loadingTuppens galande en en symbol för den tidiga morgontimman. Foto: Eric Isselee/Shutterstock)
Tuppens galande en en symbol för den tidiga morgontimman. Foto: Eric Isselee/Shutterstock)
Traditionell kinesisk kultur

Varför kineser går upp tidigt

Leo Timm - Epoch Times

En lärd man från 1100-talet, Zhu Xi, har påverkat många generationer av kineser med sina läror och tolkningar av konfucianska texter. Han skrev en gång: ”Det väsentliga i dagen är att fånga morgonen, och av året våren, och av ens liv fliten”.

De här orden glömdes inte bort. Århundraden efter Zhus tid på jorden ekade framgångsrikt dygden om att gå upp tidigt och fånga morgonen hos berömda och framgångsrika kineser.

Försov dig aldrig

General Zeng Guofan är känd för att han under 1800-talet ledde de kejserliga kinesiska arméerna till seger under Taipingupproret, ett katastrofalt uppror som sägs ha kostat tiotals miljoner människor livet. Denna framstående officer gick upp klockan fyra på morgonen varje dag. I ett brev till sin familj skrev Zeng:

“Under de senaste två århundradena gjorde våra dygdiga föregångare det till en vana att gå upp tidigt. Även i kalla vintern sades det att min farfars far steg upp en timme innan sol och min far vid soluppgången.”

– Stig upp tidigt, stig upp i gryningen. När du väl kommit upp, sjunk inte ner i sängen igen, sade Zeng till sina barn.

General Zeng trodde inte bara på att gå upp tidigt för den personliga flitens skull, utan han ansåg att det i alla tider var en hörnsten för fortsatt framgång att göra så. Slappa vanor hos en generation är som en halkig backe som bara blir värre och hotar hela nästkommande familj.

– När en generation förfaller till slött slummer kommer nästa att ägna sig åt omoraliska nycker, varnade han.

Effektiva morgonpigga personer

Zeng Guofan, som tjänade Qingdynastin, såg att dynastins tre stora kejsare, vilka regerade i omkring 140 år under 1600- och 1700-talen, alla hade stigit upp klockan fem på morgonen och höll möten klockan nio. Dessa flitiga härskare bidrog kulturellt och territoriellt till det kinesiska kejsardömet som varar än i våra dagar.

Li Hongzhang var en berömd statsman som tjänstgjorde i Zeng Guofans armé som ung. Han verkar ha ärvt sin överordnades läror. Han lyckades inte gå upp klockan fyra men gick ändå upp klockan sex för att skriva hundratals kalligrafitecken som en del av sin dagliga rutin.

“Morgonen är den mest uppfriskande tiden” skrev soldaten och senare ministern. ”Luften blir dålig när sovrummet stängs till ordentligt på natten. Man känner sig uppfriskad av att andas in frisk luft och tillräckligt kraftfull för att motstå vilken sjukdom som helst”.

På Lis och Zengs tid steg Qingkejsarna upp sent och genomförde sina statliga affärer halvhjärtat. De var notoriskt kända för sin dekadenta livsstil och lät den verkliga politiska makten falla i händerna på dem som verkade bakom kulisserna. Qing-Kina genomled den ena katastrofen efter den andra på 1800- och 1900-talen. Trots stora ansträngningar från upplysta reformatorer och ståndaktiga generaler kollapsade eran under tyngden av korruption och sociopolitisk röta.

Mitt bland korruption och förfall hos den sena Qingdynastin, stack Li Hongzhang ut som ett sällsynt exempel på en kompetent ämbetsman. Trots att han inte tillhörde den manchuriska etniska gruppen (till vilken Qingkejsarna hörde) utan var hankines, lät det kejserliga hovet Li få en hel del kontroll.

Med sin auktoritet introducerade Li Kina till modern industri, entreprenörskap och militära metoder. Han lyfte även fram en generation av ambitiösa och begåvade officerare från sin hemprovins, Anhui.

Stiga upp tidigt innebär försprång

Lucius Annaeus Seneca, en romersk stoisk filosof sade: ”Det liv vi får är inte kort, men vi gör det så; vi har inte heller någon brist på det, men är slösaktiga med det”.

Kim Woo-choong, grundare och ordförande i Daewoo Group, sade: “Vi har alla 24 timmar på dygnet. I det avseende föds alla lika. Det är hur vi använder den tiden som skiljer oss åt”.

Det tidiga 1900-talets romanförfattare Lu Xun skrev produktivt om den svåra situationen för den spirande kinesiska republiken. Han sades ha ristat in skrivtecknet för ”tidigt” i skrivbordet som en personlig påminnelse.

En samling kinesiska talesätt och motton har citatet: ”Han som kommer först leder, han som kommer sent blir ledd. Du kan inte göra anspråk på att ha kommit först, eftersom vittnena är de som kom före dig.”

Ett annat ordspråk säger: Gå upp tidigt och ha ingen brådska; gå upp sent och kämpa med ödet”.

Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.

