loadingGoogle är ett av flera stora amerikanska bolag som kommer att påverkas av EU-kommissionens nya copyrightdirektiv som presenteras i eftermiddag. (Foto: Jacques Brinon)
Google är ett av flera stora amerikanska bolag som kommer att påverkas av EU-kommissionens nya copyrightdirektiv som presenteras i eftermiddag. (Foto: Jacques Brinon)
Ekonomi & Näringsliv

Nytt EU-bråk med amerikanska jättar

Epoch Times

Svallvågorna efter bråket om skatter mellan EU och Apple har inte hunnit lägga sig innan det kan vara dags för en ny konflikt.

Den här gången handlar det om EU:s nya copyrightdirektiv som har udden riktad mot Google och Facebook.

EU:s direktiv om copyright är 15 år gammalt. EU-kommissions förslag till nytt direktiv är anpassat för det digitala samhället. Det handlar inte minst om de europeiska tidningshusen som de senaste decenniet haft svårt att hålla uppe intäkterna när materialet hamnar gratis på nätet.

I pressmaterial inför eftermiddagens presskonferens, då förslaget ska presenteras, avslöjas att utgivarna av dagstidningar och magasin ska få samma skydd som i dag gäller för rättighetsinnehavarna inom film- och musikbranscherna. Utgivarna ska få ett förbättrat lagligt stöd när de förhandlar om ersättning med sociala nätverk och sökmotorer som länkar till materialet. Vare sig Google eller Facebook nämns dock vid namn i materialet.

Kommissionens slutsats är att framtiden för de europeiska mediehusen är hotad i form av minskad mångfald, minskad debatt och försämrad kvalitet.

– Jag vill att journalister, publicister och författare ska få rimlig ersättning för sina arbeten, oavsett om de är skapade i studior eller vardagsrum, oavsett om de är ägnade att spridas off- eller online, oavsett om de är tryckta i en kopieringsmaskin eller kommersiellt länkad på webben, förklarade EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker i sitt linjetal på förmiddagen.

Bland övriga förslag inom området finns insatser mot så kallad geo-blocking inom EU, en funktion som hindrar den som till exempel abonnerar på en streamingtjänst att ta del av innehållet då han eller hon befinner sig i ett annat EU-land.

Förslaget till nytt direktiv presenteras i eftermiddag, men därefter ska det behandlas av parlamentet och ministerrådet. Ett intensivt lobbyarbete från de amerikanska bolagen är att vänta.

 

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGoogle är ett av flera stora amerikanska bolag som kommer att påverkas av EU-kommissionens nya copyrightdirektiv som presenteras i eftermiddag. (Foto: Jacques Brinon)
Google är ett av flera stora amerikanska bolag som kommer att påverkas av EU-kommissionens nya copyrightdirektiv som presenteras i eftermiddag. (Foto: Jacques Brinon)
Ekonomi & Näringsliv

Nytt EU-bråk med amerikanska jättar

Epoch Times

Svallvågorna efter bråket om skatter mellan EU och Apple har inte hunnit lägga sig innan det kan vara dags för en ny konflikt.

Den här gången handlar det om EU:s nya copyrightdirektiv som har udden riktad mot Google och Facebook.

EU:s direktiv om copyright är 15 år gammalt. EU-kommissions förslag till nytt direktiv är anpassat för det digitala samhället. Det handlar inte minst om de europeiska tidningshusen som de senaste decenniet haft svårt att hålla uppe intäkterna när materialet hamnar gratis på nätet.

I pressmaterial inför eftermiddagens presskonferens, då förslaget ska presenteras, avslöjas att utgivarna av dagstidningar och magasin ska få samma skydd som i dag gäller för rättighetsinnehavarna inom film- och musikbranscherna. Utgivarna ska få ett förbättrat lagligt stöd när de förhandlar om ersättning med sociala nätverk och sökmotorer som länkar till materialet. Vare sig Google eller Facebook nämns dock vid namn i materialet.

Kommissionens slutsats är att framtiden för de europeiska mediehusen är hotad i form av minskad mångfald, minskad debatt och försämrad kvalitet.

– Jag vill att journalister, publicister och författare ska få rimlig ersättning för sina arbeten, oavsett om de är skapade i studior eller vardagsrum, oavsett om de är ägnade att spridas off- eller online, oavsett om de är tryckta i en kopieringsmaskin eller kommersiellt länkad på webben, förklarade EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker i sitt linjetal på förmiddagen.

Bland övriga förslag inom området finns insatser mot så kallad geo-blocking inom EU, en funktion som hindrar den som till exempel abonnerar på en streamingtjänst att ta del av innehållet då han eller hon befinner sig i ett annat EU-land.

Förslaget till nytt direktiv presenteras i eftermiddag, men därefter ska det behandlas av parlamentet och ministerrådet. Ett intensivt lobbyarbete från de amerikanska bolagen är att vänta.

 

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024