loadingHar du köpt en julklapp på internet har du en ångerrätt på 14 dagar från den dag du tog emot varan från företaget. Arkivbild. (Foto: Mikael Andersson/TT)
Har du köpt en julklapp på internet har du en ångerrätt på 14 dagar från den dag du tog emot varan från företaget. Arkivbild. (Foto: Mikael Andersson/TT)
Inrikes

Oönskade nätklappar kan ångras

Epoch Times

Är din nätköpta julklapp oönskad gäller det att hålla koll på när du hämtade ut paketet. Ångerrätten på 14 dagar gäller från det att du fick varan i din hand.

– Men företag kan ha generösare villkor än vad lagen kräver, säger konsumentvägledaren Janet Eklund.

Vid köp på distans inom EU-länder – exempelvis på internet eller via en telefonförsäljare – har konsumenter enligt lag 14 dagar på sig att ångra ett köp. Dagar som börjar ticka när varan tas emot.

– Om du ångrar ditt köp ska man skriftligen meddela företaget detta och det ska ske inom de här 14 dagarna, säger Janet Eklund, vägledare på Konsumentverkets sajt Hallå konsument.

Kan vara generösa

TT: Men om en julklapp hämtas ut mer än två veckor innan julafton och mottagaren inte vill ha klappen – då finns ingen möjlighet till ångerrätt?
– Det skulle kunna vara en risk. Men företag kan ha generösare villkor än vad lagen kräver, det är inte ovanligt. Men det är helt frivilligt från företagets sida. Då får man vara noga med att läsa villkoren och se vad man har rätt till, säger Janet Eklund.

Det är säljaren som ska informera om din ångerrätt.

– Har man inte fått den informationen kan den ångerfristen förlängas och den fristen kan förlängas till ett år om man inte har fått rätt information, säger Eklund.

Ingen ångerrätt i butik

Vid köp direkt i en butik gäller inte ångerrätten. Det är upp till varje butik att erbjuda sina kunder öppet köp eller bytesrätt.

– Det är vanligt att butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt, men det är inget man kan kräva. Då kan det vara så att du inte får öppna förpackningen. Se till att vad som gäller står på kvittot, säger Janet Eklund.

TT: Vad gäller vid köp av rea-varor?
– Samma regler gäller. Även då gäller ångerrätt för distansköp. Vid rea i en butik kanske man inte erbjuds öppet köp eller bytesrätt, men det får man vara uppmärksam på, säger Janet Eklund.

(TT)

Fakta: Tips vid köp på internet
  • Att tänka på när du handlar varor på internet:
  • Kolla upp företaget innan köpet. Finns det trovärdiga kontaktuppgifter? Vad skriver andra konsumenter om företaget?
  • Pröva att få tag i företagets kundtjänst. Den ska vara lätt att få kontakt med och information om hur du når kundtjänsten ska framgå tydligt på företagets hemsida.
  • Läs igenom köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan köpet.
  • Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen. Det är märkningar som visar att företaget följer regler som till exempel ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”.
  • Kolla om porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter ingår i totalpriset.
  • Lämna endast ut kontokortsnummer om du ska köpa något och skicka aldrig något kortnummer via mejl.

Källa: hallakonsument.se

Fakta: Ångerrätt
  • Den lagstadgade ångerrätten gäller i 14 dagar när du handlar på distans eller utanför ett företags affärslokal inom EU, Norge och Island. Inom denna tid ska du skriftligen meddela företaget att du vill ångra ditt köp.
  • Ett distansköp innebär att något köps exempelvis på internet, genom en telefonförsäljare eller via postorder.
  • Säljaren har en skyldighet att berätta om dina rättigheter.
  • Öppet köp innebär att du kan få pengarna tillbaka om du vill lämna tillbaka varan. Bytesrätt innebär att du kan byta en oönskad vara till något annat i butiken.
  • Både öppet köp och bytesrätt samt tidsfristen för detta är helt frivilligt från butikernas sida.
  • Fråga innan köpet vad som gäller och se till att villkoren antecknas på till exempel kvittot, som du ska spara.
  • I fysiska butiker gäller inte ångerrätt.

Källa: Konsumentverket.

