loading Försäkringsbedrägeri brott ökar men få anmäls. (Foto: Matt Cardy/Getty Images)
Försäkringsbedrägeri brott ökar men få anmäls. (Foto: Matt Cardy/Getty Images)
Inrikes

Försäkringsbolag behöver tänka nytt för att bekämpa bedrägerier

Epoch Times Sverige

Försäkringsbolag borde arbeta med aktivt och kunskapsbaserat för att minska försäkringsbedrägerierna, är slutsatsen i en rapport som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerat.

Med fler kontroller och bättre samverkan mellan försäkringsbolagen och rättsväsendet skulle fler försäkringsbedragare kunna upptäckas.

Men försäkringsbolagen är rädda för att förlora sina kunder om de inför fler kontroller och gör fler polisanmälningar. De vill inte ge ett intryck av att de är utsatta för bedrägerier, eftersom kunder då kanske väljer andra försäkringsbolag. I nuläget använder man också mer intuition än verklig kunskap när man letar bedrägerier, enligt Brå.

Försäkringsföretagens branschorganisation, Svensk försäkring, vill undersöka hur de kan skärpa kontrollerna utan att det får negativa effekter för de ärliga försäkringstagarna. Bedrägerierna kostar uppskattningsvis 2,5-5 miljarder kronor årligen

— Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor, säger Anna Jonsson, utredare på Brå.

Mest lästa

Rekommenderat

loading Försäkringsbedrägeri brott ökar men få anmäls. (Foto: Matt Cardy/Getty Images)
Försäkringsbedrägeri brott ökar men få anmäls. (Foto: Matt Cardy/Getty Images)
Inrikes

Försäkringsbolag behöver tänka nytt för att bekämpa bedrägerier

Epoch Times Sverige

Försäkringsbolag borde arbeta med aktivt och kunskapsbaserat för att minska försäkringsbedrägerierna, är slutsatsen i en rapport som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerat.

Med fler kontroller och bättre samverkan mellan försäkringsbolagen och rättsväsendet skulle fler försäkringsbedragare kunna upptäckas.

Men försäkringsbolagen är rädda för att förlora sina kunder om de inför fler kontroller och gör fler polisanmälningar. De vill inte ge ett intryck av att de är utsatta för bedrägerier, eftersom kunder då kanske väljer andra försäkringsbolag. I nuläget använder man också mer intuition än verklig kunskap när man letar bedrägerier, enligt Brå.

Försäkringsföretagens branschorganisation, Svensk försäkring, vill undersöka hur de kan skärpa kontrollerna utan att det får negativa effekter för de ärliga försäkringstagarna. Bedrägerierna kostar uppskattningsvis 2,5-5 miljarder kronor årligen

— Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor, säger Anna Jonsson, utredare på Brå.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024