loadingDen nya generationen Volvo XC90 under produktion i Torslandafabiken i Göteborg. Arkivbild. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Den nya generationen Volvo XC90 under produktion i Torslandafabiken i Göteborg. Arkivbild. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Inrikes

Miljardvinst för Volvo Cars

TT

Försäljningen har skjutit i höjden – samtidigt går lönsamheten åt samma håll. Volvo Cars gjorde en rörelsevinst på 3,1 miljarder kronor under första kvartalet, enligt ett pressmeddelande från biltillverkaren.

Rörelsemarginalen hamnade på 7,5 procent. Vd:n Håkan Samuelsson tackar framför allt nya XC90 för framgången.

”Nya XC90 bevisar att kunderna gillar vad de ser av Volvo Cars omvandling – var femte Volvobil som såldes under första kvartalet var en XC90”, säger Samuelsson i pressmeddelandet.

Volvos bilförsäljning har gått framåt i snart ett år nu, april var elfte raka månaden med ökad försäljning, globalt sett. Hittills i år har försäljningen ökat med 11,8 procent jämfört med samma period förra året.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen nya generationen Volvo XC90 under produktion i Torslandafabiken i Göteborg. Arkivbild. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Den nya generationen Volvo XC90 under produktion i Torslandafabiken i Göteborg. Arkivbild. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Inrikes

Miljardvinst för Volvo Cars

TT

Försäljningen har skjutit i höjden – samtidigt går lönsamheten åt samma håll. Volvo Cars gjorde en rörelsevinst på 3,1 miljarder kronor under första kvartalet, enligt ett pressmeddelande från biltillverkaren.

Rörelsemarginalen hamnade på 7,5 procent. Vd:n Håkan Samuelsson tackar framför allt nya XC90 för framgången.

”Nya XC90 bevisar att kunderna gillar vad de ser av Volvo Cars omvandling – var femte Volvobil som såldes under första kvartalet var en XC90”, säger Samuelsson i pressmeddelandet.

Volvos bilförsäljning har gått framåt i snart ett år nu, april var elfte raka månaden med ökad försäljning, globalt sett. Hittills i år har försäljningen ökat med 11,8 procent jämfört med samma period förra året.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024