Vägtrafikbuller i boendemiljö är inte bara störande utan kan ge ökad risk för att drabbas av hjärtinfarkt visar en ny studie vid Karolinska Institutet. Buller är också ett växande miljöproblem.
Att buller kan vara en allvarlig riskfaktor för hälsan visar den nya studien från Karolinska Institutet. Studien som gjorts i Stockholmsområdet visar att personer som exponeras för hög bullernivå i sin boendemiljö har högre risk att drabbas av hjärtinfarkt jämfört med personer i en boendemiljö med låg bullernivå.
Studien har jämfört 1571 personer i Stockholms län som drabbats av hjärtinfarkt mellan åren 1992 och 1994 med 2095 kontrollpersoner från samma område. Genom frågeformulär och intervjuer undersöktes deltagarnas exponering för luftföroreningar, andra riskfaktorer för hjärtinfarkt och exponering för trafikbuller från bostadsadresser 20 år tillbaka i tiden.
Resultatet visade att det var 40 procents högre risk att drabbas av hjärtinfarkt om man varit utsatt för bullernivåer på 50 decibel eller mer från vägtrafiken. Då hade man uteslutit personer som hade varit utsatta för andra bullerkällor och de som hade hörselskador. Men däremot sågs Inga tydliga samband mellan bullerexponering och hjärtinfarkt i hela studiegruppen. Resultat var oberoende av andra kända riskfaktorer för hjärtinfarkt eller exponering för luftföroreningar.
Bullerproblemet är ett stort och växande miljöproblem och i pressmeddelandet påpekar professor Göran Pershagen behovet av mer forskning i ämnet:
– Fler studier behövs för att kunna säkerställa ett samband mellan vägtrafikbuller och hjärtinfarkt, men fynden stöds av andra undersökningar som visat på kardiovaskulära effekter av buller, till exempel avseende högt blodtryck. Dessa resultat bör redan nu beaktas vid planeringen av nya vägar och bostadsområden.
Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) utsätts 40 procent av befolkningen i Europa för vägtrafikbuller som överstiger 55 decibel dagtid. Inom EU finns ännu inga gränsvärden för vägtrafikbuller, men i Sverige anges 55 decibel.
– I denna studie var cirka 65 procent utsatta för vägtrafikbuller i boendemiljön vid nivåer på 50 decibel eller mer. Troligen är andelen exponerade något lägre när det gäller landet som helhet, med tanke på att deltagarna var boende i Stockholms län, men det rör sig ändå om en betydande andel av befolkningen som är exponerad för buller säger doktorand Jenny Selander.
Göran Pershagen och Jenny Selander är båda verksamma vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet. Studien har publicerats online i tidskriften Epidemiology och kommer ut i tryck i mars 2009.