loading
Gator städas från vinterns sand. (Foto: Hasse Holmberg / TT)
Gator städas från vinterns sand. (Foto: Hasse Holmberg / TT)
Miljö

Risk för farligt damm i vårluften

TT

Våren är inte det enda som är i luften så här års. Det är också den tid när mest farligt damm och partiklar virvlar runt.

Från början av mars och till slutet av april är den tid på året när det finns störst ansamlingar av damm och partiklar i luften i gatumiljö.

– Det blir en topp på vårkanten. Under vintern produceras partiklar av dubbdäck och intensifieras av att man lägger ut sand på vägarna när det är fuktigt så att allt ligger kvar. När det sedan torkar upp på våren börjar det virvla upp i luften, säger Mats Gustafsson, forskare vid Statens väg- och transportinstitut (VTI).

Binder damm

De senaste åren har det dock gjorts insatser för att förbättra luftkvaliteten i gatumiljön i många delar av landet som har problem med höga partikelhalter. Stockholm har gjort de största insatserna. Flera städer, bland annat Göteborg, Uppsala och Umeå arbetar även under vintern med att hålla halterna nere, enligt Mats Gustafsson. Det satsas bland annat på dammbindning i stor skala från oktober till slutet av april.

– Då lägger man ut kalciummagnesiumacetat (CMA) på vägbanorna på nätterna innan trafiken har kommit i gång. Det håller vägbanan fuktig under förmiddagen och kanske en bit in på eftermiddagen. Så länge vägbanan är fuktig virvlar det inte upp en massa damm och på det sättet hålls partikelhalterna nere.

Sämre förhållanden

Det finns också en ny typ av vakuumsug som används under höst, vinter och vår.

– Det är den mest avancerade städmaskinen som man använder. Den använder inte vatten utan kör bara väldigt kraftigt vakuum. Den är ganska effektiv på att ta upp även fint damm, säger Mats Gustafsson.

De senaste två säsongerna har åtgärderna, i kombination med milda och ganska snöfattiga vintrar, gett bra resultat med lägre partikelhalter.

– Men i år har det varit lite sämre förhållanden. Det var kallt i januari och då lades det ut mycket sand. Dessutom har det varit torrt nu en period så vi har haft ganska höga partikelhalter.

Vägtrafik stor utsläppskälla
Vägtrafiken, både avgaser och slitage av däck, bromsar och vägbana, är en stor källa till förekomsten av partiklar i tätortsluften.
För partiklar i storleksområdet mellan PM2,5 och PM10 är slitagepartiklar från användning av dubbdäck samt uppvirvling av partiklar på vägbanan den största källan.
När människan andas in partiklar passerar en stor del av dem som är mindre än PM10 ner till lungorna. PM10 är en av de luftföroreningar som orsakar störst hälsoproblem i svenska tätorter.
Långtidsexponering av partiklar i omgivningsluften kan orsaka sjuklighet och förtida dödlighet i hjärt-kärl- och lungsjukdomar.
Kortvarigt förhöjda partikelhalter kan leda till luftvägsbesvär för astmatiker och andra känsliga personer.
Källa: Naturvårdsverket

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Gator städas från vinterns sand. (Foto: Hasse Holmberg / TT)
Gator städas från vinterns sand. (Foto: Hasse Holmberg / TT)
Miljö

Risk för farligt damm i vårluften

TT

Våren är inte det enda som är i luften så här års. Det är också den tid när mest farligt damm och partiklar virvlar runt.

Från början av mars och till slutet av april är den tid på året när det finns störst ansamlingar av damm och partiklar i luften i gatumiljö.

– Det blir en topp på vårkanten. Under vintern produceras partiklar av dubbdäck och intensifieras av att man lägger ut sand på vägarna när det är fuktigt så att allt ligger kvar. När det sedan torkar upp på våren börjar det virvla upp i luften, säger Mats Gustafsson, forskare vid Statens väg- och transportinstitut (VTI).

Binder damm

De senaste åren har det dock gjorts insatser för att förbättra luftkvaliteten i gatumiljön i många delar av landet som har problem med höga partikelhalter. Stockholm har gjort de största insatserna. Flera städer, bland annat Göteborg, Uppsala och Umeå arbetar även under vintern med att hålla halterna nere, enligt Mats Gustafsson. Det satsas bland annat på dammbindning i stor skala från oktober till slutet av april.

– Då lägger man ut kalciummagnesiumacetat (CMA) på vägbanorna på nätterna innan trafiken har kommit i gång. Det håller vägbanan fuktig under förmiddagen och kanske en bit in på eftermiddagen. Så länge vägbanan är fuktig virvlar det inte upp en massa damm och på det sättet hålls partikelhalterna nere.

Sämre förhållanden

Det finns också en ny typ av vakuumsug som används under höst, vinter och vår.

– Det är den mest avancerade städmaskinen som man använder. Den använder inte vatten utan kör bara väldigt kraftigt vakuum. Den är ganska effektiv på att ta upp även fint damm, säger Mats Gustafsson.

De senaste två säsongerna har åtgärderna, i kombination med milda och ganska snöfattiga vintrar, gett bra resultat med lägre partikelhalter.

– Men i år har det varit lite sämre förhållanden. Det var kallt i januari och då lades det ut mycket sand. Dessutom har det varit torrt nu en period så vi har haft ganska höga partikelhalter.

Vägtrafik stor utsläppskälla
Vägtrafiken, både avgaser och slitage av däck, bromsar och vägbana, är en stor källa till förekomsten av partiklar i tätortsluften.
För partiklar i storleksområdet mellan PM2,5 och PM10 är slitagepartiklar från användning av dubbdäck samt uppvirvling av partiklar på vägbanan den största källan.
När människan andas in partiklar passerar en stor del av dem som är mindre än PM10 ner till lungorna. PM10 är en av de luftföroreningar som orsakar störst hälsoproblem i svenska tätorter.
Långtidsexponering av partiklar i omgivningsluften kan orsaka sjuklighet och förtida dödlighet i hjärt-kärl- och lungsjukdomar.
Kortvarigt förhöjda partikelhalter kan leda till luftvägsbesvär för astmatiker och andra känsliga personer.
Källa: Naturvårdsverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024