loading
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturproposition under en pressträff på. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturproposition under en pressträff på. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Inrikes

Regeringen: Bygg höghastighetståg

Epoch Times

Regeringen vill satsa 100 miljarder på infrastruktur. Målet är bland annat nya stambanor för höghastighetståg så att Stockholm, Göteborg och Malmö bättre knyts samman. Utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter utan skattehöjningar.

-Vi gör en rejäl satsning på infrastrukturen, säger infrastrukturminister Anna Johansson när hon presenterar regeringens proposition på en pressträff.

Regeringen vill öka den ekonomiska ramen med över 100 miljarder kronor den kommande planperioden.

– Behoven är enorma, säger Johansson.

Propositionen är ett resultat av förhandlingar med budgetpartnern Vänsterpartiet.

Inga skattehöjningar

Jämfört med nuvarande planperiod för åren 2014-2025, som Alliansregeringen rådde över, höjs anslagen för drift och underhåll för järnvägen med 47 procent, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Det krävs inga skattehöjningar för att den här planen ska kunna finansieras, säger Anna Johansson.

Hon räknar med att det reformutrymme som ”frigörs” när överskottsmålet ändras ska kunna användas i finansieringen.

– Vi tycker att det är en god idé, säger hon.

Öka underhållet

– Vi har haft ambitionen att kraftigt öka underhållet, det är viktigt för att få de befintliga anläggningarna att fungera, säger Johansson till TT.

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt säger att V hade velat gå längre, men är ändå relativt nöjd.

– Dels behövs ökningen av underhållsutgifterna, dels måste vi genomföra det som vi lovat, att det ska utföras i statlig regi. Det är för uppsplittrat och det saknas helhetsbild idag. Görs det här har vi förutsättningar att få ordning på den svenska järnvägen, säger Sjöstedt.

Så sent som i går meddelade Moderaterna att de har svängt sedan valet och nu säger nej. Motiveringen: Det blir för dyrt, är samhällsekonomiskt olönsamt och tar för lång tid att bygga.

M emot

– Vi har noterat det, säger finansminister Magdalena Andersson (S) på en pressträff om oppositionens budgetförslag.

Hon säger att regeringen ”ser poänger” med att bygga nya stambanor eftersom det är trångt på spåren och pendling och gods måste få bättre förutsättningar. Men takt, ramar, enskilda projekt, hastigheter och sträckor återkommer regeringen med senare när ramar har spikats och Trafikverket har gjort utredningar.

Tidigare har Liberalerna svängt till nej och Sverigedemokraterna motsätter sig också höghastighetståg. Kristdemokraterna och Centern har inte bestämt sig ännu.

Regeringen har under sensommaren och hösten aviserat ökat järnvägsunderhåll för perioden efter 2018. I samband med budgetpresentationen bedömde regeringen att det behövs 5,9 miljarder kronor till järnvägsunderhåll 2019-2020.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturproposition under en pressträff på. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturproposition under en pressträff på. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Inrikes

Regeringen: Bygg höghastighetståg

Epoch Times

Regeringen vill satsa 100 miljarder på infrastruktur. Målet är bland annat nya stambanor för höghastighetståg så att Stockholm, Göteborg och Malmö bättre knyts samman. Utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter utan skattehöjningar.

-Vi gör en rejäl satsning på infrastrukturen, säger infrastrukturminister Anna Johansson när hon presenterar regeringens proposition på en pressträff.

Regeringen vill öka den ekonomiska ramen med över 100 miljarder kronor den kommande planperioden.

– Behoven är enorma, säger Johansson.

Propositionen är ett resultat av förhandlingar med budgetpartnern Vänsterpartiet.

Inga skattehöjningar

Jämfört med nuvarande planperiod för åren 2014-2025, som Alliansregeringen rådde över, höjs anslagen för drift och underhåll för järnvägen med 47 procent, enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Det krävs inga skattehöjningar för att den här planen ska kunna finansieras, säger Anna Johansson.

Hon räknar med att det reformutrymme som ”frigörs” när överskottsmålet ändras ska kunna användas i finansieringen.

– Vi tycker att det är en god idé, säger hon.

Öka underhållet

– Vi har haft ambitionen att kraftigt öka underhållet, det är viktigt för att få de befintliga anläggningarna att fungera, säger Johansson till TT.

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt säger att V hade velat gå längre, men är ändå relativt nöjd.

– Dels behövs ökningen av underhållsutgifterna, dels måste vi genomföra det som vi lovat, att det ska utföras i statlig regi. Det är för uppsplittrat och det saknas helhetsbild idag. Görs det här har vi förutsättningar att få ordning på den svenska järnvägen, säger Sjöstedt.

Så sent som i går meddelade Moderaterna att de har svängt sedan valet och nu säger nej. Motiveringen: Det blir för dyrt, är samhällsekonomiskt olönsamt och tar för lång tid att bygga.

M emot

– Vi har noterat det, säger finansminister Magdalena Andersson (S) på en pressträff om oppositionens budgetförslag.

Hon säger att regeringen ”ser poänger” med att bygga nya stambanor eftersom det är trångt på spåren och pendling och gods måste få bättre förutsättningar. Men takt, ramar, enskilda projekt, hastigheter och sträckor återkommer regeringen med senare när ramar har spikats och Trafikverket har gjort utredningar.

Tidigare har Liberalerna svängt till nej och Sverigedemokraterna motsätter sig också höghastighetståg. Kristdemokraterna och Centern har inte bestämt sig ännu.

Regeringen har under sensommaren och hösten aviserat ökat järnvägsunderhåll för perioden efter 2018. I samband med budgetpresentationen bedömde regeringen att det behövs 5,9 miljarder kronor till järnvägsunderhåll 2019-2020.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024