Stor givarglöd bland svenskarna för de drabbade i flyktingkrisen
Människorna som kommer till Europa är i stort behov av hjälp och svenskarnas vilja att skänka pengar slår nya rekord. Foto: Win McNamee


Givmildheten är stor bland svenskarna. Rapporterna om de tusentals människor som är på flykt från krigsdrabbade länder har berört, och bilden på treåringen på stranden i Turkiet satte fyr på givarglöden. Antalet engagerade från hjälporganisationer, privatpersoner och företag är större än någonsin. Epoch Times har samlat några av de många exemplen nedan.

Röda Korset erbjuder både privatpersoner och företag att starta egna insamlingar, kanske till en födelsedag, eller som Jonas Bergström, som springer en kilometer för varje hundralapp som kommer in till hans insamling. Målet är att ta sig från Piteå till Stockholm, en sträcka på 853 kilometer.

Här är några andra av de många Röda Korset-insamlingarna:

  • Den välkända bloggaren Kenza har startat en insamling hon kallar ”Det finns bara ett vi” som i skrivande stund samlat in närmare 211 000 kronor.
  • Allmänna Advokatbyrån i Göteborg startade sin insamling med att skänka 100 000 kronor och uppmanar alla advokatbyråer att ge ett bidrag till människor på flykt.
  • Centerpartiet kallar sin insamling ”Hjälp oss hjälpa Röda Korset” och har som mål att samla in 100 000 kronor. Just nu fattas bara drygt 20 000.
  • Stephen Anderssons insamling vänder sig till IT-branschen. ”Vi i IT-branschen borde ha möjlighet att hjälpa till”, skriver han på insamlingssidan. Det första målet på 100 000 kronor nåddes redan första dygnet.
  • Företaget Systemstöd skänker 1 000 kronor per anställd. De ser det som en självklarhet att hjälpa nödställda på flykt ute i världen och utmanar andra partners att slå dem.

Andra insamlingar

Det finns dock många som samlar in på andra sätt än via just Röda Korset.

Djurgården Fotboll och partnerföreningen Konyaspor ska samarbeta med Radiohjälpens insamlingskampanj Världens Barn. När laget möter Helsingborg den 28 september, spelar man i en matchtröja med Världens Barns emblem. Efter matchen kommer tröjorna att auktioneras ut och pengarna går till Världens Barn. Flera andra aktiviteter planeras också och en del av biljettintäkterna kommer att skänkas.

På det Stockholmsbaserade företaget B3IT Connexions skulle man åka till Italien på företagsresa. Men vd:n Jonas Elgquist tyckte det kändes ”avskyvärt” att lägga pengar på en lyxig affärsresa till områden där döda barn flyter upp på stränderna. Istället fattades ett snabbt beslut att stanna hemma och grilla korv. Pengarna skänktes till UNHCR, rapporterar Aftonbladet.

Finansmannen och huvudägaren i Getinge, Carl Bennet, finns bland dem som skänkt stora belopp till hjälporganisationerna Röda Korset och Rädda Barnen, både privat och genom företaget.

Bennet säger till Svenska Dagbladet att det är viktigt att näringslivet är med och bidrar på olika sätt. Han säger också att det långsiktiga arbetet är viktigt.

– Vi måste visa att vi är beredda att ta oss an människor och få dem i sysselsättning. Vi ska se om vi kan skaffa fram lärlingsutbildningar och arbetsplatser som kan snabba på integrationen.

Klädkedjan Lindex ska erbjuda sina kunder att runda upp köpesumman med tio kronor. Pengarna ska lämnas till UNHCR:s arbete för barn på flykt.

Läkarmissionen, Erikshjälpen och Human Bridge skickar en akut hjälpsändning med förnödenheter till Budapest. De stöttar också lokala organisationer på plats i Ungern och Serbien i deras hjälparbete med flyktingar där.

– Ingen människa är oberörd av de syriska flyktingarnas situation. Nu vill vi även agera på europeisk mark, säger John Lilja, direktör för läkarmissionen.