loadingDen avgasfria E-Golfen, numera en av Norges populäraste bilar. Bild från Los Angeles bilmässa i november. Foto: Chris Carlson/AP/TT
Den avgasfria E-Golfen, numera en av Norges populäraste bilar. Bild från Los Angeles bilmässa i november. Foto: Chris Carlson/AP/TT
Miljö

Ras för avgasbilar efter larmen i Oslo

Epoch Times

Norge är redan världsledande på miljöbilsmarknaden, men nu verkar ännu ett epokskifte ha skett. Diesel kollapsar, medan laddhybrider rusar.

– Elbilarna säljs nästan innan vi får in dem, säger en Kia-handlare till Aftenposten.

– Det är dramatiska förändringar från 2016 till 2017 när det gäller vilken slags bilar folk köper, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef på Bilimportørenes Landsforening, till den norska tidningen.

Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som Aftenposten fått från statistikförande OFV. Laddhybrider – alltså fordon som kan köras utsläppsfritt några mil – har rusat upp från 11 till nästan över 23 procent av nybilsförsäljningen.

Katastrofal luft

Och då har samtidigt de renodlade elbilarna också ökat, till att nu med nästan 26 procent av totalförsäljningen vara den mest efterfrågade biltypen alla kategorier.

Trenden syns över hela Norge, men är extra stark i huvudstaden och i Bergen. Bland anledningarna finns den ibland katastrofala luftkvaliteten denna vinter, vilket har accelererat tidigare tankegångar om att helt förbjuda användning av de mest förorenande bilarna.

– Det är otvivelaktigt så att alla medieuppmärksamhet och de förslag Oslopolitikerna har kommit med har haft stor betydelse, säger Solberg Thorsen till Aftenposten.

Säljare nedringd

I Oslo kan numera dieselbilarna få körförbud om luften är dålig, en möjlighet som redan använts en dag i januari. Det finns också förslag om chockhöjda biltullar, upp till flera hundra kronor per passage, för förorenande fordon i både Oslo och Bergen.

Vid dieselförbudet i januari blev Marius Krogseth, som säljer Kia-bilar i Oslo-stadsdelen Ensjø, nedringd av miljöbilsspekulanter.

– I januari i fjol sålde vi 31 bilar, varav 15 var elbilar eller hybrider. I år var 28 av 31 sålda bilar av den typen under årets första månad, säger han till Aftenposten.

(TT)

Miljöbilarna ökar
Bilförsäljningen i Norge från årsskiftet t o m 5 februari.
Biltyp Marknadsandel i Oslo (hela Norge) 2016 2017
Bensin 23,2 (26,9) 19,1 (24,7)
Diesel 32,6 (37,6) 19,1 (24,3)
Hybrid 9,5 (9,7) 12,7 (13,8)
Laddhybrid 11,2 (8,5) 23,4 (19,7)
El 23,5 (17,2) 25,7 (17,3)
Källor: Aftenposten, OFV

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen avgasfria E-Golfen, numera en av Norges populäraste bilar. Bild från Los Angeles bilmässa i november. Foto: Chris Carlson/AP/TT
Den avgasfria E-Golfen, numera en av Norges populäraste bilar. Bild från Los Angeles bilmässa i november. Foto: Chris Carlson/AP/TT
Miljö

Ras för avgasbilar efter larmen i Oslo

Epoch Times

Norge är redan världsledande på miljöbilsmarknaden, men nu verkar ännu ett epokskifte ha skett. Diesel kollapsar, medan laddhybrider rusar.

– Elbilarna säljs nästan innan vi får in dem, säger en Kia-handlare till Aftenposten.

– Det är dramatiska förändringar från 2016 till 2017 när det gäller vilken slags bilar folk köper, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef på Bilimportørenes Landsforening, till den norska tidningen.

Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som Aftenposten fått från statistikförande OFV. Laddhybrider – alltså fordon som kan köras utsläppsfritt några mil – har rusat upp från 11 till nästan över 23 procent av nybilsförsäljningen.

Katastrofal luft

Och då har samtidigt de renodlade elbilarna också ökat, till att nu med nästan 26 procent av totalförsäljningen vara den mest efterfrågade biltypen alla kategorier.

Trenden syns över hela Norge, men är extra stark i huvudstaden och i Bergen. Bland anledningarna finns den ibland katastrofala luftkvaliteten denna vinter, vilket har accelererat tidigare tankegångar om att helt förbjuda användning av de mest förorenande bilarna.

– Det är otvivelaktigt så att alla medieuppmärksamhet och de förslag Oslopolitikerna har kommit med har haft stor betydelse, säger Solberg Thorsen till Aftenposten.

Säljare nedringd

I Oslo kan numera dieselbilarna få körförbud om luften är dålig, en möjlighet som redan använts en dag i januari. Det finns också förslag om chockhöjda biltullar, upp till flera hundra kronor per passage, för förorenande fordon i både Oslo och Bergen.

Vid dieselförbudet i januari blev Marius Krogseth, som säljer Kia-bilar i Oslo-stadsdelen Ensjø, nedringd av miljöbilsspekulanter.

– I januari i fjol sålde vi 31 bilar, varav 15 var elbilar eller hybrider. I år var 28 av 31 sålda bilar av den typen under årets första månad, säger han till Aftenposten.

(TT)

Miljöbilarna ökar
Bilförsäljningen i Norge från årsskiftet t o m 5 februari.
Biltyp Marknadsandel i Oslo (hela Norge) 2016 2017
Bensin 23,2 (26,9) 19,1 (24,7)
Diesel 32,6 (37,6) 19,1 (24,3)
Hybrid 9,5 (9,7) 12,7 (13,8)
Laddhybrid 11,2 (8,5) 23,4 (19,7)
El 23,5 (17,2) 25,7 (17,3)
Källor: Aftenposten, OFV

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024