loadingEn kinesisk arbetare målar keramiksmurfar på en fabrik i Fujianprovinsen i Kina, 7 december 2014. (Kevin Frayer/Getty Images)
En kinesisk arbetare målar keramiksmurfar på en fabrik i Fujianprovinsen i Kina, 7 december 2014. (Kevin Frayer/Getty Images)
Utrikes

Kineser som har råd ratar ”made in China”

Frank Fang - Epoch Times

Den kinesiska regimens försök på att skapa en medelklass av konsumenter går inte enligt planerna. Snarare än att spendera sina pengar på kinesiska produkter reser välbeställda kineser utomlands och köper allt från bröstmjölksersättning till toalettsitsar.

Det var i november 2012 som den kinesiska regimens ledare Xi Jinping först nämnde den ”kinesiska drömmen”. Konceptet har på två år växt till en plan på att i ett samhälle präglat av korruption och en ekonomisk bubbla bygga en kinesisk medelklass som ska bli samhällets ryggrad.

Den ”kinesiska drömmen” som Xi lade fram beskrevs senare av Cheng Li på Brookings Institution som ”en modell för en växande kinesisk medelklass”, enligt statliga nyhetsbyrån Xinhua.

Bakom den fasad som Kina har byggt upp, av att vara en ekonomisk motor och ett globalt tillverkningscentrum, håller landet sakta på att tappa sin ekonomiska glamour, allt eftersom ekonomin saktar in. Ett kärnproblem är att det kinesiska folket inte har något förtroende för ”made in China”-produkter.

Snarare än att spendera sina pengar i Kina reser den kinesiska medelklassen till andra platser och lagrar på sig varor som man sedan tar hem. I Hongkong liknas fastlandsshopparna vid gräshoppssvärmar, som rensar butikerna på bland annat bröstmjölksersättning, ris, riskokare, toalettsitsar och smycken.

Den kinesiska regimens fokus på ekonomisk tillväxt har lett till bristande kvalitet, och orsakat utbredda föroreningsproblem. Enligt den kinesiska nyhetsportalen sina.com sade Kinas miljöskyddsministerium i April 2014 att över 16 procent av marken i Kina är förorenad.

En del risbönder äter inte ens det ris de själva odlar, på grund av de omfattande markföroreningarna, rapporterade sina.com den 26 februari.

I Japan har man drabbats av liknande ”gräshoppssvärmar” av kinesiska shoppare.

”Vart de kinesiska turisterna än går köper de upp varenda toalettsits vi har i lager”, berättade en försäljare på en japansk taxfree-affär för Xinhua den 27 Januari.

På Taobao, den kinesiska varianten av ebay, säljs ris producerat i Japan med argumentet ”inga tungmetallföroreningar, som i det som produceras i Kina” enligt Sina.

Xinhua, som är en av den kinesiska regimens främsta mediaspråkrör har även de kommenterat den märkliga situationen. ”Kan det i framtiden finnas en produkt som tillverkas i Kina, så att vår egen medelklass inte måste åka till andra länder för att köpa toalettsitsar?”

Medan kinesiska köpare tittar mot utlandet kämpar den kinesiska ekonomin med problem. Kinas image som en ”blomstrande ekonomi” är också på väg att försämras. Enligt en gallupundersökning nyligen är nu färre amerikaner rädda för Kinas ekonomiska utveckling. 60 procent av amerikanerna, jämfört med 48 procent under förra året, ser inte Kinas ekonomi som ett allvarligt hot mot USA:s intressen.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn kinesisk arbetare målar keramiksmurfar på en fabrik i Fujianprovinsen i Kina, 7 december 2014. (Kevin Frayer/Getty Images)
En kinesisk arbetare målar keramiksmurfar på en fabrik i Fujianprovinsen i Kina, 7 december 2014. (Kevin Frayer/Getty Images)
Utrikes

Kineser som har råd ratar ”made in China”

Frank Fang - Epoch Times

Den kinesiska regimens försök på att skapa en medelklass av konsumenter går inte enligt planerna. Snarare än att spendera sina pengar på kinesiska produkter reser välbeställda kineser utomlands och köper allt från bröstmjölksersättning till toalettsitsar.

Det var i november 2012 som den kinesiska regimens ledare Xi Jinping först nämnde den ”kinesiska drömmen”. Konceptet har på två år växt till en plan på att i ett samhälle präglat av korruption och en ekonomisk bubbla bygga en kinesisk medelklass som ska bli samhällets ryggrad.

Den ”kinesiska drömmen” som Xi lade fram beskrevs senare av Cheng Li på Brookings Institution som ”en modell för en växande kinesisk medelklass”, enligt statliga nyhetsbyrån Xinhua.

Bakom den fasad som Kina har byggt upp, av att vara en ekonomisk motor och ett globalt tillverkningscentrum, håller landet sakta på att tappa sin ekonomiska glamour, allt eftersom ekonomin saktar in. Ett kärnproblem är att det kinesiska folket inte har något förtroende för ”made in China”-produkter.

Snarare än att spendera sina pengar i Kina reser den kinesiska medelklassen till andra platser och lagrar på sig varor som man sedan tar hem. I Hongkong liknas fastlandsshopparna vid gräshoppssvärmar, som rensar butikerna på bland annat bröstmjölksersättning, ris, riskokare, toalettsitsar och smycken.

Den kinesiska regimens fokus på ekonomisk tillväxt har lett till bristande kvalitet, och orsakat utbredda föroreningsproblem. Enligt den kinesiska nyhetsportalen sina.com sade Kinas miljöskyddsministerium i April 2014 att över 16 procent av marken i Kina är förorenad.

En del risbönder äter inte ens det ris de själva odlar, på grund av de omfattande markföroreningarna, rapporterade sina.com den 26 februari.

I Japan har man drabbats av liknande ”gräshoppssvärmar” av kinesiska shoppare.

”Vart de kinesiska turisterna än går köper de upp varenda toalettsits vi har i lager”, berättade en försäljare på en japansk taxfree-affär för Xinhua den 27 Januari.

På Taobao, den kinesiska varianten av ebay, säljs ris producerat i Japan med argumentet ”inga tungmetallföroreningar, som i det som produceras i Kina” enligt Sina.

Xinhua, som är en av den kinesiska regimens främsta mediaspråkrör har även de kommenterat den märkliga situationen. ”Kan det i framtiden finnas en produkt som tillverkas i Kina, så att vår egen medelklass inte måste åka till andra länder för att köpa toalettsitsar?”

Medan kinesiska köpare tittar mot utlandet kämpar den kinesiska ekonomin med problem. Kinas image som en ”blomstrande ekonomi” är också på väg att försämras. Enligt en gallupundersökning nyligen är nu färre amerikaner rädda för Kinas ekonomiska utveckling. 60 procent av amerikanerna, jämfört med 48 procent under förra året, ser inte Kinas ekonomi som ett allvarligt hot mot USA:s intressen.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024