 

En dag i en kinesisk kejsares liv

VIDEO: Förföljelsen av falungong i Kina

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTuppens galande en en symbol för den tidiga morgontimman. Foto: Eric Isselee/Shutterstock)
Tuppens galande en en symbol för den tidiga morgontimman. Foto: Eric Isselee/Shutterstock)
Traditionell kinesisk kultur

Varför kineser går upp tidigt

Leo Timm - Epoch Times

En lärd man från 1100-talet, Zhu Xi, har påverkat många generationer av kineser med sina läror och tolkningar av konfucianska texter. Han skrev en gång: ”Det väsentliga i dagen är att fånga morgonen, och av året våren, och av ens liv fliten”.

De här orden glömdes inte bort. Århundraden efter Zhus tid på jorden ekade framgångsrikt dygden om att gå upp tidigt och fånga morgonen hos berömda och framgångsrika kineser.

Försov dig aldrig

General Zeng Guofan är känd för att han under 1800-talet ledde de kejserliga kinesiska arméerna till seger under Taipingupproret, ett katastrofalt uppror som sägs ha kostat tiotals miljoner människor livet. Denna framstående officer gick upp klockan fyra på morgonen varje dag. I ett brev till sin familj skrev Zeng:

“Under de senaste två århundradena gjorde våra dygdiga föregångare det till en vana att gå upp tidigt. Även i kalla vintern sades det att min farfars far steg upp en timme innan sol och min far vid soluppgången.”

– Stig upp tidigt, stig upp i gryningen. När du väl kommit upp, sjunk inte ner i sängen igen, sade Zeng till sina barn.

General Zeng trodde inte bara på att gå upp tidigt för den personliga flitens skull, utan han ansåg att det i alla tider var en hörnsten för fortsatt framgång att göra så. Slappa vanor hos en generation är som en halkig backe som bara blir värre och hotar hela nästkommande familj.

– När en generation förfaller till slött slummer kommer nästa att ägna sig åt omoraliska nycker, varnade han.

Effektiva morgonpigga personer

Zeng Guofan, som tjänade Qingdynastin, såg att dynastins tre stora kejsare, vilka regerade i omkring 140 år under 1600- och 1700-talen, alla hade stigit upp klockan fem på morgonen och höll möten klockan nio. Dessa flitiga härskare bidrog kulturellt och territoriellt till det kinesiska kejsardömet som varar än i våra dagar.

Li Hongzhang var en berömd statsman som tjänstgjorde i Zeng Guofans armé som ung. Han verkar ha ärvt sin överordnades läror. Han lyckades inte gå upp klockan fyra men gick ändå upp klockan sex för att skriva hundratals kalligrafitecken som en del av sin dagliga rutin.

“Morgonen är den mest uppfriskande tiden” skrev soldaten och senare ministern. ”Luften blir dålig när sovrummet stängs till ordentligt på natten. Man känner sig uppfriskad av att andas in frisk luft och tillräckligt kraftfull för att motstå vilken sjukdom som helst”.

På Lis och Zengs tid steg Qingkejsarna upp sent och genomförde sina statliga affärer halvhjärtat. De var notoriskt kända för sin dekadenta livsstil och lät den verkliga politiska makten falla i händerna på dem som verkade bakom kulisserna. Qing-Kina genomled den ena katastrofen efter den andra på 1800- och 1900-talen. Trots stora ansträngningar från upplysta reformatorer och ståndaktiga generaler kollapsade eran under tyngden av korruption och sociopolitisk röta.

Mitt bland korruption och förfall hos den sena Qingdynastin, stack Li Hongzhang ut som ett sällsynt exempel på en kompetent ämbetsman. Trots att han inte tillhörde den manchuriska etniska gruppen (till vilken Qingkejsarna hörde) utan var hankines, lät det kejserliga hovet Li få en hel del kontroll.

Med sin auktoritet introducerade Li Kina till modern industri, entreprenörskap och militära metoder. Han lyfte även fram en generation av ambitiösa och begåvade officerare från sin hemprovins, Anhui.

Stiga upp tidigt innebär försprång

Lucius Annaeus Seneca, en romersk stoisk filosof sade: ”Det liv vi får är inte kort, men vi gör det så; vi har inte heller någon brist på det, men är slösaktiga med det”.

Kim Woo-choong, grundare och ordförande i Daewoo Group, sade: “Vi har alla 24 timmar på dygnet. I det avseende föds alla lika. Det är hur vi använder den tiden som skiljer oss åt”.

Det tidiga 1900-talets romanförfattare Lu Xun skrev produktivt om den svåra situationen för den spirande kinesiska republiken. Han sades ha ristat in skrivtecknet för ”tidigt” i skrivbordet som en personlig påminnelse.

En samling kinesiska talesätt och motton har citatet: ”Han som kommer först leder, han som kommer sent blir ledd. Du kan inte göra anspråk på att ha kommit först, eftersom vittnena är de som kom före dig.”

Ett annat ordspråk säger: Gå upp tidigt och ha ingen brådska; gå upp sent och kämpa med ödet”.

Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.

 

En dag i en kinesisk kejsares liv

VIDEO: Förföljelsen av falungong i Kina

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024