loadingEtt moln av eld och rök stiger upp från nedslagsplatsen utanför Hat Yai i södra Thailand. (Foto: AP)
Ett moln av eld och rök stiger upp från nedslagsplatsen utanför Hat Yai i södra Thailand. (Foto: AP)
Utrikes

Expert: Planet överbelastades sannolikt

Epoch Times

Det thailändska Gripen-plan som störtade under en flyguppvisning blev sannolikt omöjligt att hantera efter ett pilotfel – och piloten kan ha utsatts för så höga g-krafter att han förlorade medvetandet, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Ett videoklipp på Youtube visar hur det svensktillverkade Gripen-flygplanet dånar fram över ett flygfält i Hat Yai i Songkhla, hur det vänder i luften och därefter flyger med full fart rakt ner i backen.

Stridsflygplanets pilot Dilokrit Pattavee lyckades inte skjuta ur sig och omkom i kraschen, som inträffade vid halv tio-tiden på lördagsförmiddagen under en flyguppvisning, skriver Bangkok Post.

En talesperson för landets flygvapen säger till tidningen att det självklart ska utredas varför olyckan inträffade.

Expert: Förmodligen pilotfel

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert, säger att en hypotes är att piloten begick ett misstag som ledde till en kedjereaktion där flygplanet till slut blev omöjligt att hantera.

Bakgrunden till teorin om ett pilotfel är att Gripens mjuk- och hårdvara är i stort sett felsäker, säger Hans Kjäll till TT.

– Det skulle kunna vara initierat av ett pilotfel, men i det här läget är det oerhört svårt att säga varken det ena eller det andra. Det är sannolikt att han gör något felaktigt, som i sin tur gör att systemet flippar ur, säger Hans Kjäll.

Människan begränsar

Den thailändska maskinen är det åttonde Gripen-planet som förstörs i en krasch, men Dilokrit Pattavee är den första piloten i världen som dödas vid haveriet.

Hans Kjäll tror att piloten kan ha förlorat medvetandet på grund av g-krafterna, och därför misslyckats med att skjuta ur sig.

– Du får så hög g-påkänning att du inte kan göra någonting rationellt. Det bara blixtrar till. Människan är det begränsande i Jas, flygplanet tål mycket mer än människan, säger Hans Kjäll.

Thailand har köpt tolv Gripen, ombyggda och moderniserade plan som tidigare använts av Sveriges flygvapen. När de sista planen levererades 2013 signalerade Thailand att det kan finnas intresse av att köpa fler plan från Sverige.

(TT)

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEtt moln av eld och rök stiger upp från nedslagsplatsen utanför Hat Yai i södra Thailand. (Foto: AP)
Ett moln av eld och rök stiger upp från nedslagsplatsen utanför Hat Yai i södra Thailand. (Foto: AP)
Utrikes

Expert: Planet överbelastades sannolikt

Epoch Times

Det thailändska Gripen-plan som störtade under en flyguppvisning blev sannolikt omöjligt att hantera efter ett pilotfel – och piloten kan ha utsatts för så höga g-krafter att han förlorade medvetandet, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Ett videoklipp på Youtube visar hur det svensktillverkade Gripen-flygplanet dånar fram över ett flygfält i Hat Yai i Songkhla, hur det vänder i luften och därefter flyger med full fart rakt ner i backen.

Stridsflygplanets pilot Dilokrit Pattavee lyckades inte skjuta ur sig och omkom i kraschen, som inträffade vid halv tio-tiden på lördagsförmiddagen under en flyguppvisning, skriver Bangkok Post.

En talesperson för landets flygvapen säger till tidningen att det självklart ska utredas varför olyckan inträffade.

Expert: Förmodligen pilotfel

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert, säger att en hypotes är att piloten begick ett misstag som ledde till en kedjereaktion där flygplanet till slut blev omöjligt att hantera.

Bakgrunden till teorin om ett pilotfel är att Gripens mjuk- och hårdvara är i stort sett felsäker, säger Hans Kjäll till TT.

– Det skulle kunna vara initierat av ett pilotfel, men i det här läget är det oerhört svårt att säga varken det ena eller det andra. Det är sannolikt att han gör något felaktigt, som i sin tur gör att systemet flippar ur, säger Hans Kjäll.

Människan begränsar

Den thailändska maskinen är det åttonde Gripen-planet som förstörs i en krasch, men Dilokrit Pattavee är den första piloten i världen som dödas vid haveriet.

Hans Kjäll tror att piloten kan ha förlorat medvetandet på grund av g-krafterna, och därför misslyckats med att skjuta ur sig.

– Du får så hög g-påkänning att du inte kan göra någonting rationellt. Det bara blixtrar till. Människan är det begränsande i Jas, flygplanet tål mycket mer än människan, säger Hans Kjäll.

Thailand har köpt tolv Gripen, ombyggda och moderniserade plan som tidigare använts av Sveriges flygvapen. När de sista planen levererades 2013 signalerade Thailand att det kan finnas intresse av att köpa fler plan från Sverige.

(TT)

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024