loadingTanken att Facebook skulle ha påverkat det amerikanska valet är "ganska galen" tycker Mark Zuckerberg. (Foto: Kay Nietfeld/AP/TT-arkivbild)
Tanken att Facebook skulle ha påverkat det amerikanska valet är "ganska galen" tycker Mark Zuckerberg. (Foto: Kay Nietfeld/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Facebook slår tillbaka mot valkritik

Epoch Times

Efter att Donald Trump valdes till USA:s president, till både opinionsföretagens och många väljares förvåning, har kritik riktats mot Facebook. Företagets sätt att agera nyhetsspridare utan att kunna kontrollera fakta kan ha påverkat valutgången, enligt forskare.

Det vi klickar på i Facebooks flöde ger företaget en fingervisning om vad vi vill ha – och ger oss därefter mer av samma vara. I det amerikanska tvåpartisystemet har detta gjort att demokratiska och republikanska väljare lever i två olika Facebook-verkligheter, skriver The Guardian.

Men Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger att tanken på att hans sociala nätverk skulle ha påverkat valet är ”ganska galen”.

– Väljare gör val baserat på sina erfarenheter av livet, sade han på en konferens i San Francisco.

– Det råder brist på förståelse när man påstår att den enda orsaken till att folk röstat som de gjort är att de såg fejkade nyheter, fortsatte han.

Falsk information

Enligt forskningsinstitutet Pew research center tar 44 procent av amerikanerna del av nyheter på Facebook, men det är engagemanget för ett ämne, inte en redaktör, som avgör vad som sprids.

– Facebook har snubblat in i nyhetsbranschen utan system, redaktionella ramar eller riktlinjer och nu försöker de ändra kurs, säger Claire Wardle, forskningschef på Tow center for digital Journalism, till The Guardian.

Enligt en analys av Buzzfeed innehåller 38 procent av de inlägg som kommer från högerpolitiska sidor ”falsk eller missvisande” information. Bland vänstersajterna var den siffran 19 procent.

”Jag bryr mig”

– Allt är inte sant eller falskt och i glappet mellan vad vi kan kontrollera och vad vi inte kan kontrollera kan vi skapa vår egen historia. Trump tjänade på detta, säger Walter Quattrociocchi, forskare som studerat spridningen av desinformation till The Guardian.

Mark Zuckerberg förnekar att Facebook skulle bidra till så kallade filterbubblor – att man bara omger sig med likasinnade, som delar samma typ av material, vilket gör att man inte kan få andra perspektiv än sitt eget.

– Vi har studerat det här noga. Jag bryr mig verkligen om det här, sade han.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTanken att Facebook skulle ha påverkat det amerikanska valet är "ganska galen" tycker Mark Zuckerberg. (Foto: Kay Nietfeld/AP/TT-arkivbild)
Tanken att Facebook skulle ha påverkat det amerikanska valet är "ganska galen" tycker Mark Zuckerberg. (Foto: Kay Nietfeld/AP/TT-arkivbild)
Utrikes

Facebook slår tillbaka mot valkritik

Epoch Times

Efter att Donald Trump valdes till USA:s president, till både opinionsföretagens och många väljares förvåning, har kritik riktats mot Facebook. Företagets sätt att agera nyhetsspridare utan att kunna kontrollera fakta kan ha påverkat valutgången, enligt forskare.

Det vi klickar på i Facebooks flöde ger företaget en fingervisning om vad vi vill ha – och ger oss därefter mer av samma vara. I det amerikanska tvåpartisystemet har detta gjort att demokratiska och republikanska väljare lever i två olika Facebook-verkligheter, skriver The Guardian.

Men Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger att tanken på att hans sociala nätverk skulle ha påverkat valet är ”ganska galen”.

– Väljare gör val baserat på sina erfarenheter av livet, sade han på en konferens i San Francisco.

– Det råder brist på förståelse när man påstår att den enda orsaken till att folk röstat som de gjort är att de såg fejkade nyheter, fortsatte han.

Falsk information

Enligt forskningsinstitutet Pew research center tar 44 procent av amerikanerna del av nyheter på Facebook, men det är engagemanget för ett ämne, inte en redaktör, som avgör vad som sprids.

– Facebook har snubblat in i nyhetsbranschen utan system, redaktionella ramar eller riktlinjer och nu försöker de ändra kurs, säger Claire Wardle, forskningschef på Tow center for digital Journalism, till The Guardian.

Enligt en analys av Buzzfeed innehåller 38 procent av de inlägg som kommer från högerpolitiska sidor ”falsk eller missvisande” information. Bland vänstersajterna var den siffran 19 procent.

”Jag bryr mig”

– Allt är inte sant eller falskt och i glappet mellan vad vi kan kontrollera och vad vi inte kan kontrollera kan vi skapa vår egen historia. Trump tjänade på detta, säger Walter Quattrociocchi, forskare som studerat spridningen av desinformation till The Guardian.

Mark Zuckerberg förnekar att Facebook skulle bidra till så kallade filterbubblor – att man bara omger sig med likasinnade, som delar samma typ av material, vilket gör att man inte kan få andra perspektiv än sitt eget.

– Vi har studerat det här noga. Jag bryr mig verkligen om det här, sade han.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024