loadingFacebook försöker strypa annonsintäkterna för sajter som sprider falska nyheter. (Foto: Timur Emek/AP/TT-arkivbild)
Facebook försöker strypa annonsintäkterna för sajter som sprider falska nyheter. (Foto: Timur Emek/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Facebook vill strypa fejknyheter

Epoch Times

Efter kritiken om hur fejkade nyheter har påverkat valet i USA meddelar Facebook och Google att de tänker agera för att stoppa spridningen. De stänger ute sajter som sprider falska nyheter från reklamintäkter, rapporterar Wall Street Journal.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg förnekade i helgen att fejknyheter är ett problem. De utgör mindre än en procent av det totala innehållet på det sociala nätverket, och slår mot både höger och vänster, var budskapet.

Men några timmar senare meddelade Facebook att sajter som sprider falska nyheter inte ska tillåtas utnyttja Facebook populära annonsnätverk Audience Network. Däremot säger Facebook ingenting om hur falska nyheter ska rensas bort från nyhetsflödet.

Google tänker enligt Wall Street Journal förhindra att Googleannonser publiceras på sajter som inte håller sig till sanningen.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingFacebook försöker strypa annonsintäkterna för sajter som sprider falska nyheter. (Foto: Timur Emek/AP/TT-arkivbild)
Facebook försöker strypa annonsintäkterna för sajter som sprider falska nyheter. (Foto: Timur Emek/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Facebook vill strypa fejknyheter

Epoch Times

Efter kritiken om hur fejkade nyheter har påverkat valet i USA meddelar Facebook och Google att de tänker agera för att stoppa spridningen. De stänger ute sajter som sprider falska nyheter från reklamintäkter, rapporterar Wall Street Journal.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg förnekade i helgen att fejknyheter är ett problem. De utgör mindre än en procent av det totala innehållet på det sociala nätverket, och slår mot både höger och vänster, var budskapet.

Men några timmar senare meddelade Facebook att sajter som sprider falska nyheter inte ska tillåtas utnyttja Facebook populära annonsnätverk Audience Network. Däremot säger Facebook ingenting om hur falska nyheter ska rensas bort från nyhetsflödet.

Google tänker enligt Wall Street Journal förhindra att Googleannonser publiceras på sajter som inte håller sig till sanningen.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024