loadingMånga elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket. (Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild)
Många elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket. (Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild)
Inrikes

Elever störs av egna mobiler

TT

Många elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket, som nu föreslår att skolor skaffar en gemensam strategi för att använda mobil under lektionstid.

Skolverket presenterar i dag ett förslag på en nationell strategi för hur skolor bäst ska ta vara på den digitala utvecklingen.

Enligt en undersökning blir 28 procent av gymnasieeleverna störda av sin egen användning av sociala medier, sms och smarta mobiler under lektionstid medan 16 procent blir störda av andras användning. Skolverket föreslår därför att varje skola skaffar en gemensam strategi för hur de digitala medierna ska användas på lektion.

– Det är viktigt att ha studiero och ordning i klassrummet och skolan bör ha en gemensam strategi för digitala verktyg. Lärare ska få mer kompetensutveckling i hur de ska använda sig av digitala verktyg. Det bästa sättet är inte att använda det till allt hela tiden, säger Katarina Lycker Rüter, undervisningsråd vid Skolverket, till TT.

Yngre störs mindre

Bland de yngre eleverna blir färre, 14 procent, störda varje dag av sin egen smarta mobil och sociala medier på lektionstid.

– Det visar att problemen ökar ju större tillgång man har till smarta mobiler och sociala medier, säger Katarina Lycker Rüter.

Jämlik tillgång

Enligt Skolverkets it-uppföljning finns stora behov av kompetensutveckling inom it på skolorna. Särskilt viktigt anser Skolverket det vara att stärka rektorernas kompetens på området. Skolverket föreslår därför också är att tillgången till digitala verktyg ska vara likvärdig och att digitaliseringen ska bidra till förbättrade resultat i skolan. Tillgången till it skiljer sig bland elever, visar undersökningen.

Med strategin vill Skolverket jämna ut dessa skillnader och ge alla elever chans att utveckla digital kompetens. Målet ska uppnås genom att ge personal digital kompetens och ge lärarna möjlighet att planera undervisningen så att digitala hjälpmedel hjälper och inte stör elevernas lärande.

Skolverket vill att skolor och elever ska ha lika förutsättningar när det gäller digitaliseringen. Kompetensutveckling och likvärdig tillgång till digitala verktyg är ett par sätt som föreslås för att uppnå målet. Förslag till förändring av läroplaner anpassade till denna strategi presenteras av Skolverket den 30 juni 2016.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMånga elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket. (Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild)
Många elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket. (Foto: Fredrik Sandberg /TT-arkivbild)
Inrikes

Elever störs av egna mobiler

TT

Många elever störs av sin egen användning av mobil på lektion, visar en ny rapport från Skolverket, som nu föreslår att skolor skaffar en gemensam strategi för att använda mobil under lektionstid.

Skolverket presenterar i dag ett förslag på en nationell strategi för hur skolor bäst ska ta vara på den digitala utvecklingen.

Enligt en undersökning blir 28 procent av gymnasieeleverna störda av sin egen användning av sociala medier, sms och smarta mobiler under lektionstid medan 16 procent blir störda av andras användning. Skolverket föreslår därför att varje skola skaffar en gemensam strategi för hur de digitala medierna ska användas på lektion.

– Det är viktigt att ha studiero och ordning i klassrummet och skolan bör ha en gemensam strategi för digitala verktyg. Lärare ska få mer kompetensutveckling i hur de ska använda sig av digitala verktyg. Det bästa sättet är inte att använda det till allt hela tiden, säger Katarina Lycker Rüter, undervisningsråd vid Skolverket, till TT.

Yngre störs mindre

Bland de yngre eleverna blir färre, 14 procent, störda varje dag av sin egen smarta mobil och sociala medier på lektionstid.

– Det visar att problemen ökar ju större tillgång man har till smarta mobiler och sociala medier, säger Katarina Lycker Rüter.

Jämlik tillgång

Enligt Skolverkets it-uppföljning finns stora behov av kompetensutveckling inom it på skolorna. Särskilt viktigt anser Skolverket det vara att stärka rektorernas kompetens på området. Skolverket föreslår därför också är att tillgången till digitala verktyg ska vara likvärdig och att digitaliseringen ska bidra till förbättrade resultat i skolan. Tillgången till it skiljer sig bland elever, visar undersökningen.

Med strategin vill Skolverket jämna ut dessa skillnader och ge alla elever chans att utveckla digital kompetens. Målet ska uppnås genom att ge personal digital kompetens och ge lärarna möjlighet att planera undervisningen så att digitala hjälpmedel hjälper och inte stör elevernas lärande.

Skolverket vill att skolor och elever ska ha lika förutsättningar när det gäller digitaliseringen. Kompetensutveckling och likvärdig tillgång till digitala verktyg är ett par sätt som föreslås för att uppnå målet. Förslag till förändring av läroplaner anpassade till denna strategi presenteras av Skolverket den 30 juni 2016.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025