loadingEtt SAS-plan från USA var det andra planet som anlände till Arlanda, som varit stängt i fyra dagar. (Foto: Johan Nilsson / AFP / Scanpix)
Ett SAS-plan från USA var det andra planet som anlände till Arlanda, som varit stängt i fyra dagar. (Foto: Johan Nilsson / AFP / Scanpix)
Inrikes

Luftrummet delvis stängt i Sverige

Barbro Plogander - Epoch Times

Vulkanutbrottet på Island lamslår Europa och det uppstår situationer som vi inte alls hade kunnat föreställa oss. Plötsligt kan vi inte ta flyget hit eller dit som vi vill.

Vi blir medvetna om att vi går omkring och antar att allt ska fungera hela tiden. Nu får vi en signal om att vad som helst egentligen kan hända, och att vi måste vara redo att förändra vårt förhållningssätt och beteende. Det säger Alf Rehn, professor i Åbo till Svenska Yle.

Nu verkar det emellertid som om vi inte har långt kvar till att komma tillbaka till det normala, för kvart över fyra på måndagseftermiddagen uppgav Luftfartsverket att vulkanen Eyjafjallajökull gått in i en ny fas. Nu kommer det inte längre aska utan lava från vulkanen.

Men askmolnet har inte landat, det far runt med vindarna. Därför meddelar Luftfartsverket att luftrummet kommer att vara stängt från Strömstad till Nyköping och söderut från och med klockan 20 måndagkväll, men norr därom kan flyg starta och landa och överflygningar på hög höjd söderut är fortfarande möjliga.

Innan askan når marken kan den vara farlig för flygmaskinerna, vilket lett till att mycket av flygtrafiken i Europa står på marken. IATA:s generaldirektör Giovanni Bisignani vill naturligtvis att organisationens 230 flygbolag alla ska vara i luften och har kritiserat avstängningen av luftrummet i Europa.

Generaldirektören betonar att regeringarna måste skynda på och fokusera på när det europeiska luftrummet kan öppnas, beslut ska grundas på riskhantering och fakta bland annat, säger han i ett pressmeddelande.

Besluten om restriktioner är definitivt baserade på fakta. Tillsammans med Eurocontrol fattas besluten utifrån de senaste meteorologiska prognoserna samt de rapporter som kommer från Metoffice (VAAC, Volcanic Ash Advisory Centre) i London. Detta är en samlad bedömning som säkerställer högsta möjliga flygsäkerhet, skriver Luftfartsverket i sitt pressmeddelande.

Kisel och svavel i vulkanaskan ställer till problem för flygplansmotorerna, det leder till korrosion och deras livslängd förkortas. Det menar Bo Paul, pensionerad flygingenjör och han säger till Svenska Yle:

Flyger man mycket nära en vulkan kan de här ämnena smälta och förglasas i motorerna vilket kan leda till motorstopp. En förglasad yta kan bilda ett så tjockt lager att det täpper till luftflödet och stoppar motorerna.

British Airways, som exempel, flög med 263 passagerare från London till Australien och tvingades flyga genom vulkanaska. Planet fick motorproblem, en del av motorerna fattade eld och stannade, planet började falla. Kaptenen lyckades till slut landa planet i Jakarta i Indonesien, uppger Yle.

Askmolnet når som högst en höjd av tio kilometer och det är de minsta partiklarna som transporteras vidare, de stora föll ned i vulkanens närområde. Det antas att askan i molnet inte utgör någon fara när den når marken, men den kan försura mark och vattendrag.

Professor Ren i Åbo har allt en poäng, nämligen att vad som helst egentligen kan hända och att vi måste vara redo att förändra oss.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt SAS-plan från USA var det andra planet som anlände till Arlanda, som varit stängt i fyra dagar. (Foto: Johan Nilsson / AFP / Scanpix)
Ett SAS-plan från USA var det andra planet som anlände till Arlanda, som varit stängt i fyra dagar. (Foto: Johan Nilsson / AFP / Scanpix)
Inrikes

Luftrummet delvis stängt i Sverige

Barbro Plogander - Epoch Times

Vulkanutbrottet på Island lamslår Europa och det uppstår situationer som vi inte alls hade kunnat föreställa oss. Plötsligt kan vi inte ta flyget hit eller dit som vi vill.

Vi blir medvetna om att vi går omkring och antar att allt ska fungera hela tiden. Nu får vi en signal om att vad som helst egentligen kan hända, och att vi måste vara redo att förändra vårt förhållningssätt och beteende. Det säger Alf Rehn, professor i Åbo till Svenska Yle.

Nu verkar det emellertid som om vi inte har långt kvar till att komma tillbaka till det normala, för kvart över fyra på måndagseftermiddagen uppgav Luftfartsverket att vulkanen Eyjafjallajökull gått in i en ny fas. Nu kommer det inte längre aska utan lava från vulkanen.

Men askmolnet har inte landat, det far runt med vindarna. Därför meddelar Luftfartsverket att luftrummet kommer att vara stängt från Strömstad till Nyköping och söderut från och med klockan 20 måndagkväll, men norr därom kan flyg starta och landa och överflygningar på hög höjd söderut är fortfarande möjliga.

Innan askan når marken kan den vara farlig för flygmaskinerna, vilket lett till att mycket av flygtrafiken i Europa står på marken. IATA:s generaldirektör Giovanni Bisignani vill naturligtvis att organisationens 230 flygbolag alla ska vara i luften och har kritiserat avstängningen av luftrummet i Europa.

Generaldirektören betonar att regeringarna måste skynda på och fokusera på när det europeiska luftrummet kan öppnas, beslut ska grundas på riskhantering och fakta bland annat, säger han i ett pressmeddelande.

Besluten om restriktioner är definitivt baserade på fakta. Tillsammans med Eurocontrol fattas besluten utifrån de senaste meteorologiska prognoserna samt de rapporter som kommer från Metoffice (VAAC, Volcanic Ash Advisory Centre) i London. Detta är en samlad bedömning som säkerställer högsta möjliga flygsäkerhet, skriver Luftfartsverket i sitt pressmeddelande.

Kisel och svavel i vulkanaskan ställer till problem för flygplansmotorerna, det leder till korrosion och deras livslängd förkortas. Det menar Bo Paul, pensionerad flygingenjör och han säger till Svenska Yle:

Flyger man mycket nära en vulkan kan de här ämnena smälta och förglasas i motorerna vilket kan leda till motorstopp. En förglasad yta kan bilda ett så tjockt lager att det täpper till luftflödet och stoppar motorerna.

British Airways, som exempel, flög med 263 passagerare från London till Australien och tvingades flyga genom vulkanaska. Planet fick motorproblem, en del av motorerna fattade eld och stannade, planet började falla. Kaptenen lyckades till slut landa planet i Jakarta i Indonesien, uppger Yle.

Askmolnet når som högst en höjd av tio kilometer och det är de minsta partiklarna som transporteras vidare, de stora föll ned i vulkanens närområde. Det antas att askan i molnet inte utgör någon fara när den når marken, men den kan försura mark och vattendrag.

Professor Ren i Åbo har allt en poäng, nämligen att vad som helst egentligen kan hända och att vi måste vara redo att förändra oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024