loadingEn person betalar med Swish via mobiltelefonen på en frisörsalong. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
En person betalar med Swish via mobiltelefonen på en frisörsalong. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Inrikes

Swish öppnar för mer fusk

TT

Betaltjänsten Swish fyller tre år. Överföringar med mobilen gör det enkelt att dela restaurangnotan eller betala på julmarknaden. Men Skatteverket ser också en ny metod för fuskare.

Swish är bankernas betaltjänst som gör det möjligt att med en mobilapp föra över pengar till en privatperson eller företag. Sista året har antalet användare växt kraftigt och är nu uppe i över 3,7 miljoner. Det märks också hos Skatteverket.

-I samtliga regioner utreder vi den här typen betalningar just nu, säger Conny Svensson, nationell samordnare för kontroll av kontanthandel.

2010 infördes lagen om krav på kassaregister. Det minskade skattefusket, enligt Skatteverket. Samtidigt går tekniken framåt och nya betalningslösningar dyker upp på marknaden, där Swish är en av flera. Det är något som oseriösa näringsidkare utnyttjar.

-Man flyttar pengar via Swish men låter bli att redovisa det överhuvudtaget. I våra kontroller ser vi en ökning av det, säger Svensson.

Översyn av lagen

När Swish var nytt användes det mest mellan privatpersoner och på marknader och vid annan tillfällig försäljning. Nu har tjänsten vuxit sig så stor att även permanenta verksamheter använder den.

Skatteverket ska nu göra en översyn av kassaregisterlagen och föreslå ändringar. Och bankerna räknar med att Swish ska fortsätta växa.

-Vi har inga prognoser men vi går ut med en ny produkt gentemot e-handeln, och så har vi en företagstjänst med potential för många fler kunder, säger Henrik Bergman, styrelseordförande i bolaget Getswish.

Han är medveten om att tillväxten skapar ett nytt läge.

-Vi startade i liten skala och nu börjar vi närma oss något som är samhällsviktigt, säger han.

Fakta: Swish
  • 12 december fyllde Swish tre år. Betalningstjänsten har drygt 3,7 miljoner användare, en ökning från 1,9 miljoner för ett år sedan.
  • 69,2 miljoner Swishbetalningar hade gjorts i år (till och med november). Totalsumman som överförts mellan privatpersoner var 36,2 miljarder kronor. Vanligaste summan var 100 kronor.
  • Vanligaste situationerna att använda Swish är vid gemensam insamling och restaurangnota följt av gemensamma nöjen, köp av begagnad vara och gemensam reskostnader, enligt en undersökning med 1 065 personer som Swish låtit göra bland användare.

Källa: Getswish

Be om kvitto

Tjänsten är än så länge gratis för privatpersoner. Hur det blir i framtiden är upp till bankerna som erbjuder tjänsten.

Conny Svensson på Skatteverket betonar att myndigheten inte har något emot tjänsten i sig.

-Det finns också en fördel ur kontrollperspektiv. Pengarna passerar ett konto och vi kan förelägga bankerna att lämna ut information. Men vi kan inte systematiskt hålla på med det, säger han.

Som konsument kan man motverka fusk genom att alltid begära ett kvitto.

-Näringsidkaren är skyldig att erbjuda det, du ska inte ens behöva fråga.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn person betalar med Swish via mobiltelefonen på en frisörsalong. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
En person betalar med Swish via mobiltelefonen på en frisörsalong. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Inrikes

Swish öppnar för mer fusk

TT

Betaltjänsten Swish fyller tre år. Överföringar med mobilen gör det enkelt att dela restaurangnotan eller betala på julmarknaden. Men Skatteverket ser också en ny metod för fuskare.

Swish är bankernas betaltjänst som gör det möjligt att med en mobilapp föra över pengar till en privatperson eller företag. Sista året har antalet användare växt kraftigt och är nu uppe i över 3,7 miljoner. Det märks också hos Skatteverket.

-I samtliga regioner utreder vi den här typen betalningar just nu, säger Conny Svensson, nationell samordnare för kontroll av kontanthandel.

2010 infördes lagen om krav på kassaregister. Det minskade skattefusket, enligt Skatteverket. Samtidigt går tekniken framåt och nya betalningslösningar dyker upp på marknaden, där Swish är en av flera. Det är något som oseriösa näringsidkare utnyttjar.

-Man flyttar pengar via Swish men låter bli att redovisa det överhuvudtaget. I våra kontroller ser vi en ökning av det, säger Svensson.

Översyn av lagen

När Swish var nytt användes det mest mellan privatpersoner och på marknader och vid annan tillfällig försäljning. Nu har tjänsten vuxit sig så stor att även permanenta verksamheter använder den.

Skatteverket ska nu göra en översyn av kassaregisterlagen och föreslå ändringar. Och bankerna räknar med att Swish ska fortsätta växa.

-Vi har inga prognoser men vi går ut med en ny produkt gentemot e-handeln, och så har vi en företagstjänst med potential för många fler kunder, säger Henrik Bergman, styrelseordförande i bolaget Getswish.

Han är medveten om att tillväxten skapar ett nytt läge.

-Vi startade i liten skala och nu börjar vi närma oss något som är samhällsviktigt, säger han.

Fakta: Swish
  • 12 december fyllde Swish tre år. Betalningstjänsten har drygt 3,7 miljoner användare, en ökning från 1,9 miljoner för ett år sedan.
  • 69,2 miljoner Swishbetalningar hade gjorts i år (till och med november). Totalsumman som överförts mellan privatpersoner var 36,2 miljarder kronor. Vanligaste summan var 100 kronor.
  • Vanligaste situationerna att använda Swish är vid gemensam insamling och restaurangnota följt av gemensamma nöjen, köp av begagnad vara och gemensam reskostnader, enligt en undersökning med 1 065 personer som Swish låtit göra bland användare.

Källa: Getswish

Be om kvitto

Tjänsten är än så länge gratis för privatpersoner. Hur det blir i framtiden är upp till bankerna som erbjuder tjänsten.

Conny Svensson på Skatteverket betonar att myndigheten inte har något emot tjänsten i sig.

-Det finns också en fördel ur kontrollperspektiv. Pengarna passerar ett konto och vi kan förelägga bankerna att lämna ut information. Men vi kan inte systematiskt hålla på med det, säger han.

Som konsument kan man motverka fusk genom att alltid begära ett kvitto.

-Näringsidkaren är skyldig att erbjuda det, du ska inte ens behöva fråga.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024