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHar du köpt en julklapp på internet har du en ångerrätt på 14 dagar från den dag du tog emot varan från företaget. Arkivbild. (Foto: Mikael Andersson/TT)
Har du köpt en julklapp på internet har du en ångerrätt på 14 dagar från den dag du tog emot varan från företaget. Arkivbild. (Foto: Mikael Andersson/TT)
Inrikes

Oönskade nätklappar kan ångras

Epoch Times

Är din nätköpta julklapp oönskad gäller det att hålla koll på när du hämtade ut paketet. Ångerrätten på 14 dagar gäller från det att du fick varan i din hand.

– Men företag kan ha generösare villkor än vad lagen kräver, säger konsumentvägledaren Janet Eklund.

Vid köp på distans inom EU-länder – exempelvis på internet eller via en telefonförsäljare – har konsumenter enligt lag 14 dagar på sig att ångra ett köp. Dagar som börjar ticka när varan tas emot.

– Om du ångrar ditt köp ska man skriftligen meddela företaget detta och det ska ske inom de här 14 dagarna, säger Janet Eklund, vägledare på Konsumentverkets sajt Hallå konsument.

Kan vara generösa

TT: Men om en julklapp hämtas ut mer än två veckor innan julafton och mottagaren inte vill ha klappen – då finns ingen möjlighet till ångerrätt?
– Det skulle kunna vara en risk. Men företag kan ha generösare villkor än vad lagen kräver, det är inte ovanligt. Men det är helt frivilligt från företagets sida. Då får man vara noga med att läsa villkoren och se vad man har rätt till, säger Janet Eklund.

Det är säljaren som ska informera om din ångerrätt.

– Har man inte fått den informationen kan den ångerfristen förlängas och den fristen kan förlängas till ett år om man inte har fått rätt information, säger Eklund.

Ingen ångerrätt i butik

Vid köp direkt i en butik gäller inte ångerrätten. Det är upp till varje butik att erbjuda sina kunder öppet köp eller bytesrätt.

– Det är vanligt att butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt, men det är inget man kan kräva. Då kan det vara så att du inte får öppna förpackningen. Se till att vad som gäller står på kvittot, säger Janet Eklund.

TT: Vad gäller vid köp av rea-varor?
– Samma regler gäller. Även då gäller ångerrätt för distansköp. Vid rea i en butik kanske man inte erbjuds öppet köp eller bytesrätt, men det får man vara uppmärksam på, säger Janet Eklund.

(TT)

Fakta: Tips vid köp på internet
  • Att tänka på när du handlar varor på internet:
  • Kolla upp företaget innan köpet. Finns det trovärdiga kontaktuppgifter? Vad skriver andra konsumenter om företaget?
  • Pröva att få tag i företagets kundtjänst. Den ska vara lätt att få kontakt med och information om hur du når kundtjänsten ska framgå tydligt på företagets hemsida.
  • Läs igenom köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan köpet.
  • Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen. Det är märkningar som visar att företaget följer regler som till exempel ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel”.
  • Kolla om porto, expeditionsavgift och eventuella tullavgifter ingår i totalpriset.
  • Lämna endast ut kontokortsnummer om du ska köpa något och skicka aldrig något kortnummer via mejl.

Källa: hallakonsument.se

Fakta: Ångerrätt
  • Den lagstadgade ångerrätten gäller i 14 dagar när du handlar på distans eller utanför ett företags affärslokal inom EU, Norge och Island. Inom denna tid ska du skriftligen meddela företaget att du vill ångra ditt köp.
  • Ett distansköp innebär att något köps exempelvis på internet, genom en telefonförsäljare eller via postorder.
  • Säljaren har en skyldighet att berätta om dina rättigheter.
  • Öppet köp innebär att du kan få pengarna tillbaka om du vill lämna tillbaka varan. Bytesrätt innebär att du kan byta en oönskad vara till något annat i butiken.
  • Både öppet köp och bytesrätt samt tidsfristen för detta är helt frivilligt från butikernas sida.
  • Fråga innan köpet vad som gäller och se till att villkoren antecknas på till exempel kvittot, som du ska spara.
  • I fysiska butiker gäller inte ångerrätt.

Källa: Konsumentverket.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024