loadingDen första bilen i den första förserien av 9-3 Aero Sedan lämnar monteringslinan för egen maskin, den 18 september 2013. (Foto: Nevs)
Den första bilen i den första förserien av 9-3 Aero Sedan lämnar monteringslinan för egen maskin, den 18 september 2013. (Foto: Nevs)
Inrikes

Nevs tvingas låna 58 miljoner för att klara krisen

Pirjo Svensson - Epoch Times

Saab-tillverkaren, det kinesiska företaget Nevs tvingas låna ytterligare 58 miljoner kronor för att klara av verksamheten och den ekonomiska krisen.

För två veckor sedan tog Nevs ett lån på 38 miljoner kronor för att betala skatter och avgifter.  Nu pantsätter företaget fordon och delar av fastigheter för att få loss mer pengar.

– Det är så man gör för att kunna belåna sina tillgångar, då tar man upp en företagsinteckning som säkerhet, sade Mikael Östlund, kommunikationschef på Nevs, till P4 Väst på tisdagen.

Totalt har Nevs nu företagsinteckningar på 96 miljoner kronor enligt SR. Men lönerna till de omkring 600 anställda på företaget i Trollhättan har betalats ut.

Sedan mitten av maj har biltillverkaren stoppat produktionen av bilar, som hittills varit sex bilar per dag, till följd av att bolaget Qingdao i Kina inte har betalat de pengar som utlovats. Stoppet har förlängts till augusti, rapporterar SR. Tidigast vecka 33 kommer produktionen igång. Man minskar också på inhyrd personal inom teknisk utveckling.

För att lösa sina ekonomiska problem förhandlar Nevs med asiatiska fordonstillverkare. Företaget har inte nämnt några namn, men enligt P4 Västs källor är indiska biltillverkaren Mahindra en av dessa och den andra parten i förhandlingarna är Kinas ledande biltillverkare Dongfeng. Företaget är intresserat att vara med och utveckla Saabs plattform Phoenix.

Jonas Fröberg, ekonomijournalist och författare till boken Kampen om Saab, och Annika Hansson, produktionsledare och ordförande i fackföreningen Ledarna, intervjuades av P1-morgon på onsdagen.

Enligt Jonas Fröberg är situationen allvarlig.

– Situationen är väldigt lik den för tre år sedan då Viktor Müller var ägare. Det kinesiska bolaget Qingdao som är delägare har lovat pengar, väldigt rundligt, och nu har de inte hållit vad de lovat. Nevs tillverkar och säljer nästan inga bilar och därför är de helt beroende av att ägarna tillskjuter pengar, och nu när de inte gör det, hamnar de i den här jätteknipan, sade Jonas Fröberg.

Och varför ägarna inte tillskjuter de utlovade pengarna är oklart. Det har talats om problem som uppstått vid jordbävning i staden vilket påverkat Qingdao.

– Det är problematiskt när det gäller kinesiska pengar för den kinesiska statsapparaten är väldigt krånglig och nyckfull. Det har vi sett tidigare i Saabs historia, sade Fröberg.

Nevs har lovat underleverantörerna att produktionen ska komma igång efter semestrarna i augusti, men de behöver ha pengar i handen föra att kunna leverera delar till bilarna. Därför är det är bråttom med att avsluta förhandlingarna.

– Nu sitter Nevs och förhandlar med två biltillverkare och två finansiärer. En av dem är indiska Mahindra som ska gå in som delägare. Men de måste få affären klar nu, då företaget måste betala in skatter 14 juli och löner idag. Nevs har tagit lån med höga räntor för att klara av sina skulder och löner, det fick jag höra igår, sade Fröberg.

Om varför Mahindra är intresserad att gå in som delägare sade Fröberg:

– Idag är Nevs ett mindre bolag, och ett billigare bolag, och det Mahindra är intresserad av är att köpa ett företag för en spottstyver om man ska vara ärlig. Mahindra vill gärna ha ett topp lyxvarumärke bland sina bilar, men det krävs ändå 10-15 miljarder för att få företaget i rullning, sade Fröberg.

