Svallvågorna efter bråket om skatter mellan EU och Apple har inte hunnit lägga sig innan det kan vara dags för en ny konflikt.
Den här gången handlar det om EU:s nya copyrightdirektiv som har udden riktad mot Google och Facebook.
EU:s direktiv om copyright är 15 år gammalt. EU-kommissions förslag till nytt direktiv är anpassat för det digitala samhället. Det handlar inte minst om de europeiska tidningshusen som de senaste decenniet haft svårt att hålla uppe intäkterna när materialet hamnar gratis på nätet.
I pressmaterial inför eftermiddagens presskonferens, då förslaget ska presenteras, avslöjas att utgivarna av dagstidningar och magasin ska få samma skydd som i dag gäller för rättighetsinnehavarna inom film- och musikbranscherna. Utgivarna ska få ett förbättrat lagligt stöd när de förhandlar om ersättning med sociala nätverk och sökmotorer som länkar till materialet. Vare sig Google eller Facebook nämns dock vid namn i materialet.
Kommissionens slutsats är att framtiden för de europeiska mediehusen är hotad i form av minskad mångfald, minskad debatt och försämrad kvalitet.
– Jag vill att journalister, publicister och författare ska få rimlig ersättning för sina arbeten, oavsett om de är skapade i studior eller vardagsrum, oavsett om de är ägnade att spridas off- eller online, oavsett om de är tryckta i en kopieringsmaskin eller kommersiellt länkad på webben, förklarade EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker i sitt linjetal på förmiddagen.
Bland övriga förslag inom området finns insatser mot så kallad geo-blocking inom EU, en funktion som hindrar den som till exempel abonnerar på en streamingtjänst att ta del av innehållet då han eller hon befinner sig i ett annat EU-land.
Förslaget till nytt direktiv presenteras i eftermiddag, men därefter ska det behandlas av parlamentet och ministerrådet. Ett intensivt lobbyarbete från de amerikanska bolagen är att vänta.
(TT)