loadingPå onsdag den 24 februari börjar årets rea i den fysiska bokhandeln. Även nätbokhandeln Adlibris har i år en egen butik på Regeringsgatan i Stockholm. (Arkivbild. Ingvar Karmhed / SvD / TT)
På onsdag den 24 februari börjar årets rea i den fysiska bokhandeln. Även nätbokhandeln Adlibris har i år en egen butik på Regeringsgatan i Stockholm. (Arkivbild. Ingvar Karmhed / SvD / TT)
Inrikes

Bokhandeln vädrar ny reaframgång

TT

Det är en bokbransch i medvind som inleder årets bokrea på onsdag. Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol, både i den fysiska bokhandeln och på nätet.

Runt om i landet väljer kunder att stödhandla i den lokala bokhandeln, berättar Eva Svedberg, vd för JB-gruppen, i Förläggareförenigens och Bokhandlareföreningens färska rapport om fjolårets bokförsäljning.

Internetbokhandeln är förvisso något större än den fysiska bokhandeln men räknat i antal sålda böcker var det den fysiska bokhandeln som ökade försäljningen mest i fjol. Där såldes 754 000 fler böcker (varav många troligen pocketböcker) jämfört med året innan, vilket kan jämföras med nätbokhandelns uppgång med 401 000 böcker.

Nätbokhandel med butik

Rean går också fortfarande bäst i butikerna. Även Adlibris, som redan nu tar emot reabeställningar på nätet, har för första gången en fysisk butik när rean startar tidigt på onsdag.

Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol. Även rean gick bra, både för den fysiska bokhandeln och internetbokhandeln. (Arkivbild. Dan Hansson / SvD / TT)

Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol. Även rean gick bra, både för den fysiska bokhandeln och internetbokhandeln. (Arkivbild. Dan Hansson / SvD / TT)

I november öppnade man en bokhandel på Regeringsgatan i Stockholm, mitt emot Akademibokhandelns flaggskepp.

Även bokrean ökade i omsättning i fjol. Den fysiska bokhandeln redovisade en reaförsäljning på sammanlagt 136,5 miljoner kronor medan nätbokhandeln kom upp i 90 miljoner kronor.

Adlibris gjorde sin bästa rea någonsin och ökade försäljningen med 50 procent.

– Vi gjorde ganska stora förändringar på sajten i fjol, det blev lättare att handla och det gjorde sitt till, säger Isabel Rodrigo, Sverigechef på Adlibris, som förutom det ordinarie reasortimentet även plockat ut några egna titlar, däribland Mats och Susan Billmarks självhjälpsbok ”Lär dig leva. Mindre stress, mer närvaro”, fjolårets mest sålda titel på Adlibris.

Det nya säljer

För Akademibokhandeln är rean, vid sidan av julen, årets största marknadsföringskampanj. Bland årets cirka 900 titlar finns – liksom i nätbokhandeln – titlar av höstens Nobelpristagare Svetlana Aleksijevitj samt fjolårets svenska bästsäljare, David Lagercrantz Millenniumbok, ”Det som inte dödar oss”.

– En inbunden skönlitterär bok har kort levnadstid, ändå hittade jag bara 13 titlar som gavs ut i fjol när jag räknade efter, säger Esbjörn Knutsson, produktchef på Akademibokhandeln.

Fakta: Reatips
Barnböcker:
”Raska på Alfons Åberg” av Gunilla Bergström.
”Ture Sventon i varuhuset” av Åke Holmberg.
”Du & jag” av Katarina von Bredow.
”Agnes Cecilia – en sällsam historia” av Maria Gripe.
Skönlitteratur:
”Den andra kvinnan” av Therese Bohman
”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson
”Veterinären” av Gertrud Hellbrand
”Kan jag vara Frank med dig?” av Richard Ford
”Mannen utan öde” av Imre Kertész
”Timme noll” av Lotta Lundberg
”Ma” av Ida Börjel

