loadingAtt frakta timmer via tåg är inte ett självklart alternativ i skogsbruket. (Foto: Pixabay)
Att frakta timmer via tåg är inte ett självklart alternativ i skogsbruket. (Foto: Pixabay)
Miljö

Debatt: ”Vägskatten är landsbygdsfientlig”

Epoch Times

Regeringens planerade vägslitageavgift kommer att slå hårt mot glesbygden, skriver upprörda debattörer. På landsbygden finns ofta inga rimliga alternativ till tunga lastbilstransporter.

I början av december väntas regeringen föreslå en skatt på 24 kronor per mil för tunga lastbilar på svenska vägar.

Debattörer: Sveriges torvindustri offras till ingen nytta

Miljöminister Karolina Skog ”stoppar huvudet i sanden” och tror att ”all skogsavverkning ska ske i omedelbar närhet till någon tågterminal”, skriver Alf Wesik, redaktionschef för mediagruppen Swepress, i Vimmerby tidning.

Avgiften kommer att medföra mycket högre fraktkostnader för alla, skriver han, och särskilt inom skogs- och lantbruket. Det kommer även att slå hårt mot mindre företag på landsbygden.

”Transporterna på landsbygden är inte bara en överlevnadsfråga för alla glesbygdsboende. Nej, det är lika mycket en framtidsfråga för boende i städerna och därmed en överlevnadsfråga för hela landet.”

Wesik anser att förslaget om vägslitageavgifterna antingen bottnar i okunnighet, i lathet att ta reda på fakta eller möjligen landsbygdsfientlighet.

Monika Lövgren, regionchef för Unionen Mellannorrland, skriver i Östersundsposten att det kan låta bra att främja gröna transporter som tåg och båt snarare än lastbil, men att det ”visar på hur långt från verkligheten utredningen verkar vara”.

Skogsbruket kommer att drabbas hårt av vägskatterna, säger debattörer. (Foto: Pixabay)

Skogsbruket kommer att drabbas hårt av vägskatterna, säger debattörer. (Foto: Pixabay)

”I verkligheten i Jämtland liksom i övriga norra Sverige finns det helt enkelt inga fungerande alternativ till lastbilstransporter för stora delar av industrin.”

Redan idag möter regionen stora utmaningar på grund av sitt geografiska läge och bristande infrastruktur, skriver Lövgren.

Såväl Lövgren som Wesik är tveksamma till hur stora de positiva miljöeffekterna egentligen skulle bli, totalt sett, av kilometerskatten.

”Risken är att det skulle slå undan benen för en stor del av regionens bas- och verkstadsindustri som nu i många avseenden är ledande i utveckling mot en mer hållbar ekonomi,” skriver Monika Lövgren.

Om hållbarhet: Ska samerna betala för framtidens energi?

Alf Wesik ser ”inga möjligheter” att avgiften kommer att gynna miljön:

”Som läget är nu, lägger lastbilsbranschen mycket framgångsrikt stora resurser på att inte bara följa lagstiftningen vad gäller klimatpåverkan och utsläpp, utan även leda frågan framåt.”

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAtt frakta timmer via tåg är inte ett självklart alternativ i skogsbruket. (Foto: Pixabay)
Att frakta timmer via tåg är inte ett självklart alternativ i skogsbruket. (Foto: Pixabay)
Miljö

Debatt: ”Vägskatten är landsbygdsfientlig”

Epoch Times

Regeringens planerade vägslitageavgift kommer att slå hårt mot glesbygden, skriver upprörda debattörer. På landsbygden finns ofta inga rimliga alternativ till tunga lastbilstransporter.

I början av december väntas regeringen föreslå en skatt på 24 kronor per mil för tunga lastbilar på svenska vägar.

Debattörer: Sveriges torvindustri offras till ingen nytta

Miljöminister Karolina Skog ”stoppar huvudet i sanden” och tror att ”all skogsavverkning ska ske i omedelbar närhet till någon tågterminal”, skriver Alf Wesik, redaktionschef för mediagruppen Swepress, i Vimmerby tidning.

Avgiften kommer att medföra mycket högre fraktkostnader för alla, skriver han, och särskilt inom skogs- och lantbruket. Det kommer även att slå hårt mot mindre företag på landsbygden.

”Transporterna på landsbygden är inte bara en överlevnadsfråga för alla glesbygdsboende. Nej, det är lika mycket en framtidsfråga för boende i städerna och därmed en överlevnadsfråga för hela landet.”

Wesik anser att förslaget om vägslitageavgifterna antingen bottnar i okunnighet, i lathet att ta reda på fakta eller möjligen landsbygdsfientlighet.

Monika Lövgren, regionchef för Unionen Mellannorrland, skriver i Östersundsposten att det kan låta bra att främja gröna transporter som tåg och båt snarare än lastbil, men att det ”visar på hur långt från verkligheten utredningen verkar vara”.

Skogsbruket kommer att drabbas hårt av vägskatterna, säger debattörer. (Foto: Pixabay)

Skogsbruket kommer att drabbas hårt av vägskatterna, säger debattörer. (Foto: Pixabay)

”I verkligheten i Jämtland liksom i övriga norra Sverige finns det helt enkelt inga fungerande alternativ till lastbilstransporter för stora delar av industrin.”

Redan idag möter regionen stora utmaningar på grund av sitt geografiska läge och bristande infrastruktur, skriver Lövgren.

Såväl Lövgren som Wesik är tveksamma till hur stora de positiva miljöeffekterna egentligen skulle bli, totalt sett, av kilometerskatten.

”Risken är att det skulle slå undan benen för en stor del av regionens bas- och verkstadsindustri som nu i många avseenden är ledande i utveckling mot en mer hållbar ekonomi,” skriver Monika Lövgren.

Om hållbarhet: Ska samerna betala för framtidens energi?

Alf Wesik ser ”inga möjligheter” att avgiften kommer att gynna miljön:

”Som läget är nu, lägger lastbilsbranschen mycket framgångsrikt stora resurser på att inte bara följa lagstiftningen vad gäller klimatpåverkan och utsläpp, utan även leda frågan framåt.”

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024