loadingKinesiska företag tar upp konkurrensen med internationella aktörer, som ApplePay och Samsung Pay.  (Foto: Peter Macdiarmid /Getty Images)
Kinesiska företag tar upp konkurrensen med internationella aktörer, som ApplePay och Samsung Pay. (Foto: Peter Macdiarmid /Getty Images)
Utrikes

Hur Kina har blivit världsledande inom mobila betalningar

Nikolai Kuznetsov

Alipay, WeChat och Baidu Wallet heter de tre kinesiska tjänster för mobila betalningar som snabbt lett till att Kina har blivit det ledande landet inom mobila betalningstjänster.

Fintech har blivit ett av de mest omtalade områdena inom den globala finansindustrin. Begreppet fintech är en sammandragning av orden ”financial technology” och syftar på den bransch med många nystartade företag som utmanar den traditionella finansbranschen genom att erbjuda nya och innovativa finansprodukter och tjänster, vars mål är att vara användarvänligare och mer kostnadseffektiva.

Alternativ finansiering, mobila banktjänster, digital förmögenhetsförvaltning, överföringstjänster och mobila betalningar är exempel på tillväxtområden inom fintechbranschen. Mobila betalningar är nu ett av de största områdena inom fintech och Kina har lyckats bli ledande inom detta marknadssegment.

Under senare år har det i Kina skett en exceptionellt snabb anpassning till att använda mobila betalningstjänster. Det ledande företaget är teknikjätten Alibaba med sitt system för mobil betalning – Alipay. Alipay har fler än 350 miljoner användare och svarar för ungefär hälften av marknaden i Kina för mobila betalningar. Under 2014 gick Alipay om amerikanska Paypal och blev den största plattformen i världen för mobila betalningar.

Tre teknikjättar satsar

Men Alibaba är inte den enda teknikjätten som verkar inom detta område i Kina. Under 2014 började Tencents meddelandeservice WeChat att erbjuda även betalningstjänster. I dag har Tencents betalningssystem fler än 200 miljoner användare.

Både Alipay och WeChat erbjuder användarna att kunna betala på restauranger, i fysiska butiker och nätbutiker samt att betala vissa räkningar och även saker som parkeringsavgifter. Den vanlige kinesiska konsumenten rör sig snabbt bort från såväl kontanter som kreditkort och använder istället mobila betalningstjänster.

Framgången för denna marknad har även attraherat Kinas tredje teknikjätte Baidu som under 2014 sjösatte sitt eget system för mobila betalningar – Baidu Wallet. Den ökade konkurrensen har lett till ytterligare innovationer inom betalningsområdet – och har även lett till en internationell expansion utanför Kina.

Internationell expansion

När turister från Kina växer till en, globalt sett, stor besökargrupp är det allt fler internationella handlare som accepterar de kinesiska betalningsplattformarna. Under 2015 var det fler än 13 miljoner kineser som reste utomlands och spenderade mer än 200 miljarder dollar i andra länder. Detta faktum skapar stora möjligheter för den mobila betalningsindustrin, även utanför Kinas gränser.

Marknadsledaren Alipay upptäckte detta tidigt och utvidgade inledningsvis sina tjänster till Taiwan, Hongkong, Macau och Singapore. Och nu kan Alipay användas runt nästan hela världen genom avtal med Stripe, MasterCard och senast även med nättaxibolaget Uber.

Tencents WeChat har utvidgat full tillgänglighet för sin app, inklusive betalningstjänster, till Hongkong och Sydafrika. Detta medan användare i Kina kan göra internationella betalningar i nio olika valutor till tjugo olika länder.

Fortsätter vara världsledande?

Baidu Wallet meddelade nyligen att deras kunder kan använda tjänsten för att betala i Thailand, genom scanning av QR-koder. Företaget har gjort det möjligt att på det sättet betala hos fler än 400 olika anknutna partners i Bangkok, Phuket, Chiang Mai och Pattaya. Dessutom har man aviserat inriktningen att expandera till fler populära turistmål för kineser såsom Japan, Sydkorea, Hongkong, Macau och Taiwan.

Genom den snabba anpassningen till mobila betalningstjänster och det ökade kundtrycket att bli som de internationella aktörerna, likt ApplePay och Samsung Pay, kommer Kina förmodligen att fortsätta vara världsledande inom mobila betalningar.

Om dessutom den internationella expansionen fortsätter blir det intressant att se hur de kinesiska företagens tjänster blir mottagna i andra länder – och hur de då kan konkurrera med de internationella aktörerna inom fintech.

