loadingEn gasbil tankas med fordonsgas. (Foto: Johan Nilsson /TT-fordongas)
En gasbil tankas med fordonsgas. (Foto: Johan Nilsson /TT-fordongas)
Inrikes

Därför sker explosioner med gasbilar

TT

 Rostiga gastankar eller otillåtna adaptrar. Det är vad som ligger bakom explosionerna på svenska tankstationer för fordonsgas.

I måndags exploderade en bil i Angered i Göteborg i samband med tankning av fordonsgas.

Vad som ligger bakom den olyckan är för tidigt att säga ännu, men klart är att när sådana explosioner har hänt tidigare i Sverige finns det två orsaker.

Den ena är att bilens gastank har varit rostig. Det har hänt på ett fåtal Volkswagen-bilar av modellen Touran, något som har lett till att företaget tidigare har kallat tillbaka bilar för kontroll.

”Ser väldigt allvarligt på det”

I Angeredsfallet handlar det om just en Volkswagen Touran.

– Vi har satt i gång full aktivitet eftersom vi ser väldigt allvarligt på det. Vi har skickat en tekniker till Göteborg som redan i morgon bitti, tisdag, kommer dit för att börja titta på vad som skulle kunna vara orsaken till det här, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

Om det handlar om en rostig gastank är för tidigt att säga.

Våren 2015 exploderade gastanken på en Touran i Linköping. Bilen var återkallad av företaget, men hade aldrig tagits in för kontroll, enligt Volkswagen. Den hade en rostig gastank.

– Plus att den också hade yttre åverkan på gastanken, säger Marcus Thomasfolk.

Efter händelsen i Linköping gjorde företaget ett extra krafttag för att få in de bilar som ännu inte hade kommit in för kontroll.

– Och det lyckades vi enligt vår uppfattning med.

Olaglig adapter

Den andra anledningen bakom explosionerna är att människor har försökt att tanka fordonsgas i behållare för motorgas med hjälp av en otillåten adapter.

– Då blir det riktigt illa, därför att då står tryckkärlen inte pall för det inre trycket. Där har vi haft riktigt tragiska fall där man i sitt oförstånd har skaffat en adapter och skadat sig av det skälet, säger Lars Synnerholm, gasexpert på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Man får absolut inte tillverka eller köpa eller använda en adapter som förändrar de här sakerna, säger han.

Inte möjligt tanka ”fel”

Utan en sådan adapter är det inte möjligt att råka tanka ”fel” bränsle.

Lars Synnerholm berättar att incidenter i Sverige med adaptrar oftast har hänt med utländska bilar.

– De inser inte faran, säger han.

Motorgasbilar är mycket ovanliga i Sverige.

Olyckor med fordonsgas
Under 2010 var det två explosioner på tankstationer för fordonsgas, en i Göteborg och en i Stockholm. Båda berodde på att man försökt tanka fordonsgas i behållare som är anpassade för motorgas (gasol) med hjälp av en otillåten adapter. Samma sak hände nyligen, i juni, på en tankstation i Borås.
I maj i fjol exploderade gastanken på en bil i Linköping, en bil som var återkallad av Volkswagen. Företaget hade tidigare återkallat bilar av modellen Touran på grund av misstänkta rostangrepp. Den 4 juli i år skedde en explosion i samband med tankning i Göteborg. Vad som ligger bakom den olyckan är ännu oklart, men bilen är en Volkswagen Touran.
I Sverige finns det ungefär 55 000 bilar som drivs med fordonsgas (metangas) i trafik. Fordonsgas består vanligen av en blandning av biogas och naturgas.
Bilar med motorgas (gasol) som drivmedel är bara något hundratal i Sverige, men vanligare utomlands.
Källor: Volkswagen, MSB och Energigas Sverige

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn gasbil tankas med fordonsgas. (Foto: Johan Nilsson /TT-fordongas)
En gasbil tankas med fordonsgas. (Foto: Johan Nilsson /TT-fordongas)
Inrikes

Därför sker explosioner med gasbilar

TT

 Rostiga gastankar eller otillåtna adaptrar. Det är vad som ligger bakom explosionerna på svenska tankstationer för fordonsgas.

I måndags exploderade en bil i Angered i Göteborg i samband med tankning av fordonsgas.

Vad som ligger bakom den olyckan är för tidigt att säga ännu, men klart är att när sådana explosioner har hänt tidigare i Sverige finns det två orsaker.

Den ena är att bilens gastank har varit rostig. Det har hänt på ett fåtal Volkswagen-bilar av modellen Touran, något som har lett till att företaget tidigare har kallat tillbaka bilar för kontroll.

”Ser väldigt allvarligt på det”

I Angeredsfallet handlar det om just en Volkswagen Touran.

– Vi har satt i gång full aktivitet eftersom vi ser väldigt allvarligt på det. Vi har skickat en tekniker till Göteborg som redan i morgon bitti, tisdag, kommer dit för att börja titta på vad som skulle kunna vara orsaken till det här, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

Om det handlar om en rostig gastank är för tidigt att säga.

Våren 2015 exploderade gastanken på en Touran i Linköping. Bilen var återkallad av företaget, men hade aldrig tagits in för kontroll, enligt Volkswagen. Den hade en rostig gastank.

– Plus att den också hade yttre åverkan på gastanken, säger Marcus Thomasfolk.

Efter händelsen i Linköping gjorde företaget ett extra krafttag för att få in de bilar som ännu inte hade kommit in för kontroll.

– Och det lyckades vi enligt vår uppfattning med.

Olaglig adapter

Den andra anledningen bakom explosionerna är att människor har försökt att tanka fordonsgas i behållare för motorgas med hjälp av en otillåten adapter.

– Då blir det riktigt illa, därför att då står tryckkärlen inte pall för det inre trycket. Där har vi haft riktigt tragiska fall där man i sitt oförstånd har skaffat en adapter och skadat sig av det skälet, säger Lars Synnerholm, gasexpert på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Man får absolut inte tillverka eller köpa eller använda en adapter som förändrar de här sakerna, säger han.

Inte möjligt tanka ”fel”

Utan en sådan adapter är det inte möjligt att råka tanka ”fel” bränsle.

Lars Synnerholm berättar att incidenter i Sverige med adaptrar oftast har hänt med utländska bilar.

– De inser inte faran, säger han.

Motorgasbilar är mycket ovanliga i Sverige.

Olyckor med fordonsgas
Under 2010 var det två explosioner på tankstationer för fordonsgas, en i Göteborg och en i Stockholm. Båda berodde på att man försökt tanka fordonsgas i behållare som är anpassade för motorgas (gasol) med hjälp av en otillåten adapter. Samma sak hände nyligen, i juni, på en tankstation i Borås.
I maj i fjol exploderade gastanken på en bil i Linköping, en bil som var återkallad av Volkswagen. Företaget hade tidigare återkallat bilar av modellen Touran på grund av misstänkta rostangrepp. Den 4 juli i år skedde en explosion i samband med tankning i Göteborg. Vad som ligger bakom den olyckan är ännu oklart, men bilen är en Volkswagen Touran.
I Sverige finns det ungefär 55 000 bilar som drivs med fordonsgas (metangas) i trafik. Fordonsgas består vanligen av en blandning av biogas och naturgas.
Bilar med motorgas (gasol) som drivmedel är bara något hundratal i Sverige, men vanligare utomlands.
Källor: Volkswagen, MSB och Energigas Sverige

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024