loadingMercedes-Benz GLC, en av de bilmodeller som tillverkas i Finland. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Mercedes-Benz GLC, en av de bilmodeller som tillverkas i Finland. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Utrikes

Kinesisk batteribjässe in i Valmet

Epoch Times

Kinesiska Catl vill köra om Tesla på marknaden för elbilsbatterier. Nu har företaget köpt en 22-procentig andel i Valmet Automotive i Finland.

”Vi delar målet att inta en stark position på den europeiska elbilsmarknaden”, heter det i en kommuniké från Catl-chefen Jia Zhou enligt nyhetsbyrån Reuters.

Catl (Contemporary Amperex Technology Limited) trefaldigade sin produktion av litiumjonbatterier för bilar förra året. Företaget har, enligt Reuters, som mål att produktionen ska fortsätta rusa, upp till 50 gigawattimmar år 2020.

Det skulle kunna göra företaget till en huvudkonkurrent till Kalifornien-baserade Tesla. Det amerikanska företagets ”Gigafabrik 1”, som nu är under uppbyggnad, är tänkt att komma upp i liknande nivåer. Och det handlar om en oerhörd marknad som är under uppbyggnad – bara gigafabrikens kapacitet motsvarar hela världens samlade batteriproduktion 2013.

Valmet i Nystad, norr om Åbo, tillverkade en gång i tiden bland annat cabrioleter åt Saab, och bygger numera bland annat Mercedes-Benz GLC.

Finland är också aktuellt i spekulationerna kring om Tesla ska bygga en produktionsanläggning i Europa. Staden Vasa, ungefär i höjd med Örnsköldsvik, meddelade i december att man ”undersöker möjligheten att ansöka” om en Tesla-fabrik.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingMercedes-Benz GLC, en av de bilmodeller som tillverkas i Finland. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Mercedes-Benz GLC, en av de bilmodeller som tillverkas i Finland. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Utrikes

Kinesisk batteribjässe in i Valmet

Epoch Times

Kinesiska Catl vill köra om Tesla på marknaden för elbilsbatterier. Nu har företaget köpt en 22-procentig andel i Valmet Automotive i Finland.

”Vi delar målet att inta en stark position på den europeiska elbilsmarknaden”, heter det i en kommuniké från Catl-chefen Jia Zhou enligt nyhetsbyrån Reuters.

Catl (Contemporary Amperex Technology Limited) trefaldigade sin produktion av litiumjonbatterier för bilar förra året. Företaget har, enligt Reuters, som mål att produktionen ska fortsätta rusa, upp till 50 gigawattimmar år 2020.

Det skulle kunna göra företaget till en huvudkonkurrent till Kalifornien-baserade Tesla. Det amerikanska företagets ”Gigafabrik 1”, som nu är under uppbyggnad, är tänkt att komma upp i liknande nivåer. Och det handlar om en oerhörd marknad som är under uppbyggnad – bara gigafabrikens kapacitet motsvarar hela världens samlade batteriproduktion 2013.

Valmet i Nystad, norr om Åbo, tillverkade en gång i tiden bland annat cabrioleter åt Saab, och bygger numera bland annat Mercedes-Benz GLC.

Finland är också aktuellt i spekulationerna kring om Tesla ska bygga en produktionsanläggning i Europa. Staden Vasa, ungefär i höjd med Örnsköldsvik, meddelade i december att man ”undersöker möjligheten att ansöka” om en Tesla-fabrik.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024