loadingGöteborgs inre hamn. (Foto: Erik of Gothenburg / Creative Common)
Göteborgs inre hamn. (Foto: Erik of Gothenburg / Creative Common)
Inrikes

Riktlinjer för renare barlastvatten

Epoch Times Sverige

På ett internationellt möte i Göteborg har främmande växter och djur som misstänks komma med fartygens barlastvatten diskuterats, och riktlinjer har tagits fram för att minska spridningen.

För att inga levande organismer ska spolas ut i de svenska vattnen ska fartygen göra rent vattnet i barlasttankarna innan de töms på sitt innehåll.

Fartygen har två år på sig att installera nya rengöringssystem ombord.

Det är med barlastvattnet som den kinesiska ullhandskrabban och den amerikanska kammaneten tagit sig hit. Det finns risk att det naturliga ekosystemet rubbas när främmande växter och djur sprids till vatten där de inte hör hemma.

Henrik Ramstedt, miljöexpert på transportstyrelsen säger till SR:

– Under den här infasningsperioden kommer ett alternativ vara att man utför skifte av barlastvatten, det vill säga att man under resan från en hamn till en annan hamn byter ut det vatten man har i tanken när man är ute till havs, vilket gör att man inte tar med sig arter som lever i kustmiljöer från ett område till ett annat.

Barlastvatten pumpas in i fartygets barlasttankar för att fartyget ska gå stabilt och ligga lagom djupt i vattnet. När till exempel tungt gods lastas justeras barlastvattnet så att fartyget fortfarande ska ligga lagom djupt, övrigt vatten pumpas ut i hamnen.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGöteborgs inre hamn. (Foto: Erik of Gothenburg / Creative Common)
Göteborgs inre hamn. (Foto: Erik of Gothenburg / Creative Common)
Inrikes

Riktlinjer för renare barlastvatten

Epoch Times Sverige

På ett internationellt möte i Göteborg har främmande växter och djur som misstänks komma med fartygens barlastvatten diskuterats, och riktlinjer har tagits fram för att minska spridningen.

För att inga levande organismer ska spolas ut i de svenska vattnen ska fartygen göra rent vattnet i barlasttankarna innan de töms på sitt innehåll.

Fartygen har två år på sig att installera nya rengöringssystem ombord.

Det är med barlastvattnet som den kinesiska ullhandskrabban och den amerikanska kammaneten tagit sig hit. Det finns risk att det naturliga ekosystemet rubbas när främmande växter och djur sprids till vatten där de inte hör hemma.

Henrik Ramstedt, miljöexpert på transportstyrelsen säger till SR:

– Under den här infasningsperioden kommer ett alternativ vara att man utför skifte av barlastvatten, det vill säga att man under resan från en hamn till en annan hamn byter ut det vatten man har i tanken när man är ute till havs, vilket gör att man inte tar med sig arter som lever i kustmiljöer från ett område till ett annat.

Barlastvatten pumpas in i fartygets barlasttankar för att fartyget ska gå stabilt och ligga lagom djupt i vattnet. När till exempel tungt gods lastas justeras barlastvattnet så att fartyget fortfarande ska ligga lagom djupt, övrigt vatten pumpas ut i hamnen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024