loadingLuftföroreningarna har återkommit vintertid i åratal i Parisregionen, men nu är de värre än på länge. (Foto: Michel Euler/AP/TT-arkivbild)
Luftföroreningarna har återkommit vintertid i åratal i Parisregionen, men nu är de värre än på länge. (Foto: Michel Euler/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Laglösa förare förorenar Parisluften

Epoch Times

Polisen kämpar för att få privatbilister att följa de regler som införts för att minska luftföroreningarna i Parisregionen. Föroreningarna är de värsta vintertid på tio år.

Myndigheterna kräver sedan i tisdags att privatbilismen minskar med hälften. Det sker genom alternera mellan körförbud för bilar med registreringsskyltar med udda eller jämn slutsiffra.

– Jag tänkte inte köpa en bil till för att ta mig till jobbet i dag, sade den 31-årige byggjobbaren Jug, som väntade i en bilkö med sin lastbil för att betala 22 euro (215 kronor) i böter efter att ha stoppats av polis på torsdagen.

Trafikstockningarna under morgonrusningen sträckte sig över 415 kilometer mot 300 kilometer normalt.

Miljöminister Segolène Royal, som har kritiserats av flera medier för passivitet, kallade till samtal om åtgärder mot luftföroreningarna på kabinettsnivå på lördag.

Royal sade att det kan handla om initiativ för att skapa incitament till att köpa elbilar.

Små luftburna partiklar, kända under beteckningen PM10, har under en veckas tid konstant legat över 80 mikrogram per kubikmeter luft. Det är högt med parisiska mått men kan jämföras med New Delhi i Indien, där PM10-nivån låg över 600 i en del områden på torsdagen.

(TT-AFP)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingLuftföroreningarna har återkommit vintertid i åratal i Parisregionen, men nu är de värre än på länge. (Foto: Michel Euler/AP/TT-arkivbild)
Luftföroreningarna har återkommit vintertid i åratal i Parisregionen, men nu är de värre än på länge. (Foto: Michel Euler/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Laglösa förare förorenar Parisluften

Epoch Times

Polisen kämpar för att få privatbilister att följa de regler som införts för att minska luftföroreningarna i Parisregionen. Föroreningarna är de värsta vintertid på tio år.

Myndigheterna kräver sedan i tisdags att privatbilismen minskar med hälften. Det sker genom alternera mellan körförbud för bilar med registreringsskyltar med udda eller jämn slutsiffra.

– Jag tänkte inte köpa en bil till för att ta mig till jobbet i dag, sade den 31-årige byggjobbaren Jug, som väntade i en bilkö med sin lastbil för att betala 22 euro (215 kronor) i böter efter att ha stoppats av polis på torsdagen.

Trafikstockningarna under morgonrusningen sträckte sig över 415 kilometer mot 300 kilometer normalt.

Miljöminister Segolène Royal, som har kritiserats av flera medier för passivitet, kallade till samtal om åtgärder mot luftföroreningarna på kabinettsnivå på lördag.

Royal sade att det kan handla om initiativ för att skapa incitament till att köpa elbilar.

Små luftburna partiklar, kända under beteckningen PM10, har under en veckas tid konstant legat över 80 mikrogram per kubikmeter luft. Det är högt med parisiska mått men kan jämföras med New Delhi i Indien, där PM10-nivån låg över 600 i en del områden på torsdagen.

(TT-AFP)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024