loadingDet här fotot som lades upp av en kinesisk bloggare på nätet visar en falsk Apple-affär i Kunming i Kina.  (Foto: BirdAbroad)
Det här fotot som lades upp av en kinesisk bloggare på nätet visar en falsk Apple-affär i Kunming i Kina. (Foto: BirdAbroad)
Utrikes

Falska affärer sprider sig i Kina

Caroline Dobson, Epoch Times

Förfalskningar i Kina har nått nya höjder. Förutom falska produkter så har hela affärer som säljer falska produkter börjat dyka upp. Nyligen upptäcktes en Apple-affär av en bloggare. Inredningen och produkterna såg övertygande ut, tills en närmare granskning visade stavfel och andra saker som inte stämde.

Ett annat avslöjande var affären 11 Furniture i Kunming i sydvästra Kina som var slående lik en Ikea-butik. De klassiska gulblå färgerna hade använts i butiken och den hade till och med en restaurang, fast med kinesisk mat i stället för köttbullar och lax.

Ikea noterade detta och har vidtagit nödvändiga rättsliga åtgärder. ”Ikea är en av världens största heminredningsbutiker och att skydda Ikeas immaterialrätt är avgörande för oss,” skrev Ikea i ett uttalande till Reuters. 

Nike Inc., världens största sportutrustningsföretag, har också mött motgångar på den kinesiska marknaden med hela falska Nike-affärer.

På Kunmings största gågata, Zhengyi-gatan, sågs enligt uppgift fyra Nike-affärer. Efter att ha undersökt saken med sportjätten visade det sig att det bara fanns tre affärer som var officiella butiker, vilket innebär att den fjärde var falsk. En talesman för Nike sade till Reuters att frågan om otillåtna affärer var en del av den större utmaningen i att bekämpa falska varor i Kina.

”Vi tar skyddandet av vårt varumärke mycket allvarligt och har en rad olika åtgärder på plats”, sade en talesman för Nike i ett uttalande.

Trots att det rapporterats om stark försäljning i Kina har falska skor dragit ner företagets vinster i Kina.

Västerländska märken som försöker hävda sin immaterialrätt i Kina har inte haft det särskilt lätt, eftersom det kinesiska rättssystemet är genomkorrumperat. 2006 vann dock caféjätten Starbucks ett fall mot Xingbake Coffee (Det allmänt spridda namnet för Starbucks på mandarin) för att man använt en liknande logo och namn. 

Översatt från engelska

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet här fotot som lades upp av en kinesisk bloggare på nätet visar en falsk Apple-affär i Kunming i Kina.  (Foto: BirdAbroad)
Det här fotot som lades upp av en kinesisk bloggare på nätet visar en falsk Apple-affär i Kunming i Kina. (Foto: BirdAbroad)
Utrikes

Falska affärer sprider sig i Kina

Caroline Dobson, Epoch Times

Förfalskningar i Kina har nått nya höjder. Förutom falska produkter så har hela affärer som säljer falska produkter börjat dyka upp. Nyligen upptäcktes en Apple-affär av en bloggare. Inredningen och produkterna såg övertygande ut, tills en närmare granskning visade stavfel och andra saker som inte stämde.

Ett annat avslöjande var affären 11 Furniture i Kunming i sydvästra Kina som var slående lik en Ikea-butik. De klassiska gulblå färgerna hade använts i butiken och den hade till och med en restaurang, fast med kinesisk mat i stället för köttbullar och lax.

Ikea noterade detta och har vidtagit nödvändiga rättsliga åtgärder. ”Ikea är en av världens största heminredningsbutiker och att skydda Ikeas immaterialrätt är avgörande för oss,” skrev Ikea i ett uttalande till Reuters. 

Nike Inc., världens största sportutrustningsföretag, har också mött motgångar på den kinesiska marknaden med hela falska Nike-affärer.

På Kunmings största gågata, Zhengyi-gatan, sågs enligt uppgift fyra Nike-affärer. Efter att ha undersökt saken med sportjätten visade det sig att det bara fanns tre affärer som var officiella butiker, vilket innebär att den fjärde var falsk. En talesman för Nike sade till Reuters att frågan om otillåtna affärer var en del av den större utmaningen i att bekämpa falska varor i Kina.

”Vi tar skyddandet av vårt varumärke mycket allvarligt och har en rad olika åtgärder på plats”, sade en talesman för Nike i ett uttalande.

Trots att det rapporterats om stark försäljning i Kina har falska skor dragit ner företagets vinster i Kina.

Västerländska märken som försöker hävda sin immaterialrätt i Kina har inte haft det särskilt lätt, eftersom det kinesiska rättssystemet är genomkorrumperat. 2006 vann dock caféjätten Starbucks ett fall mot Xingbake Coffee (Det allmänt spridda namnet för Starbucks på mandarin) för att man använt en liknande logo och namn. 

Översatt från engelska

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024