– Det är väldigt svårt att nå förstagångsväljarna och få dem att lyssna, säger Josefin Samuelsson. Hon försöker nå ut till invånarna med information om EU-valet, på Europa Direkt Sjuhärad i Bollebygd, ett av Sveriges 20 EU-kontor.
EU-kontoret har nått 1 500 gymnasieelever genom EU-kontorets paket med teater Smylja. Camilla Falk på Europa Direkt Sjuhärad berättar:
– Det har varit ett sätt att inspirera och marknadsföra att EU-valet är nu. Vi har använt oss av teatern för att nå ut till förstagångsväljare. Det har varit vårt sätt att nå ut.
Två unga kvinnor sitter på en bänk i Allums köpcentrum i Partille, utanför Göteborg. De är typiska förstagångsväljare.
– Vi har inte fått så mycket information i skolan [om EU-valet], sade Emma Åhrberg som tycker att miljöfrågan är viktig, men inte vet om hon ska rösta.
Hennes kompis Rebecca Fogelberg säger:
– Jag har faktiskt inte bestämt mig ännu. Jag ska hem och läsa lite innan och tänka. Om jag kommer på något bra att rösta på, går jag.
Josefin Samuelsson, som är lite äldre och studerar EU och arbetat med EU-valet på EU-kontoret har däremot ett tvärsäkert svar:
– Det skulle jag aldrig missa, för när man har en chans att påverka så ska man ta den.
Det har inte varit många som kommit för att ställa EU-frågor, trots att Europa Direkt har som uppdrag att svara på alla frågor vad gäller EU.
– Intresset är inte jättestort inför valet. Jag tror att många tar reda på saker och ting på nätet, säger Camilla Falk.
På hemsidan myvote2014.eu finns mycket information. Den som, liksom Emma Åhrberg, är intresserad av miljön kan till exempel läsa vad EU gjort i kärnkraftsfrågan. Rebecca Fogelberg kanske vill veta om alla EU länderna vill ha samma betygssystem etcetera.
På söndag ska alla röstberättigade i Sverige ha bestämt sig och Camilla Falk tror att valdeltagandet blir högre den här gången än vid förra EU-valet. Ska hon själv gå?
– Det är klart jag ska rösta, säger hon och ler stort.