Är din nätköpta julklapp oönskad gäller det att hålla koll på när du hämtade ut paketet. Ångerrätten på 14 dagar gäller från det att du fick varan i din hand.
– Men företag kan ha generösare villkor än vad lagen kräver, säger konsumentvägledaren Janet Eklund.
Vid köp på distans inom EU-länder – exempelvis på internet eller via en telefonförsäljare – har konsumenter enligt lag 14 dagar på sig att ångra ett köp. Dagar som börjar ticka när varan tas emot.
– Om du ångrar ditt köp ska man skriftligen meddela företaget detta och det ska ske inom de här 14 dagarna, säger Janet Eklund, vägledare på Konsumentverkets sajt Hallå konsument.
Kan vara generösa
TT: Men om en julklapp hämtas ut mer än två veckor innan julafton och mottagaren inte vill ha klappen – då finns ingen möjlighet till ångerrätt?
– Det skulle kunna vara en risk. Men företag kan ha generösare villkor än vad lagen kräver, det är inte ovanligt. Men det är helt frivilligt från företagets sida. Då får man vara noga med att läsa villkoren och se vad man har rätt till, säger Janet Eklund.
Det är säljaren som ska informera om din ångerrätt.
– Har man inte fått den informationen kan den ångerfristen förlängas och den fristen kan förlängas till ett år om man inte har fått rätt information, säger Eklund.
Ingen ångerrätt i butik
Vid köp direkt i en butik gäller inte ångerrätten. Det är upp till varje butik att erbjuda sina kunder öppet köp eller bytesrätt.
– Det är vanligt att butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt, men det är inget man kan kräva. Då kan det vara så att du inte får öppna förpackningen. Se till att vad som gäller står på kvittot, säger Janet Eklund.
TT: Vad gäller vid köp av rea-varor?
– Samma regler gäller. Även då gäller ångerrätt för distansköp. Vid rea i en butik kanske man inte erbjuds öppet köp eller bytesrätt, men det får man vara uppmärksam på, säger Janet Eklund.
(TT)
Fakta: Tips vid köp på internet |
Källa: hallakonsument.se |
Fakta: Ångerrätt |
Källa: Konsumentverket. |