För första gången på 21 år lanserar Scania en ny generation lastbilar. Sammanlagt har kring 20 miljarder investerats i utvecklingen av produkter och tjänster.
”Det här är tveklöst den största satsning som Scania någonsin har gjort under sin 125-åriga historia”, säger vd:n Henrik Henriksson i en skriftlig kommentar.
Han uttalar sig i samband med lanseringen i Paris på tisdagskvällen, då lastbilarna för första gången visades upp för omvärlden. Men redan på onsdagen går det att se dem på en lastbilsmässa i Jönköping.
Utvecklingen av den nya generationen lastbilar har skett vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje, där cirka 4 000 av bolagets 18 000 anställda i Sverige arbetar. Produktionen ska starta omgående vid slutmonteringsfabriken, som också ligger i Södertälje.
Henriksson beskriver storsatsningen som ”inte bara ett nytt lastbilsprogram utan en unik, sinnrik bygglåda med hållbara lösningar” som Scania enligt honom är ”först i branschen med att verkligen kunna ”leverera”. Han säger att ”den verkliga innovationen är att vi nu introducerar ny teknik, tjänster och insikter som hjälper våra kunder att få överblick över både kostnader och intäkter.
Enligt Scania är en förbättring att dieselförbrukningen sänkts med fem procent. Bakom ligger faktorer som nya drivlinor och förbättrad aerodynamik.
(TT)