Om man vill köra elbil måste den gå att ladda. Naturvårdsverket har hittills beviljat 127 miljoner kronor till laddstationer i olika miljöer.
– Vi behöver informera mer om detta, säger projektledaren Nanna Wikholm.
Ren eldrift är framtiden för personbilar, enligt många bedömare.
Laddhybrider är mer populära än så länge, men har – även oavsett miljöaspekten – nackdelar. De har både batteridrift och förbränningsmotor med tillhörande bränsletank, och blir därmed både tyngre och tekniskt mer komplicerade.
Men den som vill ha en rent eldriven bil måste förstås kunna ladda den hemmavid, och vid längre resor på andra platser längs vägen. Infrastrukturen runt bilarna är ett ämne som diskuteras på Nordens första elbilmässa i Göteborg i helgen.
Företag och organisationer kan söka stöd för laddstationer inom projektet Klimatklivet, som sköts av Naturvårdsverket. Hittills har mer än 700 ansökningar gjorts, och cirka hälften av dem man hunnit behandla har fått ja till ett bidrag för upp till 50 procent av investeringskostnaden.
– Energibolagen känner till stödet. Men vi behöver informera mer om detta till bostadsrättsföreningar, säger projektledaren Nanna Wikholm.
Störst beräknad klimatnytta premieras bland ansökningarna, vilket innebär att laddstationer där bilar har sin ”hemmaplats” allmänt sett ligger bra till.
(TT)
Elbilmässa |
Elbilmässan arrangeras i Göteborg denna helg, 11-13/11, och utanför Stockholm nästa, 18-20/11. Ett 30-tal laddhybrider eller helt eldrivna bilar visas på mässan för första gången i Sverige, enligt arrangörerna. Det svenska lyxmärket Koenigsegg planerade att visa en elbil på mässan, men lämnade ett sent återbud. Ett ämne för branschsamtal på mässan är utbyggnaden av laddstationer i städer och längs vägar. Det statliga Klimatklivet delar ut 600 miljoner kronor per år 2016-18 till olika lokala investeringar som anses göra störst klimatnytta. Mer än hälften av de ansökningar som beviljats i början av hösten gällde laddstationer för bilar. |