Nikolai Kuznetsov är en israelisk finansskribent och konsult inom aktie- och investmentanalys.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKinesiska företag tar upp konkurrensen med internationella aktörer, som ApplePay och Samsung Pay.  (Foto: Peter Macdiarmid /Getty Images)
Kinesiska företag tar upp konkurrensen med internationella aktörer, som ApplePay och Samsung Pay. (Foto: Peter Macdiarmid /Getty Images)
Utrikes

Hur Kina har blivit världsledande inom mobila betalningar

Nikolai Kuznetsov

Alipay, WeChat och Baidu Wallet heter de tre kinesiska tjänster för mobila betalningar som snabbt lett till att Kina har blivit det ledande landet inom mobila betalningstjänster.

Fintech har blivit ett av de mest omtalade områdena inom den globala finansindustrin. Begreppet fintech är en sammandragning av orden ”financial technology” och syftar på den bransch med många nystartade företag som utmanar den traditionella finansbranschen genom att erbjuda nya och innovativa finansprodukter och tjänster, vars mål är att vara användarvänligare och mer kostnadseffektiva.

Alternativ finansiering, mobila banktjänster, digital förmögenhetsförvaltning, överföringstjänster och mobila betalningar är exempel på tillväxtområden inom fintechbranschen. Mobila betalningar är nu ett av de största områdena inom fintech och Kina har lyckats bli ledande inom detta marknadssegment.

Under senare år har det i Kina skett en exceptionellt snabb anpassning till att använda mobila betalningstjänster. Det ledande företaget är teknikjätten Alibaba med sitt system för mobil betalning – Alipay. Alipay har fler än 350 miljoner användare och svarar för ungefär hälften av marknaden i Kina för mobila betalningar. Under 2014 gick Alipay om amerikanska Paypal och blev den största plattformen i världen för mobila betalningar.

Tre teknikjättar satsar

Men Alibaba är inte den enda teknikjätten som verkar inom detta område i Kina. Under 2014 började Tencents meddelandeservice WeChat att erbjuda även betalningstjänster. I dag har Tencents betalningssystem fler än 200 miljoner användare.

Både Alipay och WeChat erbjuder användarna att kunna betala på restauranger, i fysiska butiker och nätbutiker samt att betala vissa räkningar och även saker som parkeringsavgifter. Den vanlige kinesiska konsumenten rör sig snabbt bort från såväl kontanter som kreditkort och använder istället mobila betalningstjänster.

Framgången för denna marknad har även attraherat Kinas tredje teknikjätte Baidu som under 2014 sjösatte sitt eget system för mobila betalningar – Baidu Wallet. Den ökade konkurrensen har lett till ytterligare innovationer inom betalningsområdet – och har även lett till en internationell expansion utanför Kina.

Internationell expansion

När turister från Kina växer till en, globalt sett, stor besökargrupp är det allt fler internationella handlare som accepterar de kinesiska betalningsplattformarna. Under 2015 var det fler än 13 miljoner kineser som reste utomlands och spenderade mer än 200 miljarder dollar i andra länder. Detta faktum skapar stora möjligheter för den mobila betalningsindustrin, även utanför Kinas gränser.

Marknadsledaren Alipay upptäckte detta tidigt och utvidgade inledningsvis sina tjänster till Taiwan, Hongkong, Macau och Singapore. Och nu kan Alipay användas runt nästan hela världen genom avtal med Stripe, MasterCard och senast även med nättaxibolaget Uber.

Tencents WeChat har utvidgat full tillgänglighet för sin app, inklusive betalningstjänster, till Hongkong och Sydafrika. Detta medan användare i Kina kan göra internationella betalningar i nio olika valutor till tjugo olika länder.

Fortsätter vara världsledande?

Baidu Wallet meddelade nyligen att deras kunder kan använda tjänsten för att betala i Thailand, genom scanning av QR-koder. Företaget har gjort det möjligt att på det sättet betala hos fler än 400 olika anknutna partners i Bangkok, Phuket, Chiang Mai och Pattaya. Dessutom har man aviserat inriktningen att expandera till fler populära turistmål för kineser såsom Japan, Sydkorea, Hongkong, Macau och Taiwan.

Genom den snabba anpassningen till mobila betalningstjänster och det ökade kundtrycket att bli som de internationella aktörerna, likt ApplePay och Samsung Pay, kommer Kina förmodligen att fortsätta vara världsledande inom mobila betalningar.

Om dessutom den internationella expansionen fortsätter blir det intressant att se hur de kinesiska företagens tjänster blir mottagna i andra länder – och hur de då kan konkurrera med de internationella aktörerna inom fintech.

Nikolai Kuznetsov är en israelisk finansskribent och konsult inom aktie- och investmentanalys.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024