loadingTillgång till laddstationer är en viktig del i utvecklingen mot fler eldrivna bilar. Naturvårdsverket ger stöd inom Klimatklivet. Hittills har 127 miljoner kronor beviljats. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT-arkivbild)
Tillgång till laddstationer är en viktig del i utvecklingen mot fler eldrivna bilar. Naturvårdsverket ger stöd inom Klimatklivet. Hittills har 127 miljoner kronor beviljats. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Miljoner beviljas för laddstationer

Epoch Times

Om man vill köra elbil måste den gå att ladda. Naturvårdsverket har hittills beviljat 127 miljoner kronor till laddstationer i olika miljöer.

– Vi behöver informera mer om detta, säger projektledaren Nanna Wikholm.

Ren eldrift är framtiden för personbilar, enligt många bedömare.

Laddhybrider är mer populära än så länge, men har – även oavsett miljöaspekten – nackdelar. De har både batteridrift och förbränningsmotor med tillhörande bränsletank, och blir därmed både tyngre och tekniskt mer komplicerade.

Men den som vill ha en rent eldriven bil måste förstås kunna ladda den hemmavid, och vid längre resor på andra platser längs vägen. Infrastrukturen runt bilarna är ett ämne som diskuteras på Nordens första elbilmässa i Göteborg i helgen.

Företag och organisationer kan söka stöd för laddstationer inom projektet Klimatklivet, som sköts av Naturvårdsverket. Hittills har mer än 700 ansökningar gjorts, och cirka hälften av dem man hunnit behandla har fått ja till ett bidrag för upp till 50 procent av investeringskostnaden.

– Energibolagen känner till stödet. Men vi behöver informera mer om detta till bostadsrättsföreningar, säger projektledaren Nanna Wikholm.

Störst beräknad klimatnytta premieras bland ansökningarna, vilket innebär att laddstationer där bilar har sin ”hemmaplats” allmänt sett ligger bra till.

(TT)

Elbilmässa
Elbilmässan arrangeras i Göteborg denna helg, 11-13/11, och utanför Stockholm nästa, 18-20/11.
Ett 30-tal laddhybrider eller helt eldrivna bilar visas på mässan för första gången i Sverige, enligt arrangörerna.
Det svenska lyxmärket Koenigsegg planerade att visa en elbil på mässan, men lämnade ett sent återbud.
Ett ämne för branschsamtal på mässan är utbyggnaden av laddstationer i städer och längs vägar.
Det statliga Klimatklivet delar ut 600 miljoner kronor per år 2016-18 till olika lokala investeringar som anses göra störst klimatnytta. Mer än hälften av de ansökningar som beviljats i början av hösten gällde laddstationer för bilar.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTillgång till laddstationer är en viktig del i utvecklingen mot fler eldrivna bilar. Naturvårdsverket ger stöd inom Klimatklivet. Hittills har 127 miljoner kronor beviljats. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT-arkivbild)
Tillgång till laddstationer är en viktig del i utvecklingen mot fler eldrivna bilar. Naturvårdsverket ger stöd inom Klimatklivet. Hittills har 127 miljoner kronor beviljats. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT-arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Miljoner beviljas för laddstationer

Epoch Times

Om man vill köra elbil måste den gå att ladda. Naturvårdsverket har hittills beviljat 127 miljoner kronor till laddstationer i olika miljöer.

– Vi behöver informera mer om detta, säger projektledaren Nanna Wikholm.

Ren eldrift är framtiden för personbilar, enligt många bedömare.

Laddhybrider är mer populära än så länge, men har – även oavsett miljöaspekten – nackdelar. De har både batteridrift och förbränningsmotor med tillhörande bränsletank, och blir därmed både tyngre och tekniskt mer komplicerade.

Men den som vill ha en rent eldriven bil måste förstås kunna ladda den hemmavid, och vid längre resor på andra platser längs vägen. Infrastrukturen runt bilarna är ett ämne som diskuteras på Nordens första elbilmässa i Göteborg i helgen.

Företag och organisationer kan söka stöd för laddstationer inom projektet Klimatklivet, som sköts av Naturvårdsverket. Hittills har mer än 700 ansökningar gjorts, och cirka hälften av dem man hunnit behandla har fått ja till ett bidrag för upp till 50 procent av investeringskostnaden.

– Energibolagen känner till stödet. Men vi behöver informera mer om detta till bostadsrättsföreningar, säger projektledaren Nanna Wikholm.

Störst beräknad klimatnytta premieras bland ansökningarna, vilket innebär att laddstationer där bilar har sin ”hemmaplats” allmänt sett ligger bra till.

(TT)

Elbilmässa
Elbilmässan arrangeras i Göteborg denna helg, 11-13/11, och utanför Stockholm nästa, 18-20/11.
Ett 30-tal laddhybrider eller helt eldrivna bilar visas på mässan för första gången i Sverige, enligt arrangörerna.
Det svenska lyxmärket Koenigsegg planerade att visa en elbil på mässan, men lämnade ett sent återbud.
Ett ämne för branschsamtal på mässan är utbyggnaden av laddstationer i städer och längs vägar.
Det statliga Klimatklivet delar ut 600 miljoner kronor per år 2016-18 till olika lokala investeringar som anses göra störst klimatnytta. Mer än hälften av de ansökningar som beviljats i början av hösten gällde laddstationer för bilar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024