loadingTato Nano lanserades i Bombay, Indien, den 23 mars, 2009. (Foto: Sajjad Hussain/AFP/Getty Images)
Tato Nano lanserades i Bombay, Indien, den 23 mars, 2009. (Foto: Sajjad Hussain/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Världens billigaste bil lanserades i Indien

Susheela Hegde, Epoch Times

Indiska biltillverkaren Tata Motors lanserade världens billigaste bil vid en utomhusceremoni i Bombay den 23 mars.

Nano som bilen heter kostar cirka 100 000 rupier, (cirka 17 000 skr). Den förväntas förändra Indiens bilmarknad genom att ge miljontals familjer som tidigare endast har ägt två-hjulsfordon chansen att äga en bil.

– Vi hoppas att vi på en dag som denna ska inleda en ny form av transport. Den var aldrig menad för att vara den billigaste bilen. Den var menad för att vara en bil som skulle ge människor en möjlighet att äga en bil som inte har varit inom deras räckvidd tidigare, sa Ratan Tata som är ordförande för Tata Group.

Det kommer att finnas tre versioner av bilen. Basversionen saknar luftkonditionering, servobrosar och elfönster.

Motorn har en cylindervolym på 624 i cylindervolym. Bilen sägs vara “liten på utsidan men stor på insidan” och fyra vuxna ska kunna sitta bekvämt. Bilen är anpassad för tättrafikerade indiska vägar.

Översatt från:” target=”_blank”>

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTato Nano lanserades i Bombay, Indien, den 23 mars, 2009. (Foto: Sajjad Hussain/AFP/Getty Images)
Tato Nano lanserades i Bombay, Indien, den 23 mars, 2009. (Foto: Sajjad Hussain/AFP/Getty Images)
Vetenskap

Världens billigaste bil lanserades i Indien

Susheela Hegde, Epoch Times

Indiska biltillverkaren Tata Motors lanserade världens billigaste bil vid en utomhusceremoni i Bombay den 23 mars.

Nano som bilen heter kostar cirka 100 000 rupier, (cirka 17 000 skr). Den förväntas förändra Indiens bilmarknad genom att ge miljontals familjer som tidigare endast har ägt två-hjulsfordon chansen att äga en bil.

– Vi hoppas att vi på en dag som denna ska inleda en ny form av transport. Den var aldrig menad för att vara den billigaste bilen. Den var menad för att vara en bil som skulle ge människor en möjlighet att äga en bil som inte har varit inom deras räckvidd tidigare, sa Ratan Tata som är ordförande för Tata Group.

Det kommer att finnas tre versioner av bilen. Basversionen saknar luftkonditionering, servobrosar och elfönster.

Motorn har en cylindervolym på 624 i cylindervolym. Bilen sägs vara “liten på utsidan men stor på insidan” och fyra vuxna ska kunna sitta bekvämt. Bilen är anpassad för tättrafikerade indiska vägar.

Översatt från:” target=”_blank”>

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024