Annika Hansson, produktionsledare, och ordförande i fackföreningen Ledarna, sade i intervjun att de anställda har förtroende för företagsledningen och känner inte någon större oro.

Vi känner inte någon stor oro nu och vi litar på företagsledningen. Det går framåt sakta men säkert. Vi jobbar på en fantastisk bilfabrik och kan göra jättebra produkter så självklart finns det ett stort intresse att hålla igång vår produktion, det är jag övertygad om, sade Annika Hansson och tillade,

– Det måste ta den tid det tar, går det iland med de förhandlingarna som pågår, kommer det att bli en jättebra framtid, Vi håller modet upp, och är fulla av framtidstro. sade Annika Hansson.

Fakta om SAAB

Saab, Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, grundades 1937. Man tillverkade då militära flygplan i Trollhättan. Under de två sista åren av andra världskriget påbörjades arbetet med en första bilprototyp i Linköping.

1949 påbörjas serieproduktionen av Saab 92, en bil med tvåtaktsmotor på 764 kubikcentimeter och 25 hästkrafter. 1950 levererades de första bilarna till kunder.

1984 tillverkade Saab för första gången över 100 000 bilar under ett år.

1969 gick Saab samman med lastbilstillverkarem Scania Vabis och bildade Saab Scania.

1989 köpte GM 50 procent av Saab Scanias personbilsverksamhet och bildade det nya bolaget Saab Automobile AB.

1990 flyttades huvudkontoret till Trollhättan.

1991 blev Investor hälftenägare i Saab Automobile AB efter att ha köpt alla aktier i Saab-Scania AB.

2000 blir Saab Automobile AB helägt av GM som köper Investors aktieinnehav.

2004 slår Saab försäljningsrekord i USA med 48 000 sålda bilar.

2005 väljs Jan Åke Jonsson till ny vd för Saab Automobile AB.

2009, 18 december, meddelade GM att man inte funnit någon köpare till Saab och därmed valde att lägga ned den svenska biltillverkaren.

2010, 26 januari meddelade GM att man kommit överens med Spyker Cars om en försäljning av Saab.

2011, januari. När Saabs svenska försäljning under 2010 summerades visade det sig att man sålt 8 647 bilar. En liten siffra, men en ökning med nästan 23 procent jämfört med 2009.

2011, mars meddelade vd Jan Åke Jonsson sin avgång. Styrelseordförande Victor Müller tar över rodret.

2011, 6 april. Saabs produktion stoppas och förblir stillastående resterande tid innan konkursen är ett faktum.

2011, november. Saab och de kinesiska företagen Pang Da och framför allt Youngman kämpar för att göra GM till lags så att en försäljning kan äga rum. Dock utan att lyckas.

2011, 19 december. Victor Müller meddelar att han personligen lämnar in begäran om konkurs till Vänersborgs tingsrätt.

National Electric Vehicle Sweden, eller Nevs, köpte 2013 Saab Automobiles konkursbo som bestod av tre bolag: Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools.  Nevs ägs till 78 procent av National Modern Energy Holdings Ltd. (NME Holdings Ltd.) som grundades av huvudägaren Kai Johan Jiang. Bolaget är registrerat på brittiska Jungfruöarna, men ägs i sin tur av ett Hong Kong-baserat bolag, China Dragon Base Holding. Japanska Sun Investment är bolagets andre ägare.

Qingdao stad är delägare till 22 procent av Nevs, via sitt helägda investmentbolag Qingdao Qingbo Investment Co, Ltd.

Qingdao som ligger i Shadongprovinsen är ett av Kinas ledande ekonomiska centrum med världens sjunde största hamn.

