loadingEtt par Model S suger i sig ström vid Teslas gigafabrik i Nevada i somras. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)
Ett par Model S suger i sig ström vid Teslas gigafabrik i Nevada i somras. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)
Utrikes

Musk trycker på knappen i gigafabrik

Epoch Times

Genom att visa upp sin ”gigafabrik” i Nevada försöker Tesla i dag lugna investerarna. Elbilstillverkarens aktie har backat efter beskedet att leveransmålet för 2016 inte nåddes.

Tesla växer så det knakar, och produktionen av elbilarna Model S och X steg med 64 procent under 2016 jämfört med 2015. Men beslutet i slutet av året att bygga in den avancerade hårdvaran för självkörning i alla bilar komplicerade tillverkningen och har lett till förseningar.

Beslutet befaras också vara ganska dyrt, i och med att det är väldigt avancerad elektronik som sätts i fordonen – och sedan kanske inte kan användas fullt ut på flera år, beroende på hur lagar och regler kring autonom körning utvecklas. Ingen annan biltillverkare har ännu vågat ta detta steg.

I klass med Volvo

Totalt hann Tesla bygga 83 922 fordon förra året, men bara 76 230 nådde fram till kunder. Företaget betonar dock att produktionsmålet nåtts och att resterande bilar kommer att räknas in i de första kvartalssiffrorna i år.

Hur Tesla kan skala upp är högintressant för marknaden i väntan på koncernens folkliga Model 3, en bil som ska börja tillverkas senare i år och kosta mindre än hälften av de miljonbelopp de flesta Model S och X betingar. Med Model 3 är målet att Tesla om bara något år ska kunna producera mer än 500 000 bilar årligen, i klass med exempelvis Volvo Cars.

Skelettet till en av gigafabrikens hallar under uppbyggnad i juli 2016. Fabriken är kostnadsberäknad till 5 miljarder dollar (45 miljarder kronor). (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Skelettet till en av gigafabrikens hallar under uppbyggnad i juli 2016. Fabriken är kostnadsberäknad till 5 miljarder dollar (45 miljarder kronor). (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Höga förväntningar

För att lyckas med det krävs hiskeliga mängder batterier. Närmare bestämt hela världsmarknaden – den gigafabrik som nu visas upp i Nevada-öknen ska när den är helt klar kunna spotta ur sig lika mycket som 2013 års totala globala tillverkning av litiumjon-batterier.

Teslas vd Elon Musk vid den förra visningen av den då inte färdiga gigafabriken, i slutet av juli förra året. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Teslas vd Elon Musk vid den förra visningen av den då inte färdiga gigafabriken, i slutet av juli förra året. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Vd Elon Musk har tidigare lovat att produktionsstarten skulle bli i slutet av 2016. Och av nytagna videor och bilder på nätet att döma är första fasen ganska klar. Så förväntningarna är höga inför den visning av fabriken som arrangeras på onsdagskvällen svensk tid.

(TT)

Tesla och gigafabrikerna
Tesla grundades i Kalifornien 2003. Under Elon Musks ledning har det vuxit fram till en tongivande, men ännu inte speciellt stor, biltillverkare.
Företaget satsar nu även på solkraft och energilagring, och kan därmed bli tongivande även i energibranschen. Musk är så illa tvungen – en Tesla kräver lika mycket batterier som 10 000 mobiltelefoner, och den öppna marknaden kan i nuläget inte leverera batterier till hundratusentals elbilar per år.
För att säkra batteritillgången håller ”gigafabrik 1” på att färdigställas öster om Reno i Nevada-öknen i USA. Budgeten är 5 miljarder USA-dollar, och räknat i upptagen markyta blir det världens största byggnad – 540 000 kvadratmeter, eller 54 hektar, motsvarande 1,5 gånger Gamla Stan i Stockholm. Där ska man börja med att producera batterier, men sedan ska även folkbilen Model 3 tillverkas där.
Elon Musk har sagt att gigafabriker måste till även i andra världsdelar. I Europa är Tilburg i Nederländerna, där Tesla har en stor anläggning, favorittippat som plats för en sådan. Men även andra länder, såsom Frankrike och Finland, jobbar aktivt för att locka till sig Teslas nästa gigafabrik.
Källor: Tesla, amerikanska medier

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt par Model S suger i sig ström vid Teslas gigafabrik i Nevada i somras. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)
Ett par Model S suger i sig ström vid Teslas gigafabrik i Nevada i somras. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)
Utrikes

Musk trycker på knappen i gigafabrik

Epoch Times

Genom att visa upp sin ”gigafabrik” i Nevada försöker Tesla i dag lugna investerarna. Elbilstillverkarens aktie har backat efter beskedet att leveransmålet för 2016 inte nåddes.

