De nordiska länderna vill behålla sina toppositioner i världsekonomin. På torsdagen presenterades rapporten Norden som global vinnarregion vid ett seminarium i Stockholm.
Mikael Lindholm, projektledare för rapporten, poängterade vikten av att få till stånd ett gemensamt nordiskt visionsarbete och starta ett antal konkreta projekt för att vinna konkurrensfördelar.
Han pekade på det viktiga i att ta vara på det bästa från de andra nordiska länderna och införa det i sitt eget land. Till exempel är ungdomsarbetslösheten nästan tre gånger så stor i Sverige som i Danmark och företagandet i Island är femdubbelt större än i Sverige.
– Norden är bäst i världen just nu men det krävs satsningar inom en rad områden för att vi ska kunna hävda oss i framtiden, säger Mikael Lindholm.
Att marknadsföra varumärket Norden och vår välfärd, är ett recept till framtiden, men också att sikta på att bli bäst i världen på utbildning och mer forskning i hur vår kultur påverkar ekonomin, tyckte Mikael Lindholm.
En annan röst på seminariet var Ulla Hamilton, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv, som efterlyste en flexiblare arbetsmarknad enligt den danska modellen och färre lagar som reglerar arbetsmarknaden. Vidare menade Göran Johnsson, före detta Metallordförande, att utbildning är grunden till framtida tillväxt.