loadingPapperstidningarna var även förra året den svenska mediebranschens stora förlorare, enligt en ny rapport. (Foto: Hasse Holmberg /arkivbild)
Papperstidningarna var även förra året den svenska mediebranschens stora förlorare, enligt en ny rapport. (Foto: Hasse Holmberg /arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Inte nattsvart för alla medier

Epoch Times

Den svenska dagspressen är under hård ekonomisk press, men för mediebranschen som helhet ser det ljust ut.

Annonsmarknaden ökade med 2,8 procent förra året och omsättningen var den högsta på flera år.

Om man delar upp mediemarknaden i tre delar; nätet, kommersiell tv och dagspress, så går det bra för den första, sämre för den andra och riktigt dåligt för den tredje. Sammantaget var dock 2015 ett mycket gynnsamt år för medieföretagen, konstaterar en ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv.

De ökade annonsintäkterna förra året hamnade dock nästan uteslutande hos nätbaserade annonskanaler. För tv-branschen minskade intäkterna med 5 procent, men bolag som TV 4 och MTG hör fortfarande till de mest lönsamma på mediemarknaden, enligt undersökningen.

För dagspressen ser det dock mörkt ut. De samlade branschintäkterna minskade förra året med 565 miljoner kronor eller 3,2 procent. Det stora tappet för papperstidningarna beror på annonseringen som backade med 647 miljoner kronor. En tillväxt i den digitala annonseringen på 176 miljoner kronor är inte i närheten för att kompensera tappet i print.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPapperstidningarna var även förra året den svenska mediebranschens stora förlorare, enligt en ny rapport. (Foto: Hasse Holmberg /arkivbild)
Papperstidningarna var även förra året den svenska mediebranschens stora förlorare, enligt en ny rapport. (Foto: Hasse Holmberg /arkivbild)
Ekonomi & Näringsliv

Inte nattsvart för alla medier

Epoch Times

Den svenska dagspressen är under hård ekonomisk press, men för mediebranschen som helhet ser det ljust ut.

Annonsmarknaden ökade med 2,8 procent förra året och omsättningen var den högsta på flera år.

Om man delar upp mediemarknaden i tre delar; nätet, kommersiell tv och dagspress, så går det bra för den första, sämre för den andra och riktigt dåligt för den tredje. Sammantaget var dock 2015 ett mycket gynnsamt år för medieföretagen, konstaterar en ny rapport från Myndigheten för press, radio och tv.

De ökade annonsintäkterna förra året hamnade dock nästan uteslutande hos nätbaserade annonskanaler. För tv-branschen minskade intäkterna med 5 procent, men bolag som TV 4 och MTG hör fortfarande till de mest lönsamma på mediemarknaden, enligt undersökningen.

För dagspressen ser det dock mörkt ut. De samlade branschintäkterna minskade förra året med 565 miljoner kronor eller 3,2 procent. Det stora tappet för papperstidningarna beror på annonseringen som backade med 647 miljoner kronor. En tillväxt i den digitala annonseringen på 176 miljoner kronor är inte i närheten för att kompensera tappet i print.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024