loadingDesignern Aheda Zanetti har sålt 700 000 exemplar av burkinin sedan hon började sälja den från en butik i Sydney, Australien. I landet där många lever ett aktivt liv på stranden är den ett uppskattat plagg av både muslimer och icke-muslimer. (Foto: Saeed Khan/AP/TT)
Designern Aheda Zanetti har sålt 700 000 exemplar av burkinin sedan hon började sälja den från en butik i Sydney, Australien. I landet där många lever ett aktivt liv på stranden är den ett uppskattat plagg av både muslimer och icke-muslimer. (Foto: Saeed Khan/AP/TT)
Utrikes

Burkinins skapare besviken på debatt

Epoch Times

I Frankrike har badplagget burkini varit ett infekterat debattämne i sommar, men i designern Aheda Zanettis hemland Australien är den uppskattad.

Själv är hon besviken över hur franska politiker gett hennes skapelse en negativ stämpel.

Badplagget burkini har varit på tapeten i sommar, inte minst i Frankrike där tre städer infört ett förbud mot den heltäckande baddräkten med argumentet att den ”strider mot sekulära principer”.

I Australien däremot, där många lever ett aktivt liv på stranden, har plagget blivit en symbol för tolerans, säger Aheda Zanetti, designern bakom plagget.

Aheda Zanetti kom på burkinin för att hon inte ville att troende, muslimska flickor skulle behöva avstå från strandsporter. På bilden syns en surfare i burkini i Kalifornien. Arkivbild. (Foto: Chris Carlson/AP/TT)

Aheda Zanetti kom på burkinin för att hon inte ville att troende, muslimska flickor skulle behöva avstå från strandsporter. På bilden syns en surfare i burkini i Kalifornien. Arkivbild. (Foto: Chris Carlson/AP/TT)

För sportande flickor

Trots att antimuslimska strömningar uppges öka i landet efter en rad brott begångna av radikaliserade ungdomar, har burkinin inte orsakat kontrovers i Australien. Även icke-muslimer använder burkini för att skydda sig mot den starka solen.

Aheda Zanetti ritade de första skisserna till baddräkten för mer än tio år sedan. Hennes främsta mål var att flickor skulle kunna sporta, samtidigt som de kunde respektera sin muslimska tro.

– Australien har en livsstil med strand, surfning, sol och sport och jag kände under min uppväxt att jag gick miste om många av aktiviteterna på stranden, säger Zanetti till AFP.

– Jag ville inte att någon skulle behöva avstå från att sporta på grund av religiösa klädkoder, fortsätter hon.

”Skapar inte terrorister”

När Aheda Zanetti ritade burkinin var hon hemmafru. 2005 öppnade hon sin första butik i Sydney och sedan dess har hon sålt ungefär 700 000 exemplar av plagget världen över.

Nu är hon frustrerad över sommarens tongångar i Frankrike.

– De (franska politiker) har uppfattat ordet ”burkini” som en negativ, islamsk term, men det är bara ett ord. Ett ord som jag uppfann för att det passade min produkt. . . Vi gömmer inte bomber under den och den kommer inte skapa några terrorister, säger hon.

(TT)

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDesignern Aheda Zanetti har sålt 700 000 exemplar av burkinin sedan hon började sälja den från en butik i Sydney, Australien. I landet där många lever ett aktivt liv på stranden är den ett uppskattat plagg av både muslimer och icke-muslimer. (Foto: Saeed Khan/AP/TT)
Designern Aheda Zanetti har sålt 700 000 exemplar av burkinin sedan hon började sälja den från en butik i Sydney, Australien. I landet där många lever ett aktivt liv på stranden är den ett uppskattat plagg av både muslimer och icke-muslimer. (Foto: Saeed Khan/AP/TT)
Utrikes

Burkinins skapare besviken på debatt

Epoch Times

I Frankrike har badplagget burkini varit ett infekterat debattämne i sommar, men i designern Aheda Zanettis hemland Australien är den uppskattad.

Själv är hon besviken över hur franska politiker gett hennes skapelse en negativ stämpel.

Badplagget burkini har varit på tapeten i sommar, inte minst i Frankrike där tre städer infört ett förbud mot den heltäckande baddräkten med argumentet att den ”strider mot sekulära principer”.

I Australien däremot, där många lever ett aktivt liv på stranden, har plagget blivit en symbol för tolerans, säger Aheda Zanetti, designern bakom plagget.

Aheda Zanetti kom på burkinin för att hon inte ville att troende, muslimska flickor skulle behöva avstå från strandsporter. På bilden syns en surfare i burkini i Kalifornien. Arkivbild. (Foto: Chris Carlson/AP/TT)

Aheda Zanetti kom på burkinin för att hon inte ville att troende, muslimska flickor skulle behöva avstå från strandsporter. På bilden syns en surfare i burkini i Kalifornien. Arkivbild. (Foto: Chris Carlson/AP/TT)

För sportande flickor

Trots att antimuslimska strömningar uppges öka i landet efter en rad brott begångna av radikaliserade ungdomar, har burkinin inte orsakat kontrovers i Australien. Även icke-muslimer använder burkini för att skydda sig mot den starka solen.

Aheda Zanetti ritade de första skisserna till baddräkten för mer än tio år sedan. Hennes främsta mål var att flickor skulle kunna sporta, samtidigt som de kunde respektera sin muslimska tro.

– Australien har en livsstil med strand, surfning, sol och sport och jag kände under min uppväxt att jag gick miste om många av aktiviteterna på stranden, säger Zanetti till AFP.

– Jag ville inte att någon skulle behöva avstå från att sporta på grund av religiösa klädkoder, fortsätter hon.

”Skapar inte terrorister”

När Aheda Zanetti ritade burkinin var hon hemmafru. 2005 öppnade hon sin första butik i Sydney och sedan dess har hon sålt ungefär 700 000 exemplar av plagget världen över.

Nu är hon frustrerad över sommarens tongångar i Frankrike.

– De (franska politiker) har uppfattat ordet ”burkini” som en negativ, islamsk term, men det är bara ett ord. Ett ord som jag uppfann för att det passade min produkt. . . Vi gömmer inte bomber under den och den kommer inte skapa några terrorister, säger hon.

(TT)

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024