loadingEn indisk arbetare reparerar en förstörd väg i Mumbai. Experter menar att den dåliga infrastrukturen och de långsamma förbättringarna hindrar investeringstillfällen i Indien. (АщещЮ Pal Pillai/AFP/Getty Images)
En indisk arbetare reparerar en förstörd väg i Mumbai. Experter menar att den dåliga infrastrukturen och de långsamma förbättringarna hindrar investeringstillfällen i Indien. (АщещЮ Pal Pillai/AFP/Getty Images)
Utrikes

Bristande infrastruktur hämmar Indien

Heide B. Malhotra, Epoch Times Washington DC

Indiens fastighetsmarknad skulle blomstra om det inte vore för landets begränsande regler och dåliga infrastruktur. Detta anser Rajiv Singh, vice ordförande i DLF-gruppen, baserad i Delhi.

Bristen på bra vägar, elektricitet och vatten i många indiska regioner hindrar företag från att bygga nya kontor, investerare från att bygga shoppingcenter och hotell, samt medborgare från att köpa nya hus.

– Om infrastrukturfrågorna kunde lösas skulle tillväxten accelerera; om de inte löses når man till slut en punkt där tillväxten kommer att mattas av, sade Rajiv Singh i en intervju med Ranjit Pandit vid McKinsey & Co nyligen.

Den indiska ekonomin blomstrar. In- och utrikes flygresor har ökat kraftigt. Bilar köps så snart de kommer från fabriken. Bilproduktionen skulle kunna lägga in en ännu högre växel om det inte vore för det outvecklade vägsystemet, anser kritikerna.

– Vi var ett socialistiskt land. Vi insåg aldrig att vi inte hade tillräckligt bra vägar, eftersom vi [förr] inte tilläts tillverka eller köpa tillräckligt med bilar, sade Singh.

Enligt Singh händer ingenting snabbt i Indien eftersom byråkratin förvandlar alla frågor till en lång debatt.

Inledande diskussioner tar enligt Singh ofta lång tid och utgången är ofta impopulär. Därpå kan alla med intresse i frågan utmana planen, vilket ytterligare försenar projektet. Domstolssystemet och pressen kan också dras in i striden. Då kan redan två eller tre år ha gått utan att något har skett.

Samtidigt som tiden går blir prislappen för projektet högre och respektive regeringsrepresentanter kan behöva ändra i det ursprungliga godkännandet, vilket igen tar tid.

– Man har då förlorat fem år. Vår planering ser tre till fem år framåt, inte 20 eller 30 och när vi väl börjar bygga projektet är det redan omodernt. När det är färdigbyggt är det en katastrof, tycker Singh.

Sheila Dikshit, Delhis chefsminister sedan 1998 håller med.

Gammeldags system och en mängd myndigheter i Dehli gör att utvecklingen för infrastrukturen saktas ned.

Indiska företag pumpar in pengar i infrastrukturprojekt för att försöka få snöbollen att börja rulla. Företag, däribland DLF, bildar också relationer mellan offentliga och privata företag för att snabba på utvecklingen av landets infrastruktur.

– Vi uppskattar att runt tre fjärdedelar av ökningen i infrastrukturinvesteringarna utanför de mer löpande projekten behöver finansieras av privata medel, sade Montek Singh Ahluwalla, vice ordförande i Indiens planeringskommission under intervjun med McKinsey.

DLF arbetar med Delhi Metro Rail Corporation Ltd, ett sammanslaget riskprojekt mellan regeringen och Delhis lokala regeringar, för att finansiera ett tunnelbanesystem för 300 000 personer till och från shoppingcenter, affärskontor och hem i Delhi-området. Projektet har satt igång och är ett exempel på när regeringen och privata företag möts.

Karnatakas statsregering i södra Indien prisbelönade DLF för bygget av ett ”Nytt Bangalore City” på 9 178 hektar till en kostnad av 12,5 miljarder USD. Visionen är en självförsörjande stad. Infrastrukturen kommer att hjälpa till att koppla ihop kontorsbyggnader, shoppingcenter, hotell, hus och lägenheter till ett samhälle, enligt ett pressmeddelande från DLF nyligen.

– Generellt sett är det nu accepterat att våra städer är vad de är och att lösningen ligger i att bygga nya städer utanför de stora städerna, sade Singh.

Merrill Lynch & Co. har gått med i DLF för att ta del i en privat finansiering av fastigheter genom att ta 49 procent av DLF. Målet är att under de närmaste sju eller åtta åren bygga sju nya städer i Chennai, Bangalore, Kochi och Indore.

