Polis och räddningstjänst har nu anlänt till den plats i Lapplandsfjällen där ett postflygplan på väg från Oslo till Tromsø störtade i natt. Det återstår bara små fragment av planet och två piloter saknas.
Det är oklart om någon hittats på platsen.
– Vi har nu personal på plats och man försöker bilda sig en uppfattning om hur olycksplatsen ser ut. Vi har ännu inte fått någon återrapportering, säger Maria Jakobsson, kommunikatör vid polisen i Norrbotten.
Polis och fjällräddare har tagit sig dit i helikopter. Insatsen har försenats på grund av terrängen och väderförhållandena, med snöstorm och kyla, enligt polisen. Förhoppningen är att hitta eventuella överlevare.
– Prio nummer ett nu är att rädda liv, säger Maria Jakobsson.
Polisen rubricerar för närvarande händelsen som brott mot luftfartslagen, men har ingen formellt misstänkt.
Piloter saknas
Planet hittades av ett norskt F16-plan, som kommit för att bistå den svenska flygräddningen, på en fjällplatå mellan sjön Akkajaures nordvästra del och den norska gränsen.
– Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, säger Daniel Lindblad, pressansvarig vid svenska Sjöfartsverket.
De två piloter som saknar är kaptenen, 42 år gammal, som kommer från Spanien och styrmannen, en fransman på 34 år, rapporterar Sveriges Radios Ekot med hänvisning till flygbolaget West Atlantic i Göteborg som äger planet.
– Det är med mycket stor sorg jag måste informera om denna incident. Det som inte ska och inte får ske har de facto hänt, säger West Atlantics vd Gustaf Thureborn vid en pressträff.
Planet flögs för den norska Posten och fraktade fyra och ett halvt ton post och paket, enligt Thureborn.
Erfarna piloter
Thureborn och flygbolagets teknikchef Robert Drews beskriver besättningen som mycket erfaren och van vid rutten. Kursen som hölls var den vanliga. Båda har enligt ett pressmeddelande från bolaget över 3 000 flygtimmar, varav 2 050 timmar med den aktuella flygplanstypen i kaptenens fall och 900 timmar i styrmannens.
Bolaget ska nu bistå myndigheterna i utredningen, men har ingen information om olycksorsaken eller om vad som hänt besättningen.
– Vi vet inte, vi har inte ens kommit till planet än, säger Thureborn.
Det var tidigare under natten som stod det klart att en allvarlig olycka sannolikt skett. Planet, som är av modellen Canadair CRJ 200, var på väg från norska Gardermoen till Tromsø.
Nödsignal
Flygplanet sände strax före klockan halv ett ut nödsignaler över svenskt territorium.
– Men de sände mayday mycket kort, sedan försvann planet från vår radar, säger Daniel Lindblad.
Därför har man ännu inte någon teori om vad som orsakat olyckan.
– Det var inga svåra väderförhållanden.
Nedslagsplatsen ligger högst upp på ett fjäll på 1 000 meters höjd, rapporterar SVT:s utsända på plats. Där planet tycks ha slagit ner syns bara ett stort hål i marken, uppger de.
– Det är väldigt svårt att nödlanda där uppe. Det är höga alpina fjäll, steniga dalgångar och fjällhedar. Jag har inte varit uppe till platsen ännu, men jag bedömer att det är mycket svåra förhållanden som råder, säger Per Grahn, som deltar i räddningsinsatsen, till SVT.
Normal flygning
När ett norskt militärt Herkulesplan kraschade in i Kebnekaise 2012 hade det på en rad orsaker. Bland annat bad flygledningen planet att gå ner på för låg höjd. Det fanns heller ingen radartäckning där det planet befann sig. Det gör det däremot i området där West Atlantic-planet störtade enligt Per Fröberg, pressansvarig på LFV, som sköter flygsäkerheten på den svenska sidan om gränsen.
– Det var en alldeles normal flygning. De låg på rätt höjd, de hade rätt kurs, säger Fröberg till TT.
Luftfartsverket hade kontakt med planet fram till cirka 15 minuter före besättningens nödrop enligt honom. Man lämnade då över flygledningen till norska myndigheter.
Rutten går längs den svensk-norska gränsen, ibland i svenskt luftrum, ibland i norskt. Och även när det är på den ena sidan gränsen kan myndigheterna på den andra sidan ha ansvaret.