loadingKan få ny ägare. Statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg provsmakar glass under sitt besök på GB:s fabrik i Flen på fredagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kan få ny ägare. Statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg provsmakar glass under sitt besök på GB:s fabrik i Flen på fredagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Utrikes

Köpsugen ketchupjätte fortsätter sukta

Epoch Times

Ska Heinz ketchup, bönor och burksoppor smälta samman med GB:s glass och Mildas margarin? Första jättebudet från Kraft Heinz på Unilever, värt motsvarande cirka 1 300 miljarder kronor, fick nobben. Men ketchupjätten antyder att frierierna kommer att fortsätta.

Den brittisk-nederländska livsmedelsjätten Unilever togs på sängen av det plötsliga budet från den mindre, amerikanska branschkollegan Kraft Heinz, säger en anonym källa till affärstidningen Wall Street Journal.

När styrelse och ledning väl vaknat till kom ett iskallt svar: Unilever anser att budet, värt 143 miljarder dollar eller närmare 1 300 miljarder kronor, ”fundamentalt undervärderar” bolaget.

Unilever ser inga som helst poänger med ett samgående, varken ur finansiell eller strategisk synvinkel, och ser heller ingen grund för fortsatta diskussioner.

Frågan är om uttalandet avskräcker Kraft Heinz. Bolaget vill å sin sida fortsätta samtala, i syfte att nå en överenskommelse. Och i kulisserna står två stormrika män som är vana vid att få sin vilja igenom.

Miljardärer bakom

Kraft Heinz kontrolleras av den amerikanske mångmiljardären Warren Buffetts bolag Berkshire Hathaway och det brasilianska investeringsbolaget 3G Capital.

Bakom det senare företaget står bland andra Jorge Paulo Lemann, som affärsmagasinet Forbes rankar som Brasiliens rikaste man.

The New York Times konstaterar att Buffetts och Lemanns bolag tillsammans sytt ihop några av de hittills största företagsaffärerna i mat- och dryckesbranschen. Till exempel låg de bakom H J Heinz samgående med Kraft Foods 2015.

Och Lemann har pekats ut som arkitekten bakom bryggerijätten Anheuser-Busch Inbevs jätteköp av konkurrenten SAB Miller. En affär som SAB Miller, precis som Unilever nu, inledningsvis hade invändningar mot.

Fler hinder

Förutom Unilevers motstånd har Kraft Heinz en hel del andra hinder att övervinna. Till exempel lär konkurrensmyndigheter i en rad länder ha synpunkter på den tänkta affären.

Om köpet slutligen blir av blir det ett av de allra största i näringslivshistorien. Enligt de brittiska uppköpsreglerna har Kraft Heinz fram till den 17 mars på sig att lägga ett slutligt bud.

Medan många av Kraft Heinz varumärken, utöver just Heinz, torde te sig exotiska för de flesta svenska konsumenter ligger Unilever bakom en hel drös märken som är välkända här:

Förutom ursvenska GB och Milda ingår exempelvis Liptons te, Knorrs buljong, Doves tvål, Vias tvättmedel och Ben & Jerry’s glass i jättens varumärkesportfölj.

(TT)

Fakta: Skulle bli näst störst
Kraft Heinz och Unilever är i dag nummer fyra och fem på den globala marknaden för förpackade livsmedel. Om samgåendet blir verklighet seglar de upp som tvåa, mätt efter intäkter:
1. Nestlé
2. Kraft Heinz/Unilever
3. Pepsico
4. Coca-Cola
5. Mars
Källor: Wall Street Journal, Financial Times, Bloomberg

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKan få ny ägare. Statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg provsmakar glass under sitt besök på GB:s fabrik i Flen på fredagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kan få ny ägare. Statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg provsmakar glass under sitt besök på GB:s fabrik i Flen på fredagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Utrikes

Köpsugen ketchupjätte fortsätter sukta

Epoch Times

Ska Heinz ketchup, bönor och burksoppor smälta samman med GB:s glass och Mildas margarin? Första jättebudet från Kraft Heinz på Unilever, värt motsvarande cirka 1 300 miljarder kronor, fick nobben. Men ketchupjätten antyder att frierierna kommer att fortsätta.

Den brittisk-nederländska livsmedelsjätten Unilever togs på sängen av det plötsliga budet från den mindre, amerikanska branschkollegan Kraft Heinz, säger en anonym källa till affärstidningen Wall Street Journal.

När styrelse och ledning väl vaknat till kom ett iskallt svar: Unilever anser att budet, värt 143 miljarder dollar eller närmare 1 300 miljarder kronor, ”fundamentalt undervärderar” bolaget.

Unilever ser inga som helst poänger med ett samgående, varken ur finansiell eller strategisk synvinkel, och ser heller ingen grund för fortsatta diskussioner.

Frågan är om uttalandet avskräcker Kraft Heinz. Bolaget vill å sin sida fortsätta samtala, i syfte att nå en överenskommelse. Och i kulisserna står två stormrika män som är vana vid att få sin vilja igenom.

Miljardärer bakom

Kraft Heinz kontrolleras av den amerikanske mångmiljardären Warren Buffetts bolag Berkshire Hathaway och det brasilianska investeringsbolaget 3G Capital.

Bakom det senare företaget står bland andra Jorge Paulo Lemann, som affärsmagasinet Forbes rankar som Brasiliens rikaste man.

The New York Times konstaterar att Buffetts och Lemanns bolag tillsammans sytt ihop några av de hittills största företagsaffärerna i mat- och dryckesbranschen. Till exempel låg de bakom H J Heinz samgående med Kraft Foods 2015.

Och Lemann har pekats ut som arkitekten bakom bryggerijätten Anheuser-Busch Inbevs jätteköp av konkurrenten SAB Miller. En affär som SAB Miller, precis som Unilever nu, inledningsvis hade invändningar mot.

Fler hinder

Förutom Unilevers motstånd har Kraft Heinz en hel del andra hinder att övervinna. Till exempel lär konkurrensmyndigheter i en rad länder ha synpunkter på den tänkta affären.

Om köpet slutligen blir av blir det ett av de allra största i näringslivshistorien. Enligt de brittiska uppköpsreglerna har Kraft Heinz fram till den 17 mars på sig att lägga ett slutligt bud.

Medan många av Kraft Heinz varumärken, utöver just Heinz, torde te sig exotiska för de flesta svenska konsumenter ligger Unilever bakom en hel drös märken som är välkända här:

Förutom ursvenska GB och Milda ingår exempelvis Liptons te, Knorrs buljong, Doves tvål, Vias tvättmedel och Ben & Jerry’s glass i jättens varumärkesportfölj.

(TT)

Fakta: Skulle bli näst störst
Kraft Heinz och Unilever är i dag nummer fyra och fem på den globala marknaden för förpackade livsmedel. Om samgåendet blir verklighet seglar de upp som tvåa, mätt efter intäkter:
1. Nestlé
2. Kraft Heinz/Unilever
3. Pepsico
4. Coca-Cola
5. Mars
Källor: Wall Street Journal, Financial Times, Bloomberg

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024