Den svenska dagspressen är under hård ekonomisk press, men för mediebranschen som helhet ser det ljust ut.
Annonsmarknaden ökade med 2,8 procent förra året och omsättningen var den högsta på flera år.
Om man delar upp mediemarknaden i tre delar; nätet, kommersiell tv och dagspress, så går det bra för den första, sämre för den andra och riktigt dåligt för den tredje. Sammantaget var dock 2015 ett mycket gynnsamt år för medieföretagen, konstaterar en ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv.
De ökade annonsintäkterna förra året hamnade dock nästan uteslutande hos nätbaserade annonskanaler. För tv-branschen minskade intäkterna med 5 procent, men bolag som TV 4 och MTG hör fortfarande till de mest lönsamma på mediemarknaden, enligt undersökningen.
För dagspressen ser det dock mörkt ut. De samlade branschintäkterna minskade förra året med 565 miljoner kronor eller 3,2 procent. Det stora tappet för papperstidningarna beror på annonseringen som backade med 647 miljoner kronor. En tillväxt i den digitala annonseringen på 176 miljoner kronor är inte i närheten för att kompensera tappet i print.
(TT)