loadingJessica Stark vd på SUP46, som är en mötesplats i Stockholm för startups från hela världen. (Foto: Tobias Elvhage)
Jessica Stark vd på SUP46, som är en mötesplats i Stockholm för startups från hela världen. (Foto: Tobias Elvhage)
Ekonomi & Näringsliv

Jessica Stark stöttar startups i SUP46 till framgång

Hanna Kästel - Epoch Times Sverige

Det är 3 år sedan som Jessica Stark var med och startade Start Up People of Sweden eller SUP46 som det kallas, främst för att det saknades en fysisk mötesplats för startups i Stockholm. Väldigt snabbt blev det en mångkulturell smältdegel, en internationell miljö med entreprenörer i medlemsbolag från 34 olika nationaliteter. Och varje vecka kommer investerare från Asien, USA och Europa på besök.

Epoch Times Sverige träffade Jessica Stark, vd och medgrundare till SUP46, på det nya kontoret i centrala Stockholm.

– Det unika med SUP46 är att det är en mix mellan co-working space kombinerat med en accelerator, säger Jessica.

På kort tid har de fått många internationella partners och stor uppmärksamhet, hon menar att det har att göra med kvaliteten på medlemmarna.

–  Vi är väldigt selektiva med vilka som kan bli medlemmar. Och vi plockar bara de absolut bästa.

– Som person måste man var driven, målmedveten och beredd att offra mycket. Inte vara rädd för att misslyckas, våga testa och inte ge upp. Man måste ha ett bra psyke för att lyckas som entreprenör.

Kluster och hub är samma sak

Visst är idén viktig, men det är människorna bakom som gör skillnad, man behöver ha rätt team, kunna samarbeta och komplettera varandra i sina kompetenser. Det handlar om människor och en hub är en mötesplats för människor, där de gör affärer och har nytta av varandra.

Generellt sett är det färre kvinnor i tech-sfären men Jessica tycker att hon börjar se en förändring. Det finns många events för kvinnor och fler kvinnor fungerar som inspirationskälla till de yngre. Även SUP46 har speciella event bara för kvinnor, där man träffas och inspirerar varandra.

Jessica har själv ingen bakgrund inom tech-branschen. Efter universitetsutbildning i media/kommunikationsvetenskap jobbade hon med kommunikation i några år. Det var på Venture Cup som Jessica föll för  entreprenörernas öppenhet och nyfikenhet på möjligheter. Hon har också varit marknadschef på STING, och haft en egen kommunikationsbyrå, Stark kommunikation.

”Om vi inte får fram nya fantastiska bolag som växer, kommer vi få riktigt stora problem framöver!”

Gå igenom svårigheter ett sätt att växa

Allt har inte bara gått spikrakt i Jessicas karriär.

– Jag trodde inte att jag var en person som kunde gå in i väggen. Jag var nästan lite föraktfull till det här med utbrändhet.

Det som låg i botten var en stor rädsla för att misslyckas. Ända sedan barndomen har hon varit den duktiga flickan som alltid överlevererade för att slippa kritik. Vilket till slut blev ohållbart.

Jessica anser att utbrändheten är en oerhört viktig erfarenhet, och utan att ha jobbat så mycket med sig själv, skulle hon inte mäktat med det som krävdes för att starta SUP46.

– Idag har jag ett helt annat förhållningssätt till jobb. SUP46 är min bebis och på jättestort allvar, men hälsan och min familj är ännu viktigare.

Hon nämner att en av de saker hon övade upp, var att våga ta emot kritik. Nu kastar hon sig in i saker hon förut skulle sagt nej till, och menar att det hon inte kan, får hon lära sig efter vägen. Det är bättre att ha vågat.

En annan viktig erfarenhet är att sätta gränser. Förr var jobbet viktigast, idag har hon andra spärrar och vet att det är viktigt att ta sig tid med familjen.

”Det här är Sveriges framtid. Jag känner att jag är med och gör en samhällsinsats när vi gör vårt yttersta för att stötta startups att utvecklas snabbare.”

