Om några veckor har filmen ”Hitta Doris” premiär på biograferna. Producenterna hoppas förstås på att den ska bli lika populär som föregångaren ”Hitta Nemo”, men vissa forskare har goda skäl att frukta ett sådant scenario.
När ”Hitta Nemo” släpptes 2003 fick storyn om en målmedveten clownfisk som söker igenom havet efter sin son många att vilja ha en egen ”Nemo”.
Försäljningen av clownfiskar sköt i höjden, medan populationen i korallreven samtidigt minskade, enligt forskare på University of Queensland och Flinders University.
– De flesta människor inser inte att omkring 90 procent av havsfiskar i akvarieaffärer kommer från det fria, sade Carmen da Silva, doktorand på University of Queensland.
Honungsbakterier kan komma att ersätta antibiotika
Stor import
Omkring 11 miljoner akvariefiskar importerades till USA 2011, enligt Andrew L. Rhyne, forskare på New England Aquarium.
300 000 av dem var olika arter av clownfiskar, mestadels den vanliga clownfisken som Nemo skulle efterlikna.
Importen av clownfisken ökade med mer än 30 procent mellan 2004 och 2008 (efter ”Hitta Nemo”) enligt Rhynes data. Importen minskade igen under en tid efter 2008 och var 2011 bara några procent högre än innan filmen kom.
Men trots att Nemo-flugan har lagt sig så var efterfrågan på clownfiskar hög redan från början, enligt Saving Nemo Conservation Fund, en fond som startats av da Silva.
– Mer än en miljon clownfiskar tas varje år från reven till akvarierna. I vissa områden håller de nu på att bli utrotade på grund av för stor infångning och korallblekning, sägs det på fondens hemsida.
Värre problem
Det finns nu också ett annat, kanske ännu mer allvarligt problem.
Om berömmelsen visade sig vara svår att hantera för Nemo så kan den bli helt fatal för Doris.
Clownfiskar är enkla att föda upp i fångenskap. Fonden Saving Nemo försöker tillgodose behovet genom att odla fiskarna och sälja dem till djuraffärer billigare än de importerade.
Dock har Doris art, palettkirurgfisken, varit omöjlig att föda upp i fångenskap, enligt en artikel nyligen i Hakai Magazine.
I fyra år har forskarna förgäves försökt, och när nu storfilmen är på gång håller tiden på att rinna ut.
Doris har mer än 25 miljoner ”likes” på en Facebook-sida som satts upp för filmkaraktären. Om bara en procent av dessa fans köpte en fisk skulle det nästan innebära en fördubbling av den globala handeln – som Rhyne uppskattar är 300 000 per år.
Frågan är om biobesökarna kommer att följa sina hjärtan och låta Doris bli kvar i havet?