loading
Inrikes

Norden vill stanna i topp

TestFirst TestLast

De nordiska länderna vill behålla sina toppositioner i världsekonomin. På torsdagen presenterades rapporten Norden som global vinnarregion vid ett seminarium i Stockholm.

Mikael Lindholm, projektledare för rapporten, poängterade vikten av att få till stånd ett gemensamt nordiskt visionsarbete och starta ett antal konkreta projekt för att vinna konkurrensfördelar.

Han pekade på det viktiga i att ta vara på det bästa från de andra nordiska länderna och införa det i sitt eget land. Till exempel är ungdomsarbetslösheten nästan tre gånger så stor i Sverige som i Danmark och företagandet i Island är femdubbelt större än i Sverige.

– Norden är bäst i världen just nu men det krävs satsningar inom en rad områden för att vi ska kunna hävda oss i framtiden, säger Mikael Lindholm.

Att marknadsföra varumärket Norden och vår välfärd, är ett recept till framtiden, men också att sikta på att bli bäst i världen på utbildning och mer forskning i hur vår kultur påverkar ekonomin, tyckte Mikael Lindholm.

En annan röst på seminariet var Ulla Hamilton, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv, som efterlyste en flexiblare arbetsmarknad enligt den danska modellen och färre lagar som reglerar arbetsmarknaden. Vidare menade Göran Johnsson, före detta Metallordförande, att utbildning är grunden till framtida tillväxt.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Norden vill stanna i topp

TestFirst TestLast

De nordiska länderna vill behålla sina toppositioner i världsekonomin. På torsdagen presenterades rapporten Norden som global vinnarregion vid ett seminarium i Stockholm.

Mikael Lindholm, projektledare för rapporten, poängterade vikten av att få till stånd ett gemensamt nordiskt visionsarbete och starta ett antal konkreta projekt för att vinna konkurrensfördelar.

Han pekade på det viktiga i att ta vara på det bästa från de andra nordiska länderna och införa det i sitt eget land. Till exempel är ungdomsarbetslösheten nästan tre gånger så stor i Sverige som i Danmark och företagandet i Island är femdubbelt större än i Sverige.

– Norden är bäst i världen just nu men det krävs satsningar inom en rad områden för att vi ska kunna hävda oss i framtiden, säger Mikael Lindholm.

Att marknadsföra varumärket Norden och vår välfärd, är ett recept till framtiden, men också att sikta på att bli bäst i världen på utbildning och mer forskning i hur vår kultur påverkar ekonomin, tyckte Mikael Lindholm.

En annan röst på seminariet var Ulla Hamilton, kommunikationschef på Svenskt Näringsliv, som efterlyste en flexiblare arbetsmarknad enligt den danska modellen och färre lagar som reglerar arbetsmarknaden. Vidare menade Göran Johnsson, före detta Metallordförande, att utbildning är grunden till framtida tillväxt.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024