loadingInflygning till Bromma flygplats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Inflygning till Bromma flygplats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Inrikes

Strategi för flyget - och flygskatt

Epoch Times

Regeringen vill med sin flygstrategi säkra och stärka flygets betydelse för jobben, exporten och tillgängligheten i landet. Samtidigt vill den minska flygandet med en flygskatt.

– Vi behöver balansera de olika målsättningarna, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

För första gången presenterar en regering en flygstrategi. Det är inte ett åtgärdspaket utan snarare en inriktning på hur regeringen ser på flygets roll i framtidens transportsystem. Regeringen slår fast att flyget spelar en stor roll för långväga inrikes och utrikes persontransporter, för svensk export, turism, tillväxt, sysselsättning och tillgänglighet.

Det är flygets positiva sidor.

Negativ påverkan

– Samtidigt kan vi inte fortsätta med att låta flyget ha en så negativ klimatpåverkan som i dag, säger Anna Johansson när hon presenterar flygstrategin.

Därför är det regeringens ambition att gå vidare med en flygskatt för att låta flyget bära sin del av klimatpåverkan. Syftet med den skatten är att minska flygandet.

– Beroende på hur man utformar den så kan det bli en dramatisk påverkan men också en mindre dramatisk. Det finns många transporter i dag där man kan välja andra färdmedel, säger Johansson.

Ett Arlandaråd

– Det är bra med en flygstrategi, men det enda konkreta som kommer ut av den är en flygskatt som slår mot jobb och människors resande. Det behövs en internationell reglering. Om ett land inför en skatt ensidigt, så flyttar många av flyglinjerna utomlands, säger Moderaternas talesperson Jessica Rosencrantz till TT.

I strategin ingår bland annat att tillsätta ett Arlandaråd som får i uppgift att stärka flygplatsens roll och skapa förutsättningar för att bygga ut den. Rådet ska arbeta ”med viss skyndsamhet”, bland annat för att Brommas avtal går ut 2038.

När det gäller de regionala flygplatserna är regeringens ambition att ”säkra tillgängligheten” i landet. Om det innebär fler eller färre flygplatser säger inte regeringen. Däremot måste stödsystemen ses över, eftersom de nuvarande stött på patrull i EU.

– Det kan innebära att man behöver tillföra fler flygplatser på vissa håll och att det kanske är för tätt på andra håll, säger Anna Johansson.

(TT)

Regeringens flygstrategi
Flyget spelar stor roll i transportsystemet för långväga inrikes och utrikes persontransporter.
Det statliga nationella basutbudet av flygplatser ska utgöra stommen i ett effektivt och långsiktigt hållbart flygtransportsystem och säkerställa en grundläggande interregional och internationell tillgänglighet.
En översyn av de svenska flygplatser för att tydliggöra statens ansvar och roll som stödgivare till icke-statliga flygplatser ska göras.
Stödsystemet till regionala flygplatser ska ses över.
Arlandas roll ska stärkas och utvecklas. Ett Arlandaråd tillsätts.
Flyget ska bidra till att de nationella miljökvalitetsmålen nås. En flygskatt ska införas.
Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination.
Problemen med försämrade arbetsvillkor och osund konkurrens ska stävjas.
Källa: Regeringen

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingInflygning till Bromma flygplats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Inflygning till Bromma flygplats. (Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT-arkivbild)
Inrikes

Strategi för flyget - och flygskatt

Epoch Times

Regeringen vill med sin flygstrategi säkra och stärka flygets betydelse för jobben, exporten och tillgängligheten i landet. Samtidigt vill den minska flygandet med en flygskatt.

– Vi behöver balansera de olika målsättningarna, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

För första gången presenterar en regering en flygstrategi. Det är inte ett åtgärdspaket utan snarare en inriktning på hur regeringen ser på flygets roll i framtidens transportsystem. Regeringen slår fast att flyget spelar en stor roll för långväga inrikes och utrikes persontransporter, för svensk export, turism, tillväxt, sysselsättning och tillgänglighet.

Det är flygets positiva sidor.

Negativ påverkan

– Samtidigt kan vi inte fortsätta med att låta flyget ha en så negativ klimatpåverkan som i dag, säger Anna Johansson när hon presenterar flygstrategin.

Därför är det regeringens ambition att gå vidare med en flygskatt för att låta flyget bära sin del av klimatpåverkan. Syftet med den skatten är att minska flygandet.

– Beroende på hur man utformar den så kan det bli en dramatisk påverkan men också en mindre dramatisk. Det finns många transporter i dag där man kan välja andra färdmedel, säger Johansson.

Ett Arlandaråd

– Det är bra med en flygstrategi, men det enda konkreta som kommer ut av den är en flygskatt som slår mot jobb och människors resande. Det behövs en internationell reglering. Om ett land inför en skatt ensidigt, så flyttar många av flyglinjerna utomlands, säger Moderaternas talesperson Jessica Rosencrantz till TT.

I strategin ingår bland annat att tillsätta ett Arlandaråd som får i uppgift att stärka flygplatsens roll och skapa förutsättningar för att bygga ut den. Rådet ska arbeta ”med viss skyndsamhet”, bland annat för att Brommas avtal går ut 2038.

När det gäller de regionala flygplatserna är regeringens ambition att ”säkra tillgängligheten” i landet. Om det innebär fler eller färre flygplatser säger inte regeringen. Däremot måste stödsystemen ses över, eftersom de nuvarande stött på patrull i EU.

– Det kan innebära att man behöver tillföra fler flygplatser på vissa håll och att det kanske är för tätt på andra håll, säger Anna Johansson.

(TT)

Regeringens flygstrategi
Flyget spelar stor roll i transportsystemet för långväga inrikes och utrikes persontransporter.
Det statliga nationella basutbudet av flygplatser ska utgöra stommen i ett effektivt och långsiktigt hållbart flygtransportsystem och säkerställa en grundläggande interregional och internationell tillgänglighet.
En översyn av de svenska flygplatser för att tydliggöra statens ansvar och roll som stödgivare till icke-statliga flygplatser ska göras.
Stödsystemet till regionala flygplatser ska ses över.
Arlandas roll ska stärkas och utvecklas. Ett Arlandaråd tillsätts.
Flyget ska bidra till att de nationella miljökvalitetsmålen nås. En flygskatt ska införas.
Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination.
Problemen med försämrade arbetsvillkor och osund konkurrens ska stävjas.
Källa: Regeringen

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024