Att klara sig som bonde i Sverige blir allt svårare, och ännu svårare om man är inriktad på ekologiskt. Men det ska det bli ändring på inom en snar framtid. Det vill Krav tillsammans med Business Sweden och nätverket Organic Sweden genom att satsa på export.
– Vi måste få upp priserna så att bönderna får bättre betalt, och bredda marknaden. Då blir det möjligt för fler att ställa om till ekologiskt, säger Johan Cejie, försäljningschef på Krav.
Blicken riktas mot Europa och Asien
Främst handlar det om att komma in på marknaderna i Centraleuropa, Norden och nu senast Sydostasien. I augusti i år besökte Krav matmässan Natural and Organic Products Asia, för att sondera terrängen vad gäller intresset för svensk ekologisk mat. Johan Cejie var på plats och konstaterar att det finns en betalningsvilja där som är långt över den som finns på den svenska marknaden.
Men de flesta svenska bönder är inte vana vid tanken på export. De är oroliga för att det ska bli krångligt, svårt och olönsamt. Här vill Krav vara med och visa en annan bild.
– Vi hjälper till genom att vara på plats på mässorna, och gör det enkelt och prisvärt för de krav-certifierade företagen att vara med.
Han tycker det är viktigt att de får möjlighet att komma ut och prova på, se att det fungerar, och att de orkar hålla ut i några år. Sedan kan de se att det är både lönsamt och roligt att exportera.
Brett engagemang krävs
För att företagen ska komma igång behövs stöd från fler. Därför har Krav startat ett samarbete med Business Sweden. De har lång erfarenhet och ett brett kontaktnät med livsmedelsföretag i andra länder.
– Det är ett hälsofokus idag, och efterfrågan på ekologiskt ökar i hela världen, säger Maria Varnauskas, projektledare för livsmedelsexport, på Business Sweden.
Hon berättar att i Europa är länder som Danmark och Tyskland särskilt stora på ekologiskt. I Frankrike, Holland och Belgien finns till och med hela livsmedelskedjor med enbart ekologiska varor. De här länderna producerar själva, men det räcker inte alltid till. De är också ständigt intresserade av nya livsmedel. Då finns ett behov av att köpa in utifrån.
I slutet av september höll Business Sweden ett seminarium tillsammans med Organic Sweden i Stockholm. Syftet var att informera, inspirera och uppmuntra företagare med ekologisk produktion att våga ta steget ut på den utländska marknaden.
– Vi kommer att hjälpa företagen att komma igång, helt utan kostnad. Både med förberedelser och säljstöd på plats. Vi vill verkligen vara med och lyfta det här, säger Maria Varnauskas.
Fakta
Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Deras syfte är att ge strategisk rådgivning och praktiskt stöd till svenska företag som vill nå ut på den internationella marknaden.
Organic Sweden är en intresseorganisation som består av svenska företag och organisationer från hela livsmedelskedjan. Deras syfte är att öka försäljning, produktion och export av ekologiska livsmedel.
Krav är en svensk ekonomisk förening som utvecklar regler för ekologisk produktion av Kravmärkta livsmedel.