loadingNy uppgörelse om dieselskandalen med amerikanska myndigheter på gång för VW. (Foto: Markus Schreiber AP/TT-arkivbild)
Ny uppgörelse om dieselskandalen med amerikanska myndigheter på gång för VW. (Foto: Markus Schreiber AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Ny VW-uppgörelse i USA i sikte

Epoch Times

Samtalen med amerikanska myndigheter om utsläppsfusk i tyngre dieselbilar gör framsteg och en uppgörelse, både teknisk och finansiell, kan vara klar redan i oktober, enligt Dietmar Voggenreiter, global marknadschef för VW-ägda Audi.

– Förhoppningsvis i oktober, senast i början av november, kommer vi att ha en slutlig uppgörelse med USA om fordon med trelitersmotorer, säger han.

I juni gjorde VW upp med USA om att betala 15,3 miljarder dollar för återköp och åtgärder i bilar med tvålitersmotorer, men den uppgörelsen omfattande inte bilar med trelitersmotorer från VW, Audi och Porsche.

VW-koncernens dieselfusk, som omfattar cirka elva miljoner bilar globalt, har bland annat slagit mot lönsamheten för Audi och medfört ett vinstfall på 12 procent för VW.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNy uppgörelse om dieselskandalen med amerikanska myndigheter på gång för VW. (Foto: Markus Schreiber AP/TT-arkivbild)
Ny uppgörelse om dieselskandalen med amerikanska myndigheter på gång för VW. (Foto: Markus Schreiber AP/TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Ny VW-uppgörelse i USA i sikte

Epoch Times

Samtalen med amerikanska myndigheter om utsläppsfusk i tyngre dieselbilar gör framsteg och en uppgörelse, både teknisk och finansiell, kan vara klar redan i oktober, enligt Dietmar Voggenreiter, global marknadschef för VW-ägda Audi.

– Förhoppningsvis i oktober, senast i början av november, kommer vi att ha en slutlig uppgörelse med USA om fordon med trelitersmotorer, säger han.

I juni gjorde VW upp med USA om att betala 15,3 miljarder dollar för återköp och åtgärder i bilar med tvålitersmotorer, men den uppgörelsen omfattande inte bilar med trelitersmotorer från VW, Audi och Porsche.

VW-koncernens dieselfusk, som omfattar cirka elva miljoner bilar globalt, har bland annat slagit mot lönsamheten för Audi och medfört ett vinstfall på 12 procent för VW.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024