loading
Inrikes

Stulna fordon svårare att registrera

Epoch Times Sverige

Stölder av bilar och motorcyklar sker av olika orsaker. En är att brottslingar finner det ekonomiskt lönsamt att sälja dem vidare. Nu ska registrering av stulna fordon försvåras i Sverige och det kommer att leda till förbättring för fordonsägarna.  

Till importerade bilar måste dokument finnas och hittills har det varit Bilprovningen som skött dokumentkontrollen. Utredningen om fordonets identitet, genom kontroll av dokument och register, övergår nu till Vägverket som har bättre kontrollmöjligheter.

– Vi ser positivt på detta. Som registreringsmyndighet har Vägverket betydligt större möjligheter till informationsutbyte med andra länders myndigheter än vad vi har haft, säger Magnus Ehrenstråhle, VD för Bilprovningen.

Bilprovningen kommer fortfarande att sköta fordonets fysiska identitet och att det uppfyller kraven för miljö- och trafiksäkerhet.

Som privatperson kan man importera ett fordon, nytt eller begagnat, och cirka 60 000 sådana fordon registreras årligen. Fordon med stulna eller förfalskade dokument avslöjas regelbundet och Vägverket räknar nu med att fler kommer att upptäckas.

– Fordon som underkänns vid ursprungskontrollen får inte registreras i Sverige, säger Birger Höök, direktör vid Vägverket, Trafikregistret. Om vi misstänker oegentligheter kontaktar vi givetvis berörda polismyndigheter i Sverige eller utomlands.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Stulna fordon svårare att registrera

Epoch Times Sverige

Stölder av bilar och motorcyklar sker av olika orsaker. En är att brottslingar finner det ekonomiskt lönsamt att sälja dem vidare. Nu ska registrering av stulna fordon försvåras i Sverige och det kommer att leda till förbättring för fordonsägarna.  

Till importerade bilar måste dokument finnas och hittills har det varit Bilprovningen som skött dokumentkontrollen. Utredningen om fordonets identitet, genom kontroll av dokument och register, övergår nu till Vägverket som har bättre kontrollmöjligheter.

– Vi ser positivt på detta. Som registreringsmyndighet har Vägverket betydligt större möjligheter till informationsutbyte med andra länders myndigheter än vad vi har haft, säger Magnus Ehrenstråhle, VD för Bilprovningen.

Bilprovningen kommer fortfarande att sköta fordonets fysiska identitet och att det uppfyller kraven för miljö- och trafiksäkerhet.

Som privatperson kan man importera ett fordon, nytt eller begagnat, och cirka 60 000 sådana fordon registreras årligen. Fordon med stulna eller förfalskade dokument avslöjas regelbundet och Vägverket räknar nu med att fler kommer att upptäckas.

– Fordon som underkänns vid ursprungskontrollen får inte registreras i Sverige, säger Birger Höök, direktör vid Vägverket, Trafikregistret. Om vi misstänker oegentligheter kontaktar vi givetvis berörda polismyndigheter i Sverige eller utomlands.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024