Utsläppen av koldioxid från biltrafiken i Sverige bör minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det föreslår Miljömålsberedningen i sitt kommande slutbetänkande.
– Det är ett jäkla ambitiöst mål, säger beredningens ordförande Anders Wijkman.
Han menar dock att målet är fullt möjligt att nå med nya styrmedel och utveckling av teknik.
– Det krävs att vi ersätter en stor del av de fossila bränslena med drop-in-bränslen. För det krävs nya bioraffinaderier, vilket kräver ändrade skatteregler inom EU, men det får Sverige arbeta för, säger Wijkman.
Kostnaden för den enskilde bilisten kan bli något högre än i dag, tror han.
– Men så fort vi får större volymer av drop-in-bränslen på marknaden blir de billigare.
Han påpekar att systemet med drop-in-bränslen är tänkt att fungera under en övergångsperiod.
– På sikt krävs ökad försäljning av elbilar, säger han.
Han påpekar också att utredningen vill att gång, cykel och kollektivtrafik ska göras normgivande vid stadsplanering och att det måste bli lättare att välja buss och tåg.
drop-in-bränslen |
Nya typer av bränslen som blandas med vanliga bränslen och användas i befintliga motorer |