Win-Win

På SUP46 värnar man om att skapa en miljö där man ger och tar. En stor inspirationskälla är San Francisco. Där är en vanlig fråga: ”Hur kan jag hjälpa dig?”, vilket är en gynnande mentalitet som SUP46 odlar genom att se till att det finns fysiska träffpunkter och digitala plattformar. Utbytet av erfarenheter snabbar på processer, och är väldigt uppskattat av medlemmarna.

Engagemanget – det här är viktigt för Sverige!

Det är inte bara kärleken till entreprenörer som är drivkraften, bakom finns även ett starkt samhällsengagemang. Hon påpekar att det är en samhällsinsats när man förser startups med möjligheter till att skala upp snabbare.

– Ur ett samhällsperspektiv, det här handlar om Sveriges välfärd, om vi inte får fram nya fantastiska bolag som växer, kommer vi få riktigt stora problem framöver. Så det handlar om Sverige som land. Hur ska vi annars klara att ha kvar vår välfärd, och stå oss starka i en stentuff global konkurrens?

Jessica menar att det är viktigt att bolagen stannar kvar i Sverige och poängterar svårigheten med  bostadssituationen i Stockholm, att det är ett tillväxthämmande problem. Startups rekryterar från hela världen och de måste ha någonstans att bo.

– Det här är Sveriges framtid. Jag känner att jag är med och gör en samhällsinsats när vi gör vårt yttersta för att stötta startups att utvecklas snabbare.

Startups
Digitala startups: Finns inom internet, media, mobil, gaming och internet of things. Det är bolag som snabbt kan skala upp.

Accelerator: Är en institution där ett företag får hjälp att komma igång. Från den tidiga starten med allt från affärsplan till att söka investeringar, till att etablera sig och stärka sig som bolag. Att komma igång och växa och utvecklas av egen kraft.

Intervjun kan även ses på video.

VIDEO: Kvinnliga entreprenörer – Intervju med Jessica Stark, vd och medgrundare till SUP46.

Tomas Gunnarsson: Så tränar du upp din självkänsla

En och en halv miljon kineser kan ha dödats av staten för sina organs skull

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingJessica Stark vd på SUP46, som är en mötesplats i Stockholm för startups från hela världen. (Foto: Tobias Elvhage)
Jessica Stark vd på SUP46, som är en mötesplats i Stockholm för startups från hela världen. (Foto: Tobias Elvhage)
Ekonomi & Näringsliv

Jessica Stark stöttar startups i SUP46 till framgång

Hanna Kästel - Epoch Times Sverige

Det är 3 år sedan som Jessica Stark var med och startade Start Up People of Sweden eller SUP46 som det kallas, främst för att det saknades en fysisk mötesplats för startups i Stockholm. Väldigt snabbt blev det en mångkulturell smältdegel, en internationell miljö med entreprenörer i medlemsbolag från 34 olika nationaliteter. Och varje vecka kommer investerare från Asien, USA och Europa på besök.

Epoch Times Sverige träffade Jessica Stark, vd och medgrundare till SUP46, på det nya kontoret i centrala Stockholm.

– Det unika med SUP46 är att det är en mix mellan co-working space kombinerat med en accelerator, säger Jessica.

På kort tid har de fått många internationella partners och stor uppmärksamhet, hon menar att det har att göra med kvaliteten på medlemmarna.

–  Vi är väldigt selektiva med vilka som kan bli medlemmar. Och vi plockar bara de absolut bästa.

– Som person måste man var driven, målmedveten och beredd att offra mycket. Inte vara rädd för att misslyckas, våga testa och inte ge upp. Man måste ha ett bra psyke för att lyckas som entreprenör.

Kluster och hub är samma sak

Visst är idén viktig, men det är människorna bakom som gör skillnad, man behöver ha rätt team, kunna samarbeta och komplettera varandra i sina kompetenser. Det handlar om människor och en hub är en mötesplats för människor, där de gör affärer och har nytta av varandra.

Generellt sett är det färre kvinnor i tech-sfären men Jessica tycker att hon börjar se en förändring. Det finns många events för kvinnor och fler kvinnor fungerar som inspirationskälla till de yngre. Även SUP46 har speciella event bara för kvinnor, där man träffas och inspirerar varandra.

