loading
Fler som bor i städer behöver gå, cykla eller ta bussen till jobbet om utsläppen av växthusgaser ska minska, enligt politikerna i Klimatmålsberedningen. (Foto: Fredrik Sandberg /TT)
Fler som bor i städer behöver gå, cykla eller ta bussen till jobbet om utsläppen av växthusgaser ska minska, enligt politikerna i Klimatmålsberedningen. (Foto: Fredrik Sandberg /TT)
Miljö

Bilutsläppen ska minskas radikalt

TT

Utsläppen av koldioxid från biltrafiken i Sverige bör minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det föreslår Miljömålsberedningen i sitt kommande slutbetänkande.

– Det är ett jäkla ambitiöst mål, säger beredningens ordförande Anders Wijkman.

Han menar dock att målet är fullt möjligt att nå med nya styrmedel och utveckling av teknik.

– Det krävs att vi ersätter en stor del av de fossila bränslena med drop-in-bränslen. För det krävs nya bioraffinaderier, vilket kräver ändrade skatteregler inom EU, men det får Sverige arbeta för, säger Wijkman.

Kostnaden för den enskilde bilisten kan bli något högre än i dag, tror han.

– Men så fort vi får större volymer av drop-in-bränslen på marknaden blir de billigare.

Han påpekar att systemet med drop-in-bränslen är tänkt att fungera under en övergångsperiod.
– På sikt krävs ökad försäljning av elbilar, säger han.

Han påpekar också att utredningen vill att gång, cykel och kollektivtrafik ska göras normgivande vid stadsplanering och att det måste bli lättare att välja buss och tåg.

drop-in-bränslen
Nya typer av bränslen som blandas med vanliga bränslen och användas i befintliga motorer

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Fler som bor i städer behöver gå, cykla eller ta bussen till jobbet om utsläppen av växthusgaser ska minska, enligt politikerna i Klimatmålsberedningen. (Foto: Fredrik Sandberg /TT)
Fler som bor i städer behöver gå, cykla eller ta bussen till jobbet om utsläppen av växthusgaser ska minska, enligt politikerna i Klimatmålsberedningen. (Foto: Fredrik Sandberg /TT)
Miljö

Bilutsläppen ska minskas radikalt

TT

Utsläppen av koldioxid från biltrafiken i Sverige bör minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det föreslår Miljömålsberedningen i sitt kommande slutbetänkande.

– Det är ett jäkla ambitiöst mål, säger beredningens ordförande Anders Wijkman.

Han menar dock att målet är fullt möjligt att nå med nya styrmedel och utveckling av teknik.

– Det krävs att vi ersätter en stor del av de fossila bränslena med drop-in-bränslen. För det krävs nya bioraffinaderier, vilket kräver ändrade skatteregler inom EU, men det får Sverige arbeta för, säger Wijkman.

Kostnaden för den enskilde bilisten kan bli något högre än i dag, tror han.

– Men så fort vi får större volymer av drop-in-bränslen på marknaden blir de billigare.

Han påpekar att systemet med drop-in-bränslen är tänkt att fungera under en övergångsperiod.
– På sikt krävs ökad försäljning av elbilar, säger han.

Han påpekar också att utredningen vill att gång, cykel och kollektivtrafik ska göras normgivande vid stadsplanering och att det måste bli lättare att välja buss och tåg.

drop-in-bränslen
Nya typer av bränslen som blandas med vanliga bränslen och användas i befintliga motorer

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024