loadingBiltillverkaren Ford presenterar en storsatsning på att utveckla helt förarlösa självkörande bilar. (Foto: Gene J. Puskar/AP/TT)
Biltillverkaren Ford presenterar en storsatsning på att utveckla helt förarlösa självkörande bilar. (Foto: Gene J. Puskar/AP/TT)
Vetenskap

Ford storsatsar på förarlöst

Epoch Times

Biltillverkaren Ford presenterar en storsatsning på att utveckla helt förarlösa självkörande bilar.

– Man gör en enormt stor investering för att kunna utveckla den här teknologin så att den ska kunna vara helt felfri, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige, till TT.

Under tisdagskvällen svensk tid presenterade Ford sina planer vid en presskonferens i Palo Alto i Kalifornien. Ett viktigt målsnöre är 2021.

– Då räknar vi med att kunna tillhandhålla helt och hållet förarlösa bilar där man inte behöver ingripa, säger Lindham.

Tanken är först att bilarna ska gå i pooler där de delas mellan olika användare.

Enligt Lindham satsar Ford, mer än andra tillverkare, på helt förarlösa fordon utan ratt, och där patenterad radar-, laser- och gps-teknik ska ge säkerhet. För att nå dit ska anläggningen i Palo Alto utökas till cirka 300 anställda.

– I slutet av 2017 räknar man med att ha byggt det här campuset i Palo Alto med tre byggnader och fördubblad personalstyrka och med fokus på forskning och utveckling.

Ford och det kinesiska internetbolaget Baidu uppgav på tisdagen bland annat att de tillsammans investerat 150 miljoner dollar (nära 1,3 miljarder kronor) i företaget Velodyne som utvecklar sensorer med laserteknik.

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingBiltillverkaren Ford presenterar en storsatsning på att utveckla helt förarlösa självkörande bilar. (Foto: Gene J. Puskar/AP/TT)
Biltillverkaren Ford presenterar en storsatsning på att utveckla helt förarlösa självkörande bilar. (Foto: Gene J. Puskar/AP/TT)
Vetenskap

Ford storsatsar på förarlöst

Epoch Times

Biltillverkaren Ford presenterar en storsatsning på att utveckla helt förarlösa självkörande bilar.

– Man gör en enormt stor investering för att kunna utveckla den här teknologin så att den ska kunna vara helt felfri, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige, till TT.

Under tisdagskvällen svensk tid presenterade Ford sina planer vid en presskonferens i Palo Alto i Kalifornien. Ett viktigt målsnöre är 2021.

– Då räknar vi med att kunna tillhandhålla helt och hållet förarlösa bilar där man inte behöver ingripa, säger Lindham.

Tanken är först att bilarna ska gå i pooler där de delas mellan olika användare.

Enligt Lindham satsar Ford, mer än andra tillverkare, på helt förarlösa fordon utan ratt, och där patenterad radar-, laser- och gps-teknik ska ge säkerhet. För att nå dit ska anläggningen i Palo Alto utökas till cirka 300 anställda.

– I slutet av 2017 räknar man med att ha byggt det här campuset i Palo Alto med tre byggnader och fördubblad personalstyrka och med fokus på forskning och utveckling.

Ford och det kinesiska internetbolaget Baidu uppgav på tisdagen bland annat att de tillsammans investerat 150 miljoner dollar (nära 1,3 miljarder kronor) i företaget Velodyne som utvecklar sensorer med laserteknik.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024