Källor: www.saabcars.com,” target=”_blank”>www.teknikensvarld.se

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen första bilen i den första förserien av 9-3 Aero Sedan lämnar monteringslinan för egen maskin, den 18 september 2013. (Foto: Nevs)
Den första bilen i den första förserien av 9-3 Aero Sedan lämnar monteringslinan för egen maskin, den 18 september 2013. (Foto: Nevs)
Inrikes

Nevs tvingas låna 58 miljoner för att klara krisen

Pirjo Svensson - Epoch Times

Saab-tillverkaren, det kinesiska företaget Nevs tvingas låna ytterligare 58 miljoner kronor för att klara av verksamheten och den ekonomiska krisen.

För två veckor sedan tog Nevs ett lån på 38 miljoner kronor för att betala skatter och avgifter.  Nu pantsätter företaget fordon och delar av fastigheter för att få loss mer pengar.

– Det är så man gör för att kunna belåna sina tillgångar, då tar man upp en företagsinteckning som säkerhet, sade Mikael Östlund, kommunikationschef på Nevs, till P4 Väst på tisdagen.

Totalt har Nevs nu företagsinteckningar på 96 miljoner kronor enligt SR. Men lönerna till de omkring 600 anställda på företaget i Trollhättan har betalats ut.

Sedan mitten av maj har biltillverkaren stoppat produktionen av bilar, som hittills varit sex bilar per dag, till följd av att bolaget Qingdao i Kina inte har betalat de pengar som utlovats. Stoppet har förlängts till augusti, rapporterar SR. Tidigast vecka 33 kommer produktionen igång. Man minskar också på inhyrd personal inom teknisk utveckling.

För att lösa sina ekonomiska problem förhandlar Nevs med asiatiska fordonstillverkare. Företaget har inte nämnt några namn, men enligt P4 Västs källor är indiska biltillverkaren Mahindra en av dessa och den andra parten i förhandlingarna är Kinas ledande biltillverkare Dongfeng. Företaget är intresserat att vara med och utveckla Saabs plattform Phoenix.

Jonas Fröberg, ekonomijournalist och författare till boken Kampen om Saab, och Annika Hansson, produktionsledare och ordförande i fackföreningen Ledarna, intervjuades av P1-morgon på onsdagen.

Enligt Jonas Fröberg är situationen allvarlig.

– Situationen är väldigt lik den för tre år sedan då Viktor Müller var ägare. Det kinesiska bolaget Qingdao som är delägare har lovat pengar, väldigt rundligt, och nu har de inte hållit vad de lovat. Nevs tillverkar och säljer nästan inga bilar och därför är de helt beroende av att ägarna tillskjuter pengar, och nu när de inte gör det, hamnar de i den här jätteknipan, sade Jonas Fröberg.

Och varför ägarna inte tillskjuter de utlovade pengarna är oklart. Det har talats om problem som uppstått vid jordbävning i staden vilket påverkat Qingdao.

– Det är problematiskt när det gäller kinesiska pengar för den kinesiska statsapparaten är väldigt krånglig och nyckfull. Det har vi sett tidigare i Saabs historia, sade Fröberg.

Nevs har lovat underleverantörerna att produktionen ska komma igång efter semestrarna i augusti, men de behöver ha pengar i handen föra att kunna leverera delar till bilarna. Därför är det är bråttom med att avsluta förhandlingarna.

– Nu sitter Nevs och förhandlar med två biltillverkare och två finansiärer. En av dem är indiska Mahindra som ska gå in som delägare. Men de måste få affären klar nu, då företaget måste betala in skatter 14 juli och löner idag. Nevs har tagit lån med höga räntor för att klara av sina skulder och löner, det fick jag höra igår, sade Fröberg.

Om varför Mahindra är intresserad att gå in som delägare sade Fröberg:

– Idag är Nevs ett mindre bolag, och ett billigare bolag, och det Mahindra är intresserad av är att köpa ett företag för en spottstyver om man ska vara ärlig. Mahindra vill gärna ha ett topp lyxvarumärke bland sina bilar, men det krävs ändå 10-15 miljarder för att få företaget i rullning, sade Fröberg.

