loadingEn elbuss från den kinesiska tillverkaren BYD. Arkivbild. (Foto: Reed Saxon)
En elbuss från den kinesiska tillverkaren BYD. Arkivbild. (Foto: Reed Saxon)
Utrikes

Plattan i mattan för elbussar i Kina

Epoch Times

Avgasfria bussar börjar komma så smått i Europa. Men vi ligger långt efter Kina. I mångmiljonstaden Shenzhen ska samtliga 15 000 bussar vara helt eldrivna innan året är slut.

Världens folkrikaste land har redan ett stort försprång. Vid årsskiftet 2015-2016 fanns 98 procent av världens batteridrivna bussar i Kina, skriver branschbloggen EV Sales med hänvisning till kinesiska medier.

Och målen fortsätter att vara högt satta. Shenzhen köper batteribussar i rasande fart, med målsättningen att inga bussar med avgasrör ska finnas kvar vid 2017 års slut.

Shenzhen är en framtidssymbol i Kina, efter det att det lilla samhället i Hongkongs skugga för knappt 40 år sedan fick status som SEZ (ekonomisk specialzon). Sedan dess har staden vuxit från 30 000 till över tio miljoner invånare.

Totalt 15 000 elbussar i Shenzhen kan jämföras med staden som beskrivs som mest ambitiös i Europa, London. Där är man stolt över att nu ha 50 batteribussar i trafik.

De anses dock redan ha haft positiva effekter. Bland annat är de flesta bussar på berömda Oxford Street avgasfria, vilket enligt tidningen Time Out har bidragit till att luftföroreningarna minskat med en tredjedel på ett år.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn elbuss från den kinesiska tillverkaren BYD. Arkivbild. (Foto: Reed Saxon)
En elbuss från den kinesiska tillverkaren BYD. Arkivbild. (Foto: Reed Saxon)
Utrikes

Plattan i mattan för elbussar i Kina

Epoch Times

Avgasfria bussar börjar komma så smått i Europa. Men vi ligger långt efter Kina. I mångmiljonstaden Shenzhen ska samtliga 15 000 bussar vara helt eldrivna innan året är slut.

Världens folkrikaste land har redan ett stort försprång. Vid årsskiftet 2015-2016 fanns 98 procent av världens batteridrivna bussar i Kina, skriver branschbloggen EV Sales med hänvisning till kinesiska medier.

Och målen fortsätter att vara högt satta. Shenzhen köper batteribussar i rasande fart, med målsättningen att inga bussar med avgasrör ska finnas kvar vid 2017 års slut.

Shenzhen är en framtidssymbol i Kina, efter det att det lilla samhället i Hongkongs skugga för knappt 40 år sedan fick status som SEZ (ekonomisk specialzon). Sedan dess har staden vuxit från 30 000 till över tio miljoner invånare.

Totalt 15 000 elbussar i Shenzhen kan jämföras med staden som beskrivs som mest ambitiös i Europa, London. Där är man stolt över att nu ha 50 batteribussar i trafik.

De anses dock redan ha haft positiva effekter. Bland annat är de flesta bussar på berömda Oxford Street avgasfria, vilket enligt tidningen Time Out har bidragit till att luftföroreningarna minskat med en tredjedel på ett år.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024