loadingGuld till Cheng Minghuas design. (Foto: Bing Dai/Epoch Times)
Guld till Cheng Minghuas design. (Foto: Bing Dai/Epoch Times)
Traditionell kinesisk kultur

Autentiskt och nobelt - Han Couture-tävlingens vinnare har korats

Christine Lin, Epoch Times

Cheng Minghua blev guldvinnare när NTDTV hade sin årliga tävling i Han Couture för en tid sedan. Cheng blev överraskad av vinsten för hon hade inte alls tänkt på tävlingen när hon förberedde sig inför designtävlingen.

– Min tanke var mycket enkelt. Den här tävlingen handlar om att återupprätta traditionella kinesiska kläder, de forntida kläderna hade med dygd att göra. De var enkla och rena som ett barns sinne, därför såg kläderna de bar naturliga ut på dem.

Hennes bidrag till tävlingen var få: bara tre ensembler, alla herrkläder. Ett bidrag var i Tangstil och två i Mingdynastins klädstil. En Mingdräkt var avsedd för en adelsman, den andra för en vetenskapsman. Tangklädseln gjordes i vanlig manspersons stil.

Att se sina egna kreationer är en maffig upplevelse, inte bara på grund av att arbetet görs i ny stil, utan för att det verkar som att det låser upp ens dolda minne av okomplicerade tider, berättar Cheng. Användandet av jordfärger, dammigt brun, stålgrått, indigo och elfenben, och en mycket ekologisk blandning av hampa och bomull, fick Cheng’s design att lysa med en inre styrka, inte yttre prål.

– När jag matchande tyger, tänkte jag inte så mycket på de färgkombinationer som jag kunde göra, utan bara på att de skulle passa ihop, sade Cheng.

Men hon blev överraskad när alla delarna var färdiga och helhetsresultatet visade sig.

– När de alla fördes samman, kom verkligen kraften i klädseln fram. Processen med att tillverka kläderna var för Cheng en process av lärande.

– Som jag förstår det handlar klädskapandeprocessen inte om resultatet. Om du gör det rätt kommer det, så fort du vänder tyget och utsidan kommer fram, att blir precis som du vill. Utan att helt förstå vad jag gör skulle jag inte klippa i tyget.

Cheng är fullständigt fängslad av Hanklädernas detaljer. För att skapa klädsel med äkthet, letade hon igenom gamla målningar och böcker.

– Det yttre plagget kallas en beizi och är styvare än det inre plagget. Och hatten är en Su Dongpo-hatt, sade hon om den guldvinnande Han-klädseln och reciterade några rader från en text som hon stött på i sin efterforskning.

– Då följde jag dessa ord och gjorde hatten med fyra hörn genom att göra en stickning med dubbel tråd.

Medan Cheng lärde sig att skräddarsy enligt gamla metoder, lärde hon sig samtidigt mycket om sig själv:

– Jag brukade göra moderna kläder, men när jag gör Han-kläder, känns det varje gång som om jag har tvättats ren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/22377/


Silveret tog Chen Ying med en formell klädsel. (Foto: Bing Dai / Epoch Times)

Silveret tog Chen Ying med en formell klädsel. (Foto: Bing Dai / Epoch Times)


Brons gick till Meiyun Tsai. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)

Brons gick till Meiyun Tsai. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGuld till Cheng Minghuas design. (Foto: Bing Dai/Epoch Times)
Guld till Cheng Minghuas design. (Foto: Bing Dai/Epoch Times)
Traditionell kinesisk kultur

Autentiskt och nobelt - Han Couture-tävlingens vinnare har korats

Christine Lin, Epoch Times

Cheng Minghua blev guldvinnare när NTDTV hade sin årliga tävling i Han Couture för en tid sedan. Cheng blev överraskad av vinsten för hon hade inte alls tänkt på tävlingen när hon förberedde sig inför designtävlingen.

– Min tanke var mycket enkelt. Den här tävlingen handlar om att återupprätta traditionella kinesiska kläder, de forntida kläderna hade med dygd att göra. De var enkla och rena som ett barns sinne, därför såg kläderna de bar naturliga ut på dem.

Hennes bidrag till tävlingen var få: bara tre ensembler, alla herrkläder. Ett bidrag var i Tangstil och två i Mingdynastins klädstil. En Mingdräkt var avsedd för en adelsman, den andra för en vetenskapsman. Tangklädseln gjordes i vanlig manspersons stil.

Att se sina egna kreationer är en maffig upplevelse, inte bara på grund av att arbetet görs i ny stil, utan för att det verkar som att det låser upp ens dolda minne av okomplicerade tider, berättar Cheng. Användandet av jordfärger, dammigt brun, stålgrått, indigo och elfenben, och en mycket ekologisk blandning av hampa och bomull, fick Cheng’s design att lysa med en inre styrka, inte yttre prål.

– När jag matchande tyger, tänkte jag inte så mycket på de färgkombinationer som jag kunde göra, utan bara på att de skulle passa ihop, sade Cheng.

Men hon blev överraskad när alla delarna var färdiga och helhetsresultatet visade sig.

– När de alla fördes samman, kom verkligen kraften i klädseln fram. Processen med att tillverka kläderna var för Cheng en process av lärande.

– Som jag förstår det handlar klädskapandeprocessen inte om resultatet. Om du gör det rätt kommer det, så fort du vänder tyget och utsidan kommer fram, att blir precis som du vill. Utan att helt förstå vad jag gör skulle jag inte klippa i tyget.

Cheng är fullständigt fängslad av Hanklädernas detaljer. För att skapa klädsel med äkthet, letade hon igenom gamla målningar och böcker.

– Det yttre plagget kallas en beizi och är styvare än det inre plagget. Och hatten är en Su Dongpo-hatt, sade hon om den guldvinnande Han-klädseln och reciterade några rader från en text som hon stött på i sin efterforskning.

– Då följde jag dessa ord och gjorde hatten med fyra hörn genom att göra en stickning med dubbel tråd.

Medan Cheng lärde sig att skräddarsy enligt gamla metoder, lärde hon sig samtidigt mycket om sig själv:

– Jag brukade göra moderna kläder, men när jag gör Han-kläder, känns det varje gång som om jag har tvättats ren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/22377/


Silveret tog Chen Ying med en formell klädsel. (Foto: Bing Dai / Epoch Times)

Silveret tog Chen Ying med en formell klädsel. (Foto: Bing Dai / Epoch Times)


Brons gick till Meiyun Tsai. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)

Brons gick till Meiyun Tsai. (Foto: Bing Dai/The Epoch Times)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024