Översatt från version

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn indisk arbetare reparerar en förstörd väg i Mumbai. Experter menar att den dåliga infrastrukturen och de långsamma förbättringarna hindrar investeringstillfällen i Indien. (АщещЮ Pal Pillai/AFP/Getty Images)
En indisk arbetare reparerar en förstörd väg i Mumbai. Experter menar att den dåliga infrastrukturen och de långsamma förbättringarna hindrar investeringstillfällen i Indien. (АщещЮ Pal Pillai/AFP/Getty Images)
Utrikes

Bristande infrastruktur hämmar Indien

Heide B. Malhotra, Epoch Times Washington DC

Indiens fastighetsmarknad skulle blomstra om det inte vore för landets begränsande regler och dåliga infrastruktur. Detta anser Rajiv Singh, vice ordförande i DLF-gruppen, baserad i Delhi.

Bristen på bra vägar, elektricitet och vatten i många indiska regioner hindrar företag från att bygga nya kontor, investerare från att bygga shoppingcenter och hotell, samt medborgare från att köpa nya hus.

– Om infrastrukturfrågorna kunde lösas skulle tillväxten accelerera; om de inte löses når man till slut en punkt där tillväxten kommer att mattas av, sade Rajiv Singh i en intervju med Ranjit Pandit vid McKinsey & Co nyligen.

Den indiska ekonomin blomstrar. In- och utrikes flygresor har ökat kraftigt. Bilar köps så snart de kommer från fabriken. Bilproduktionen skulle kunna lägga in en ännu högre växel om det inte vore för det outvecklade vägsystemet, anser kritikerna.

– Vi var ett socialistiskt land. Vi insåg aldrig att vi inte hade tillräckligt bra vägar, eftersom vi [förr] inte tilläts tillverka eller köpa tillräckligt med bilar, sade Singh.

Enligt Singh händer ingenting snabbt i Indien eftersom byråkratin förvandlar alla frågor till en lång debatt.

Inledande diskussioner tar enligt Singh ofta lång tid och utgången är ofta impopulär. Därpå kan alla med intresse i frågan utmana planen, vilket ytterligare försenar projektet. Domstolssystemet och pressen kan också dras in i striden. Då kan redan två eller tre år ha gått utan att något har skett.

Samtidigt som tiden går blir prislappen för projektet högre och respektive regeringsrepresentanter kan behöva ändra i det ursprungliga godkännandet, vilket igen tar tid.

– Man har då förlorat fem år. Vår planering ser tre till fem år framåt, inte 20 eller 30 och när vi väl börjar bygga projektet är det redan omodernt. När det är färdigbyggt är det en katastrof, tycker Singh.

Sheila Dikshit, Delhis chefsminister sedan 1998 håller med.

Gammeldags system och en mängd myndigheter i Dehli gör att utvecklingen för infrastrukturen saktas ned.

Indiska företag pumpar in pengar i infrastrukturprojekt för att försöka få snöbollen att börja rulla. Företag, däribland DLF, bildar också relationer mellan offentliga och privata företag för att snabba på utvecklingen av landets infrastruktur.

– Vi uppskattar att runt tre fjärdedelar av ökningen i infrastrukturinvesteringarna utanför de mer löpande projekten behöver finansieras av privata medel, sade Montek Singh Ahluwalla, vice ordförande i Indiens planeringskommission under intervjun med McKinsey.

DLF arbetar med Delhi Metro Rail Corporation Ltd, ett sammanslaget riskprojekt mellan regeringen och Delhis lokala regeringar, för att finansiera ett tunnelbanesystem för 300 000 personer till och från shoppingcenter, affärskontor och hem i Delhi-området. Projektet har satt igång och är ett exempel på när regeringen och privata företag möts.

Karnatakas statsregering i södra Indien prisbelönade DLF för bygget av ett ”Nytt Bangalore City” på 9 178 hektar till en kostnad av 12,5 miljarder USD. Visionen är en självförsörjande stad. Infrastrukturen kommer att hjälpa till att koppla ihop kontorsbyggnader, shoppingcenter, hotell, hus och lägenheter till ett samhälle, enligt ett pressmeddelande från DLF nyligen.

– Generellt sett är det nu accepterat att våra städer är vad de är och att lösningen ligger i att bygga nya städer utanför de stora städerna, sade Singh.

Merrill Lynch & Co. har gått med i DLF för att ta del i en privat finansiering av fastigheter genom att ta 49 procent av DLF. Målet är att under de närmaste sju eller åtta åren bygga sju nya städer i Chennai, Bangalore, Kochi och Indore.

Översatt från version

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024