loadingTvå bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Två bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Inrikes

Alla omkomna identifierade

Uppsala (TT)

Alla som omkom i morgonens bussolycka norr om Uppsala var vid 17-tiden identifierade.
-Arbete pågår nu med att underrätta de anhöriga, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen.

De omkomna är fem kvinnor från Östhammars kommun och en man, född 1967, från Uppsala kommun. Kvinnorna är födda 1947, 1951, 1960, 1965 och 1976.

-Tankarna i dag går framförallt till de anhöriga efter olyckan, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Regeringen kommer att se över prioriteringarna inom vägtrafikområdet. Det kommer en ny proposition 2008 och en vägplan ska utformas som ska sträcka sig fram till år 2019.

-Det är tragiskt att det har hänt. Allting stannar upp och vi är illa berörda. Det kan ju hända vem som helst av oss men bussarna var bra och hade både bra däck och bälten, säger Lars Preinitz, Kommunals samordnare för bussarna i Uppsala.

-Det vi generellt klagar på är väghållningen. Det plogas inte. Man saltar bara på snön och det blir slask av alltihop, det är värre än vattenplaning.

Bussföraren tycker också att det är anmärkningsvärt att Upplands Lokaltrafik tillåter stående passagerare i bussarna vid landsvägskörning.

-Det talas mycket om bälten men tillåter man stående passagerare har man inte förstått någonting, säger Preinitz.

En av vägbanorna var oplogad längs väg 288, där sex människor omkom och flera personer skadades i en krock mellan två bussar i morse. Olyckan skedde på en raksträcka med skog på båda sidor i närheten av Rasbo.

Klockan 3 i natt saltades båda vägbanorna. Därefter började det snöa och en plogbil åkte ut strax före 05.30. Plogbilen tog bort snön på vägbanan mot Uppsala, och vände tillbaka för att ploga vägen norrut. Plogbilen hann inte fram innan olyckan inträffade utan blev kvar i den avstängda trafiken.

-Det låg ungefär en centimeter snö på den oplogade delen, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket region Mälardalen.
Båda bussarna, med sammanlagt ett 50-tal passagerare, körde för Upplands Lokaltrafik och det var en buss på väg från Öregrund till Uppsala som krockade med en mötande buss i linjetrafiken.

Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.

-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.

Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen. Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.

Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.

En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTvå bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Två bussar kolliderade i morse i Rasbo norr om Uppsala. På bilden syns den svårast skadade bussen. (Foto: AFP / SCANPIX / Staffan Claesson)
Inrikes

Alla omkomna identifierade

Uppsala (TT)

Alla som omkom i morgonens bussolycka norr om Uppsala var vid 17-tiden identifierade.
-Arbete pågår nu med att underrätta de anhöriga, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen.

De omkomna är fem kvinnor från Östhammars kommun och en man, född 1967, från Uppsala kommun. Kvinnorna är födda 1947, 1951, 1960, 1965 och 1976.

-Tankarna i dag går framförallt till de anhöriga efter olyckan, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Regeringen kommer att se över prioriteringarna inom vägtrafikområdet. Det kommer en ny proposition 2008 och en vägplan ska utformas som ska sträcka sig fram till år 2019.

-Det är tragiskt att det har hänt. Allting stannar upp och vi är illa berörda. Det kan ju hända vem som helst av oss men bussarna var bra och hade både bra däck och bälten, säger Lars Preinitz, Kommunals samordnare för bussarna i Uppsala.

-Det vi generellt klagar på är väghållningen. Det plogas inte. Man saltar bara på snön och det blir slask av alltihop, det är värre än vattenplaning.

Bussföraren tycker också att det är anmärkningsvärt att Upplands Lokaltrafik tillåter stående passagerare i bussarna vid landsvägskörning.

-Det talas mycket om bälten men tillåter man stående passagerare har man inte förstått någonting, säger Preinitz.

En av vägbanorna var oplogad längs väg 288, där sex människor omkom och flera personer skadades i en krock mellan två bussar i morse. Olyckan skedde på en raksträcka med skog på båda sidor i närheten av Rasbo.

Klockan 3 i natt saltades båda vägbanorna. Därefter började det snöa och en plogbil åkte ut strax före 05.30. Plogbilen tog bort snön på vägbanan mot Uppsala, och vände tillbaka för att ploga vägen norrut. Plogbilen hann inte fram innan olyckan inträffade utan blev kvar i den avstängda trafiken.

-Det låg ungefär en centimeter snö på den oplogade delen, säger Pia Karjalainen, pressinformatör hos Vägverket region Mälardalen.
Båda bussarna, med sammanlagt ett 50-tal passagerare, körde för Upplands Lokaltrafik och det var en buss på väg från Öregrund till Uppsala som krockade med en mötande buss i linjetrafiken.

Den ena bussens hela framruta samt den ena långsidan slets bort.

-Vägen var halkig och moddig och det tog lång tid för polisen att ta sig dit, säger Christer Nordström, pressansvarig vid Uppsalapolisen, till TT.

Räddningsmanskap kallades in från angränsade län och ett tiotal ambulanser samt en helikopter kallades till platsen. Tre av de allvarligt skadade fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala och tre flögs i helikopter till Södersjukhuset i Stockholm. Det rör sig främst om skallskador, kärlskador och svåra benbrott.

Ytterligare sju med lindrigare skador som skärsår och nackskador fördes till Akademiska och mellan sex och åtta personer till lasarettet i Enköping.

En av bussförarna fördes till Akademiska sjukhuset för vård, den andre fick lindrigare skador och togs omhand inom bussbolaget. Båda förarna arbetar hos företaget KR-trafik.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024