Tesla växer så det knakar, och produktionen av elbilarna Model S och X steg med 64 procent under 2016 jämfört med 2015. Men beslutet i slutet av året att bygga in den avancerade hårdvaran för självkörning i alla bilar komplicerade tillverkningen och har lett till förseningar.

Beslutet befaras också vara ganska dyrt, i och med att det är väldigt avancerad elektronik som sätts i fordonen – och sedan kanske inte kan användas fullt ut på flera år, beroende på hur lagar och regler kring autonom körning utvecklas. Ingen annan biltillverkare har ännu vågat ta detta steg.

I klass med Volvo

Totalt hann Tesla bygga 83 922 fordon förra året, men bara 76 230 nådde fram till kunder. Företaget betonar dock att produktionsmålet nåtts och att resterande bilar kommer att räknas in i de första kvartalssiffrorna i år.

Hur Tesla kan skala upp är högintressant för marknaden i väntan på koncernens folkliga Model 3, en bil som ska börja tillverkas senare i år och kosta mindre än hälften av de miljonbelopp de flesta Model S och X betingar. Med Model 3 är målet att Tesla om bara något år ska kunna producera mer än 500 000 bilar årligen, i klass med exempelvis Volvo Cars.

Skelettet till en av gigafabrikens hallar under uppbyggnad i juli 2016. Fabriken är kostnadsberäknad till 5 miljarder dollar (45 miljarder kronor). (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Skelettet till en av gigafabrikens hallar under uppbyggnad i juli 2016. Fabriken är kostnadsberäknad till 5 miljarder dollar (45 miljarder kronor). (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Höga förväntningar

För att lyckas med det krävs hiskeliga mängder batterier. Närmare bestämt hela världsmarknaden – den gigafabrik som nu visas upp i Nevada-öknen ska när den är helt klar kunna spotta ur sig lika mycket som 2013 års totala globala tillverkning av litiumjon-batterier.

Teslas vd Elon Musk vid den förra visningen av den då inte färdiga gigafabriken, i slutet av juli förra året. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Teslas vd Elon Musk vid den förra visningen av den då inte färdiga gigafabriken, i slutet av juli förra året. (Foto: Rich Pedroncelli/AP/TT)

Vd Elon Musk har tidigare lovat att produktionsstarten skulle bli i slutet av 2016. Och av nytagna videor och bilder på nätet att döma är första fasen ganska klar. Så förväntningarna är höga inför den visning av fabriken som arrangeras på onsdagskvällen svensk tid.

(TT)

Tesla och gigafabrikerna
Tesla grundades i Kalifornien 2003. Under Elon Musks ledning har det vuxit fram till en tongivande, men ännu inte speciellt stor, biltillverkare.
Företaget satsar nu även på solkraft och energilagring, och kan därmed bli tongivande även i energibranschen. Musk är så illa tvungen – en Tesla kräver lika mycket batterier som 10 000 mobiltelefoner, och den öppna marknaden kan i nuläget inte leverera batterier till hundratusentals elbilar per år.
För att säkra batteritillgången håller ”gigafabrik 1” på att färdigställas öster om Reno i Nevada-öknen i USA. Budgeten är 5 miljarder USA-dollar, och räknat i upptagen markyta blir det världens största byggnad – 540 000 kvadratmeter, eller 54 hektar, motsvarande 1,5 gånger Gamla Stan i Stockholm. Där ska man börja med att producera batterier, men sedan ska även folkbilen Model 3 tillverkas där.
Elon Musk har sagt att gigafabriker måste till även i andra världsdelar. I Europa är Tilburg i Nederländerna, där Tesla har en stor anläggning, favorittippat som plats för en sådan. Men även andra länder, såsom Frankrike och Finland, jobbar aktivt för att locka till sig Teslas nästa gigafabrik.
Källor: Tesla, amerikanska medier

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024