Jessica har själv ingen bakgrund inom tech-branschen. Efter universitetsutbildning i media/kommunikationsvetenskap jobbade hon med kommunikation i några år. Det var på Venture Cup som Jessica föll för  entreprenörernas öppenhet och nyfikenhet på möjligheter. Hon har också varit marknadschef på STING, och haft en egen kommunikationsbyrå, Stark kommunikation.

”Om vi inte får fram nya fantastiska bolag som växer, kommer vi få riktigt stora problem framöver!”

Gå igenom svårigheter ett sätt att växa

Allt har inte bara gått spikrakt i Jessicas karriär.

– Jag trodde inte att jag var en person som kunde gå in i väggen. Jag var nästan lite föraktfull till det här med utbrändhet.

Det som låg i botten var en stor rädsla för att misslyckas. Ända sedan barndomen har hon varit den duktiga flickan som alltid överlevererade för att slippa kritik. Vilket till slut blev ohållbart.

Jessica anser att utbrändheten är en oerhört viktig erfarenhet, och utan att ha jobbat så mycket med sig själv, skulle hon inte mäktat med det som krävdes för att starta SUP46.

– Idag har jag ett helt annat förhållningssätt till jobb. SUP46 är min bebis och på jättestort allvar, men hälsan och min familj är ännu viktigare.

Hon nämner att en av de saker hon övade upp, var att våga ta emot kritik. Nu kastar hon sig in i saker hon förut skulle sagt nej till, och menar att det hon inte kan, får hon lära sig efter vägen. Det är bättre att ha vågat.

En annan viktig erfarenhet är att sätta gränser. Förr var jobbet viktigast, idag har hon andra spärrar och vet att det är viktigt att ta sig tid med familjen.

”Det här är Sveriges framtid. Jag känner att jag är med och gör en samhällsinsats när vi gör vårt yttersta för att stötta startups att utvecklas snabbare.”

Win-Win

På SUP46 värnar man om att skapa en miljö där man ger och tar. En stor inspirationskälla är San Francisco. Där är en vanlig fråga: ”Hur kan jag hjälpa dig?”, vilket är en gynnande mentalitet som SUP46 odlar genom att se till att det finns fysiska träffpunkter och digitala plattformar. Utbytet av erfarenheter snabbar på processer, och är väldigt uppskattat av medlemmarna.

Engagemanget – det här är viktigt för Sverige!

Det är inte bara kärleken till entreprenörer som är drivkraften, bakom finns även ett starkt samhällsengagemang. Hon påpekar att det är en samhällsinsats när man förser startups med möjligheter till att skala upp snabbare.

– Ur ett samhällsperspektiv, det här handlar om Sveriges välfärd, om vi inte får fram nya fantastiska bolag som växer, kommer vi få riktigt stora problem framöver. Så det handlar om Sverige som land. Hur ska vi annars klara att ha kvar vår välfärd, och stå oss starka i en stentuff global konkurrens?

Jessica menar att det är viktigt att bolagen stannar kvar i Sverige och poängterar svårigheten med  bostadssituationen i Stockholm, att det är ett tillväxthämmande problem. Startups rekryterar från hela världen och de måste ha någonstans att bo.

– Det här är Sveriges framtid. Jag känner att jag är med och gör en samhällsinsats när vi gör vårt yttersta för att stötta startups att utvecklas snabbare.

Startups
Digitala startups: Finns inom internet, media, mobil, gaming och internet of things. Det är bolag som snabbt kan skala upp.

Accelerator: Är en institution där ett företag får hjälp att komma igång. Från den tidiga starten med allt från affärsplan till att söka investeringar, till att etablera sig och stärka sig som bolag. Att komma igång och växa och utvecklas av egen kraft.

Intervjun kan även ses på video.

VIDEO: Kvinnliga entreprenörer – Intervju med Jessica Stark, vd och medgrundare till SUP46.

Tomas Gunnarsson: Så tränar du upp din självkänsla

En och en halv miljon kineser kan ha dödats av staten för sina organs skull

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025