Fotomodellen Vicky Andrén: "Tusen gånger bättre än vad du kan föreställa dig"
Vicky Andrén och Gustaf Magnuson på festvåningen efter Shen Yun Performing Arts föreställning på Cirkus den 27 april. (Foto: Epoch Times)


Fotomodellen Vicky Andrén  och Gustaf Magnuson, försäljningschef i Stockholm för lyxbilar, kom till Shen Yun Performing Arts kvällsföreställning den 27 april.

– Jag visste inte vad som väntade mig. Jag blev helt tagen av föreställningen och också av det hemliga budskapet som låg bakom alla berättelserna, det var fantastiskt. Det är häpnadsväckande att föreställningens alla kinesiska artister faktiskt bor någon annanstans, för att de inte får visa den här föreställningen i Kina. Och jag tycker att budskapet är klart, det är att Kina inte är så fritt som vi tror, säger Vicky Andrén.

– Det känns läskigt eftersom Kina är ett så stort land och vi blir mer och mer påverkad av det. Då måste man veta hur det faktiskt är för befolkningen som bor där. Den bilden ser man inte så ofta, säger hon vidare.

Kineserna har trott på att mänskligheten och det gudomliga är sammanflätade och därför har de haft höga ideal under sin 5000-åriga historia. Under kulturrevolutionen och andra kampanjer har mycket av den traditionella kulturen förstörts under kommunistregimens 60 år i Kina. Shen Yun vill med sin föreställning återupprätta det traditionella och gudomliga arvet.

– Jag tycker att det var en imponerande föreställning, med mycket bra utförande. Det är fantastiskt att de kan göra femton framåtvolter och sedan dansa och samtidigt ser det så lätt ut, verkligt lätt. Men jag tror inte att det är så lätt, säger Gustaf Magnuson.

Ett gammalt kulturinstrument är den tvåsträngade erhun, som har en historia på cirka 4000 år. Det har blivit ett av de mest populära kinesiska instrumenten bland den svenska publiken.

– Den kinesiska versionen av violinen som hon hade i knät, den var fantastisk, det var verkligen vackert. Häpnadsväckande att man kan få fram så många toner med bara två strängar. Det är verkligen imponerande, säger Gustaf Magnuson.

Xiaochun Qi som spelar erhu under föreställningen skriver på Shen Yuns hemsida om pappan som lärde henne spela instrumentet:  ”Han ville att jag skulle ärva hjärtat och själen i den kinesiska konsten och använda musiken för att skapa hopp, glädje och inre styrka”.

– Man kunde höra en knappnål falla i publiken. Det var otroligt, säger Vicky Andrén som också ger lovord till orkestern:

– Kombinationen mellan västerländskt och kinesiskt, den kombinationen var mycket vacker. Jag uppskattade den mycket.

Vicky Andrén beundrade även de kinesiska kläderna. Eftersom det såvitt hon vet inte finns någon kinesisk designer i Stockholm så är det första gången hon ser sådana kläder. I showen används dräkter från olika dynastier, regioner och etniska grupper. Det är hundratals praktfulla och färgstarka plagg som dessutom är handgjorda. Kläderna i dansnummer från dagens Kina är naturligtvis moderna.

– Jag tycker om de gamla dräkterna, jag föredrar dem. Jag önskar alla skulle klä sig så. Det är vackert och färgrikt, säger hon.

Båda skulle
rekommendera Shen Yun-föreställningen till vänner:
– Jag skulle säga att du ska gå och se den för att förstå. Man måste verkligen se den, för det är svårt att förklara för någon som inte har upplevt den, säger Gustaf Magnuson.

– Den är hundra, ja tusen gånger bättre än vad du kan föreställa dig, skulle Vicky Andrén säga till vänner och bekanta om Shen Yuns föreställning. Förhoppningsvis får de en chans att se den om danskompaniet kommer till Stockholm nästa år.

Rapportering i samarbete med NTD Television.