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPå onsdag den 24 februari börjar årets rea i den fysiska bokhandeln. Även nätbokhandeln Adlibris har i år en egen butik på Regeringsgatan i Stockholm. (Arkivbild. Ingvar Karmhed / SvD / TT)
På onsdag den 24 februari börjar årets rea i den fysiska bokhandeln. Även nätbokhandeln Adlibris har i år en egen butik på Regeringsgatan i Stockholm. (Arkivbild. Ingvar Karmhed / SvD / TT)
Inrikes

Bokhandeln vädrar ny reaframgång

TT

Det är en bokbransch i medvind som inleder årets bokrea på onsdag. Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol, både i den fysiska bokhandeln och på nätet.

Runt om i landet väljer kunder att stödhandla i den lokala bokhandeln, berättar Eva Svedberg, vd för JB-gruppen, i Förläggareförenigens och Bokhandlareföreningens färska rapport om fjolårets bokförsäljning.

Internetbokhandeln är förvisso något större än den fysiska bokhandeln men räknat i antal sålda böcker var det den fysiska bokhandeln som ökade försäljningen mest i fjol. Där såldes 754 000 fler böcker (varav många troligen pocketböcker) jämfört med året innan, vilket kan jämföras med nätbokhandelns uppgång med 401 000 böcker.

Nätbokhandel med butik

Rean går också fortfarande bäst i butikerna. Även Adlibris, som redan nu tar emot reabeställningar på nätet, har för första gången en fysisk butik när rean startar tidigt på onsdag.

Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol. Även rean gick bra, både för den fysiska bokhandeln och internetbokhandeln. (Arkivbild. Dan Hansson / SvD / TT)

Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol. Även rean gick bra, både för den fysiska bokhandeln och internetbokhandeln. (Arkivbild. Dan Hansson / SvD / TT)

I november öppnade man en bokhandel på Regeringsgatan i Stockholm, mitt emot Akademibokhandelns flaggskepp.

Även bokrean ökade i omsättning i fjol. Den fysiska bokhandeln redovisade en reaförsäljning på sammanlagt 136,5 miljoner kronor medan nätbokhandeln kom upp i 90 miljoner kronor.

Adlibris gjorde sin bästa rea någonsin och ökade försäljningen med 50 procent.

– Vi gjorde ganska stora förändringar på sajten i fjol, det blev lättare att handla och det gjorde sitt till, säger Isabel Rodrigo, Sverigechef på Adlibris, som förutom det ordinarie reasortimentet även plockat ut några egna titlar, däribland Mats och Susan Billmarks självhjälpsbok ”Lär dig leva. Mindre stress, mer närvaro”, fjolårets mest sålda titel på Adlibris.

Det nya säljer

För Akademibokhandeln är rean, vid sidan av julen, årets största marknadsföringskampanj. Bland årets cirka 900 titlar finns – liksom i nätbokhandeln – titlar av höstens Nobelpristagare Svetlana Aleksijevitj samt fjolårets svenska bästsäljare, David Lagercrantz Millenniumbok, ”Det som inte dödar oss”.

– En inbunden skönlitterär bok har kort levnadstid, ändå hittade jag bara 13 titlar som gavs ut i fjol när jag räknade efter, säger Esbjörn Knutsson, produktchef på Akademibokhandeln.

Fakta: Reatips
Barnböcker:
”Raska på Alfons Åberg” av Gunilla Bergström.
”Ture Sventon i varuhuset” av Åke Holmberg.
”Du & jag” av Katarina von Bredow.
”Agnes Cecilia – en sällsam historia” av Maria Gripe.
Skönlitteratur:
”Den andra kvinnan” av Therese Bohman
”Jag heter inte Miriam” av Majgull Axelsson
”Veterinären” av Gertrud Hellbrand
”Kan jag vara Frank med dig?” av Richard Ford
”Mannen utan öde” av Imre Kertész
”Timme noll” av Lotta Lundberg
”Ma” av Ida Börjel

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024