Annika Hansson, produktionsledare, och ordförande i fackföreningen Ledarna, sade i intervjun att de anställda har förtroende för företagsledningen och känner inte någon större oro.

Vi känner inte någon stor oro nu och vi litar på företagsledningen. Det går framåt sakta men säkert. Vi jobbar på en fantastisk bilfabrik och kan göra jättebra produkter så självklart finns det ett stort intresse att hålla igång vår produktion, det är jag övertygad om, sade Annika Hansson och tillade,

– Det måste ta den tid det tar, går det iland med de förhandlingarna som pågår, kommer det att bli en jättebra framtid, Vi håller modet upp, och är fulla av framtidstro. sade Annika Hansson.

Fakta om SAAB

Saab, Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, grundades 1937. Man tillverkade då militära flygplan i Trollhättan. Under de två sista åren av andra världskriget påbörjades arbetet med en första bilprototyp i Linköping.

1949 påbörjas serieproduktionen av Saab 92, en bil med tvåtaktsmotor på 764 kubikcentimeter och 25 hästkrafter. 1950 levererades de första bilarna till kunder.

1984 tillverkade Saab för första gången över 100 000 bilar under ett år.

1969 gick Saab samman med lastbilstillverkarem Scania Vabis och bildade Saab Scania.

1989 köpte GM 50 procent av Saab Scanias personbilsverksamhet och bildade det nya bolaget Saab Automobile AB.

1990 flyttades huvudkontoret till Trollhättan.

1991 blev Investor hälftenägare i Saab Automobile AB efter att ha köpt alla aktier i Saab-Scania AB.

2000 blir Saab Automobile AB helägt av GM som köper Investors aktieinnehav.

2004 slår Saab försäljningsrekord i USA med 48 000 sålda bilar.

2005 väljs Jan Åke Jonsson till ny vd för Saab Automobile AB.

2009, 18 december, meddelade GM att man inte funnit någon köpare till Saab och därmed valde att lägga ned den svenska biltillverkaren.

2010, 26 januari meddelade GM att man kommit överens med Spyker Cars om en försäljning av Saab.

2011, januari. När Saabs svenska försäljning under 2010 summerades visade det sig att man sålt 8 647 bilar. En liten siffra, men en ökning med nästan 23 procent jämfört med 2009.

2011, mars meddelade vd Jan Åke Jonsson sin avgång. Styrelseordförande Victor Müller tar över rodret.

2011, 6 april. Saabs produktion stoppas och förblir stillastående resterande tid innan konkursen är ett faktum.

2011, november. Saab och de kinesiska företagen Pang Da och framför allt Youngman kämpar för att göra GM till lags så att en försäljning kan äga rum. Dock utan att lyckas.

2011, 19 december. Victor Müller meddelar att han personligen lämnar in begäran om konkurs till Vänersborgs tingsrätt.

National Electric Vehicle Sweden, eller Nevs, köpte 2013 Saab Automobiles konkursbo som bestod av tre bolag: Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools.  Nevs ägs till 78 procent av National Modern Energy Holdings Ltd. (NME Holdings Ltd.) som grundades av huvudägaren Kai Johan Jiang. Bolaget är registrerat på brittiska Jungfruöarna, men ägs i sin tur av ett Hong Kong-baserat bolag, China Dragon Base Holding. Japanska Sun Investment är bolagets andre ägare.

Qingdao stad är delägare till 22 procent av Nevs, via sitt helägda investmentbolag Qingdao Qingbo Investment Co, Ltd.

Qingdao som ligger i Shadongprovinsen är ett av Kinas ledande ekonomiska centrum med världens sjunde största hamn.

Källor: www.saabcars.com,” target=”_blank”>www.teknikensvarld.se

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024