loadingX, en av de Tesla-modeller som kan köra själva, på bilsalongen i Bryssel i förra veckan. (Foto: Geert Vanden Wijngaert)
X, en av de Tesla-modeller som kan köra själva, på bilsalongen i Bryssel i förra veckan. (Foto: Geert Vanden Wijngaert)
Utrikes

Självstyrande bilar 40 procent säkrare

Epoch Times

Risken för att krascha på motorvägen minskar med 40 procent om bilen styr själv. Det är slutsatsen från USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA, baserad på data från Teslas självkörande bilar.

Autostyrning, alltså att bilen följer vägen utan att föraren ingriper, infördes av Tesla som en möjlighet i det så kallade autopilotsystemet häromåret. Och det har lett till en radikal förbättring av olycksstatistiken för Teslas modeller S och X.

Antalet krascher, definierade som att krockkuddarna utlöses, har minskat från 1,3 per miljon körda engelska miles till 0,8 – en nedgång med 38,5 procent.

Lastas inte

Uträkningen baseras på statistik Tesla har lämnat in till NHTSA under utredningen av en omtalad dödsolycka i Florida i maj förra året, och finns med i slutet av myndighetens 13 sidor långa rapport.

Olyckan väckte misstankar om brister i autopilotsystemet, men NHTSA fastslår att även om bilen inte upptäckte det traktorsläp som blockerade vägen så gjorde inte föraren det heller.

Tesla lastas därmed inte för olyckan, som innebar att den forne elitsoldaten Joshua Browns bil kilades fast under traktorsläpet, och han omkom.

Autostyrning ingår i det som Tesla har kallat autopilot 1.0, ett system med kameror och sensorer kopplade till samordnande datorer i bilar sålda från 2014 till och med 2016.

Även Volvo

Bilar som tillverkas och säljs från och med slutet av 2016 har ett annat, mer komplicerat, system kallat autopilot 2.0. Enligt Tesla-chefen Elon Musk är det så avancerat att företaget senare i år ska låta en bil på egen hand köra de 450 milen Los Angeles-New York.

– Utan att någon behöver lyfta ett finger, och det inkluderar laddningen, sade han i oktober.

Detta går dock ännu ej att använda fullt ut, utan arbetar i ”skuggläge” tills Tesla bedömer att det är buggfritt och helt säkert att slå på.

Men konkurrensen är nu stenhård på området. Tesla anses ledande, men exempelvis Volvo Cars försöker hinna ifatt genom att testa självkörande bilar i vanlig trafik, bland annat i Göteborgsområdet.

(TT)

Fakta: Autonom körning
  • Självkörande bilar anses lösa många problem, men det finns också frågor som inte besvarats.
  • Oklarheter är bland annat ansvar vid olyckor, försäkringsfrågor, integritetsaspekten och hackarrisken.
  • Bland fördelarna brukar nämnas bättre säkerhet (tekniken anses säkrare än ”den mänskliga faktorn”), snabbare reaktionsförmåga och – för fossilbilarnas del – lägre utsläpp med jämnare körning.
  • På de flesta håll i världen är dock lagar och regler inte förberedda på förarlösa fordon. Sveriges regering har tillsatt en utredning som ska analysera om och hur trafiklagstiftningen behöver anpassas. En första del ska redovisas i april.

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingX, en av de Tesla-modeller som kan köra själva, på bilsalongen i Bryssel i förra veckan. (Foto: Geert Vanden Wijngaert)
X, en av de Tesla-modeller som kan köra själva, på bilsalongen i Bryssel i förra veckan. (Foto: Geert Vanden Wijngaert)
Utrikes

Självstyrande bilar 40 procent säkrare

Epoch Times

Risken för att krascha på motorvägen minskar med 40 procent om bilen styr själv. Det är slutsatsen från USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA, baserad på data från Teslas självkörande bilar.

Autostyrning, alltså att bilen följer vägen utan att föraren ingriper, infördes av Tesla som en möjlighet i det så kallade autopilotsystemet häromåret. Och det har lett till en radikal förbättring av olycksstatistiken för Teslas modeller S och X.

Antalet krascher, definierade som att krockkuddarna utlöses, har minskat från 1,3 per miljon körda engelska miles till 0,8 – en nedgång med 38,5 procent.

Lastas inte

Uträkningen baseras på statistik Tesla har lämnat in till NHTSA under utredningen av en omtalad dödsolycka i Florida i maj förra året, och finns med i slutet av myndighetens 13 sidor långa rapport.

Olyckan väckte misstankar om brister i autopilotsystemet, men NHTSA fastslår att även om bilen inte upptäckte det traktorsläp som blockerade vägen så gjorde inte föraren det heller.

Tesla lastas därmed inte för olyckan, som innebar att den forne elitsoldaten Joshua Browns bil kilades fast under traktorsläpet, och han omkom.

Autostyrning ingår i det som Tesla har kallat autopilot 1.0, ett system med kameror och sensorer kopplade till samordnande datorer i bilar sålda från 2014 till och med 2016.

Även Volvo

Bilar som tillverkas och säljs från och med slutet av 2016 har ett annat, mer komplicerat, system kallat autopilot 2.0. Enligt Tesla-chefen Elon Musk är det så avancerat att företaget senare i år ska låta en bil på egen hand köra de 450 milen Los Angeles-New York.

– Utan att någon behöver lyfta ett finger, och det inkluderar laddningen, sade han i oktober.

Detta går dock ännu ej att använda fullt ut, utan arbetar i ”skuggläge” tills Tesla bedömer att det är buggfritt och helt säkert att slå på.

Men konkurrensen är nu stenhård på området. Tesla anses ledande, men exempelvis Volvo Cars försöker hinna ifatt genom att testa självkörande bilar i vanlig trafik, bland annat i Göteborgsområdet.

(TT)

Fakta: Autonom körning
  • Självkörande bilar anses lösa många problem, men det finns också frågor som inte besvarats.
  • Oklarheter är bland annat ansvar vid olyckor, försäkringsfrågor, integritetsaspekten och hackarrisken.
  • Bland fördelarna brukar nämnas bättre säkerhet (tekniken anses säkrare än ”den mänskliga faktorn”), snabbare reaktionsförmåga och – för fossilbilarnas del – lägre utsläpp med jämnare körning.
  • På de flesta håll i världen är dock lagar och regler inte förberedda på förarlösa fordon. Sveriges regering har tillsatt en utredning som ska analysera om och hur trafiklagstiftningen behöver anpassas. En första del ska redovisas i april.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024